סגור

גל התייקרויות מגיע לאלכוהול: המחירים מזנקים בעד 25%

למרות התחזקות השקל יבואני האלכוהול הודיעו על ייקור המשקאות בשיעור של עד 25%. הנימוק: זינוק בהוצאות השינוע ועליות מחירים בחו"ל. גם יצרני יין ישראליים כמו כרמל וטפרברג מעלים מחירים. הקמעונאים: "זאת חזירות לשמה"

עליות המחירים לא עוצרות. ל"כלכליסט" נודע כי יבואניות אלכוהול מובילות, הודיעו ללקוחותיהן על עליות מחירים בשיעור של עד 25%. זאת בטענה להתייקרות במחירי חומרי גלם שהובילה לכך שהספקים בחו"ל העלו מחירים. סיבה נוספת להתייקרות היא זינוק בהוצאות השינוע.
נראה שהמחירונים החדשים צצו בתזמון לא מקרי, אלא בסמוך לעדכון מס האלכוהול הצמוד למדד המחירים. המס עלה בשבוע שעבר ב־2.04 שקל ל־87.04 שקל לליטר של 100% אלכוהול. ההשפעה של עדכון המדד על מחיר משקה אלכוהולי דוגמת וויסקי המכיל 40% אלכוהול ומשווק בבקבוקים בנפח 700 מ״ל, היא תוספת של כ־57 אגורות לפני מע״מ. סיטונאי המשקאות זועמים על היבואנים המבקשים לטענתם לנצל את אווירת ההתייקרויות לטובת שיפור רווחיות. "זאת חזירות לשמה. אין הצדקה עם עוצמת השקל להעלות מחירי מוצרים מיובאים", אמר אחד הסיטונאים.

3 צפייה בגלריה
מימין: מוטי טפרברג ו רונית אפשטיין
מימין: מוטי טפרברג ו רונית אפשטיין
מימין: מוטי טפרברג מיקב טפברברג ורונית אפשטיין מחברת הכרם
(צילומים: עמית שעל, אביגיל עוזי)
העדכון פתח את הדלת ליבואניות, שמיהרו לעדכן את לקוחותיהן במחירים החדשים שייכנסו לתוקף כבר בחודש הבא. זאת למרות התחזקות השקל ביחס לדולר וליורו, שפעלה לטובת היבואנים. כך לדוגמה, חברת הכרם בבעלות משפחת אפשטיין תעלה בחודש הבא מחיר וויסקי גלנפידיך ב־11%, וודקה סטולי ב־3%, בירה בקס ב־4% ועשרות מותגי אלכוהול מיובאים בשיעור של 5%–10%.

3 צפייה בגלריה
אינפו הנגאובר בכיסים
אינפו הנגאובר בכיסים
אינפו הנגאובר בכיסים


מס הסוכר שנכנס לתוקף החודש הוביל לזינוק של 25% במחיר מגוון הסירופים שמשווקת הכרם תחת מותג רוטן. לדברי רונית אפשטיין, סמנכ"לית השיווק ומבעלי החברה, עליית המחירים נדרשה בעקבות עליית מחירים של הספקים בחו"ל וזינוק בהוצאות השינוע: "יש ביקושי שיא בעולם לאלכוהול ואנחנו מקבלים רק חלק מהכמויות ובמחירים גבוהים יותר. לכך, התווסף, זינוק חד בהוצאות השינוע ולא נותרה לנו ברירה. חוזקו של השקל בלם חלק מההתייקרויות שספגנו, אבל לא היה בכך די, כדי לכסות את מלוא ההתייקרויות שאנחנו מתמודדים איתה", אמרה. אפשטיין הוסיפה כי הזינוק במחירי הסירופים נבע מהוספת מס הסוכר בגובה 6 שקלים לליטר.
חברת אקרמן, יבואנית וודקה גריי גוס, העלתה את מחירה ב־5%, את מחיר וודקה פינלנדיה ב־3%, וויסקי ג'ק דניאלס ובקרדי ב־3%. מחיר וויסקי מקאלן עלה ב־10% ומחיר יין שבלי זינק בשיעור דו ספרתי, בטענה לזינוק במחיר ענבי השרדונה. מאקרמן נמסר: ״החברה תעלה את מחיר חלק ממוצריה בשיעור ממוצע של 3% עקב עליות מחיר שבוצעו על ידי היצרנים בחו״ל. עליית מחיר גבוהה יותר תהיה ליינות לבנים צרפתיים כגון שבלי אשר כל היצרנים בצרפת העלו מחירים עקב קרה שהיתה בחורף שעבר ופגעה קשות בענבים״.
ניר ערוסי, מנכ״ל בנא משקאות: "מדובר בצעד מקומם מצד היבואנים. לא ניתן לזה יד. לא נאשר עליית מחירים גורפת. נבדוק כל בקשה ונעמיק את היבוא המקביל״
גם חברת כרמל העלתה מחירים בשיעור של עד 10%. מחירי סדרת יינות סלקטד עלו ב־8.2%, יינות פרייבט קולקשן התייקרו ב־8% וכך גם קברנה סובניון. החברה העלתה גם את מחיר ברנדי XO וברנדי VSOP וברנדי 777 ב־10%. מהחברה נמסר: "בשל ההתייקרות בתשומות הייצור, חומרי הגלם, האריזה ותעריפי השינוע, כמו גם עלייה משמעותית בעלות כוח האדם, אנו נאלצים לעדכן את מחירון מוצרי היקב. עלייה זו מחפה באופן חלקי בלבד על ההתייקרויות החדות".
גם יקבי טפרברג העלו מחירים, ובשיעור חד יותר של עד כ־18%. מטפרברג נמסר: "זה תקופה ארוכה שהחברה סופגת התייקרות בעלויות הייצור עקב עלייה בעלויות חומרי הגלם, התשומות, תעריפי השינוע, האלומיניום והזכוכית לצד עלייה ומחסור ברכיבים. עקב ההתייקרות בשיעור של עשרות אחוזים בעלויות הייצור אנו נאלצים כעת להעלות את מחירי היין בהתאם".
חברת היכל היין, בבעלות חברת שקד ורמת הגולן, העבירה בקשות להעלות מחירים. לטענת החברה, יש יינות שהתייקרו בעקבות בציר קטן מאוד כמו שאבלי וסנסר, אך יש יינות שהוזלו ומחירם של רוב המוצרים כלל לא השתנה.
שתיים מחברות האלכוהול הגדולות – החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) וטמפו המחזיקות מותגי אלכוהול מובילים – עדיין לא העבירו בקשות להעלאת מחירים. בענף מעריכים כי מדובר בשאלה של זמן וכי בתוך ימים או שבועות גם הן תעלנה מחירים בשיעורים דומים. "כל היבואנים מתמודדים עם הזינוק בהוצאות ולכן ניתן להניח שהחברות הגדולות לא יספגו אותן", אמר בכיר בענף. בחברה המרכזית סירבו להתייחס לפניית "כלכליסט".

3 צפייה בגלריה
משקאות אלכוהול Diageo וודקה סמירנוף ג'וני ווקר ג'ין גורדונ'ס
משקאות אלכוהול Diageo וודקה סמירנוף ג'וני ווקר ג'ין גורדונ'ס
אלכוהול
(צילום: Diageo)

בחברה המרכזית העלו ב־6 שקלים לליטר את מחיר סירופ מונין שאינו מכילים אלכוהול בעקבות הטלת המס על משקאות וסירופים מבוססי סוכר.
לדברי ניר ערוסי, מנכ״ל רשת בנא משקאות המונה 30 סניפים, מדובר בצעד מקומם מצד היבואנים. "אנחנו לא ניתן לזה יד", אמר. "היבואנים מנצלים את תקופת הקורונה, שהביקושים בה גבוהים בכל העולם, ומקשים על יבוא מקביל, אבל אנחנו לא נאשר בשום אופן עליית מחירים גורפת. נבדוק כל בקשה, נעמיק את היבוא המקביל, שיתן ללקוחות שלנו חלופות במחירים הגיוניים ולא נהסס להוריד מוצרים מהמדפים. היבואנים נהנים מהשקל החזק ולא מסתפקים בכך״.
גורם נוסף בענף תקף בחריפות את היבואנים וטען שמדובר בצעד חזירי: "אין שום סיבה לזינוק במחירים אחרי שנה וחצי שמכירות האלכוהול עולות בשיעור חד. היבואנים יכולים לספוג את ההתייקרויות". לדבריו, העלייה לא נעצרת ובימים האחרונים הגיעו בקשות גם מיקבים קטנים כמו רמת נגב, האור הגנוז וקסטל להתייקרות של 10%–15%.
גל ההתייקרויות בשוק האלכוהול מגיע כשבוע לאחר הודעת אסם על זינוק של 4%–7% במחירי מוצריה, אשר פתח את הדלת לחברות נוספות, בעיקר בתחום המסעדנות ובתי הקפה, שהעלו מחירים. כעת ההתייקרות צפויות להגיע גם לברים.