סגור

מכירות שטראוס צמחו ברבעון ב-5.7% ל-2.3 מיליארד שקל

שבוע אחרי פשיטת רשות התחרות, סיכמה שטראוס את הרבעון השלישי והציגה עלייה של 28.1% ברווח הנקי שעמד על 204 מיליון שקל, הודות לסבב הגיוס של חברת אלף פארמה

שטראוס חתמה רבעון עם צמיחה של 5.7% במכירות שהסתכמו ב-2.3 מיליארד שקל וזינוק של 28.1% ברווח הנקי שעמד על 204 מיליון שקל, כתוצאה מסבב הגיוס של אלף פארמס, מפתחת הבשר המתורבת.
חברת המזון השנייה בגודלה בישראל פירסמה הבוקר (ג') את דוחות הרבעון השלישי של 2021, שבוע בדיוק לאחר שחוקרי רשות התחרות פשטו על משרדיה וחקרו את מנכ"ל הקבוצה גיורא בר דעה, עובדים ונושאי משרה בכירים.
העלייה במכירות שטראוס, אשר בנטרול השפעות שערי מטבע הייתה גבוהה יותר ועמדה על 6.9%, הושגה בעיקר מפעילות הקפה של הקבוצה בברזיל, אשר נהנתה מעלייה בביקושים, לצד עליית מחירי המכירה לצרכן. בנוסף, צמחו מכירות המחלבה בישראל ומכירות שטראוס מים, אשר גייסה לקוחות חדשים.
הרווח הגולמי של החברה טיפס ב-0.4% בלבד, מה שהוביל לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-36% מהמכירות לעומת 37.9% בתקופה המקבילה אשתקד.
השחיקה ברווחיות נגרמה כתוצאה מעליית מחירי הקפה הירוק, מחיר החלב הגולמי ועלויות הייצור והשינוע. לצד הקיפאון ברווח הגולמי, רשמה החברה עלייה של 8.8% בהוצאות ההנהלה בעקבות חזרה לשגרה הכוללת נסיעות לחו"ל ואירוח, שצומצמו בשנה שעברה, וכן ירידה של 30.3% ברווחי חברת האייר שטראוס מים, ביחס לרבעון המקביל אשתקד בו קיבלה החברה הטבת מס חד-פעמית.
בעקבות כך, הרווח התפעולי מהפעילות השוטפת וללא חלקה של החברה ברווחי חברות בחממת הפוד-טק ירד ב-1.6% ל-248 מיליון שקל ושיעורו נשחק ל-10.7% מהמכירות לעומת 11.6% בתקופה המקבילה אשתקד.
חממת דה קיצ'ן של שטראוס החלה את פעילותה בשנת 2014, השקיעה והקימה עד כה 20 חברות ומיזמים בתחום הפוד-טק. חברות הפורטפוליו של החממה גייסו עד כה כ-177 מיליון דולר ועל פי נתוני שטראוס הן יצרו מעל 100 מקומות עבודה חדשים.
הגיוס של 105 מיליון דולר שביצעה אלף פארמס ביולי האחרון, הוביל לירידה באחזקותיה של שטראוס ולרווח של 52 מיליון שקל ובעקבות זאת עלה הרווח התפעולי ב-20% ל-300 מיליון שקל.
החברה התמודדה ברבעון עם עלייה של 12.4% בהוצאות המימון על נגזרי מט"ח והפרשי שער, אשר קוזזו בחלקן מהוצאה שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד בעקבות עדכון תזרימי המזומנים של הלוואות לאור צפי לפירעון מוקדם.
מכירות הקבוצה בישראל טיפסו ב-2.4% ל-976 מיליון שקל. מדובר בעלייה משמעותית, על רקע הירידה בשיעור 3.2% שרשם השוק המקומי באותה תקופה. העלייה הושגה מפעילות החלב של שטראוס שצמחה ב-4.3%, בעוד פעילות הממתקים והחטיפים ירדה ב-2.5%. הרווח הגולמי של שטראוס בישראל עלה ב-1.3%, עלייה פחותה מזו של המכירות, בעקבות עליית מחיר החלב הגולמי. הרווחיות הגולמית בפעילות בישראל ירדה ל-38.9% לעומת 39.3% בתקופה המקבילה אשתקד. למרות זאת, עלה הרווח התפעולי ב-6.4%, בעקבות שיפור וחסכון בהוצאות.
1 צפייה בגלריה
מילקי מחלבת שטראוס מפעל
מילקי מחלבת שטראוס מפעל
מפעל שטראוס
(צילום: ענבל מרמרי)
מכירות זרוע הקפה של שטראוס צמחו ברבעון ב-11.9% (ובנטרול שערי במטבע ב-13.9%), ל-953 מיליון שקל. ארוע כפור שפגע במטעי הקפה מסוג ערביקה בברזיל, צמצם את היבול והקפיץ את מחיר הקפה הירוק בכ-70%.
בשל עליית מחיר הקפה, העלתה החברה מחירים באוקראינה, רומניה, סרביה ופולין. למרות זאת, נחלשה הרווחיות הגולמית ל-29.9% לעומת 32.9% בתקופה המקבילה אשתקד. עלייה בהוצאות שיווק ומכירה, הובילה לשחיקת הרווחיות התפעולית ל-10.1% לעומת 12.1% מהמכירות.
פעילות הממרחים של הקבוצה באמצעות חברות סברה בארה"ב ובקנדה וחברת אובלה במקסיקו, אוסטרליה, ניו זילנד ומערב אירופה, עדיין מתקשה להתאושש ממשבר הקורונה. סברה רשמה עלייה קלה של 1.3% במכירות בדולרים, אשר בתרגום לשקלים הציגה ירידה של 4.3% ל-313 מיליון שקל, לצד ירידה חדה של 29.9% ברווח התפעולי בשל עלייה בעלויות ייצור ושינוע.
אובלה רשמה ירידה של 10.7% במכירות ל-40 מיליון שקל, אך צמצמה את ההפסד התפעולי.
שטראוס מים רשמה צמיחה של 4.9% במכירות שהסתכמו ב-192 מיליון שקל ועלייה קלה יותר ברווח התפעולי. המיזם של שטראוס מים עם חברת האייר רשם עלייה של 9.9% במכירות שהסתכמו ב-156 מיליון שקל, לצד ירידה של 26.8% ברווח הנקי שהסתכם ב-18 מיליון שקל.
המנכ"ל בר דעה אמר כי "השפעת מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית, באה לידי ביטוי בין היתר בעלייה גלובלית במחירי הסחורות, עלויות השינוע בעולם ותעריפי האנרגיה לתעשייה.
"הנהלת הקבוצה פועלת על מנת לשמור על החוסן והיציבות לצד השקעות שיבטיחו את התאמת החברה והמשך צמיחתה גם בעתיד.
"בהתאם לכך, מציגה קבוצת שטראוס צמיחה בעסקי הליבה לצד פירות ראשוניים מהשקעתה האסטרטגית בחדשנות ובתעשיית הפודטק שהשפיעו לטובה על רווחי החברה ברבעון זה. במקביל מבצעת הקבוצה השקעות בתחומי הקיימות ומשפרת באופן מתמיד את מדדי ה-ESG. כל אלו יחד מהווים את הרכיבים להמשך חוסנה וצמיחתה של הקבוצה בעתיד".