סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ

ההמלצות יישארו במגירה: הבחירות יקפיאו את הרפורמות במזון

הממשלה הנוכחית ניסתה לקדם מספר רפורמות בתחום המזון, ביניהן הפחתת המכס על יבוא ביצים והקמת ועדה להפחתת הריכוזיות בענף המזון, אך נראה כי פיזור הממשלה יכביד על הוצאתן לפועל

בפברואר האחרון, במקביל לפרסום על כוונתן של חברות מזון גדולות להעלות מחירים, פירסם משרד האוצר תכנית הכוללת מספר צעדים, שאמורים למתן במעט את יוקר המחייה, אך נראה כי פיזור הממשלה, יכביד על הוצאתם לפועל.
הרפורמה המשמעותית ביותר שקידמה הממשלה, ושהשבוע הושגו לגביה הסכמות, נרשמה בענף הביצים. משרדי האוצר והחקלאות הגיעו להבנה על רפורמה ענפית, שתשמר את התכנון למשך יותר מעשור נוסף, אך תקדם הפחתת מכס על יבוא ביצים וכן מעבר ללולים מתקדמים יותר. אלא שצעדים אלו דורשים שינויי חקיקה, שלא יתאפשרו בעקבות פיזור הכנסת.
הרפורמה בביצים היא נדבך אחד ברפורמה רחבה יותר בענף החקלאות, שמטרתה פתיחת השוק ליבוא תוך מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים. ועדה בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, פרסמה כבר בפברואר ממצאים ראשוניים ולפיהם האחריות ליוקר מחירי הפירות והירקות היא על המקטע החקלאי, אולם עד כה לא פורסמו ההמלצות הסופיות וספק אם יהיה מי שיאמץ אותן כשיפורסמו.
אחד המהלכים הבולטים שקידמה הממשלה נגע להכרזה של האוצר על מהלך להפחתת מכסים על מגוון מוצרי מזון שיאפשר הוזלה של מוצרי יבוא ויגדיל את התחרותיות של המשק הישראלי. המהלך קודם והצווים הוכנו, אך בעקבות פיזור הכנסת, ספק אם שר האוצר יוכל לחתום עליהם. במשרדו ממתינים להנחיות היועמ״ש ועד אז, לא צפוי שינוי במחירים.
במקביל הוכרז על הקמת ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון. הוועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר גיבשה המלצות שבאו לידי ביטוי בהחלטת ממשלה שכוללת תיקוני חקיקה ואמורה היתה להיות חלק מהתוכנית הכלכלית ל־2023.
נפגעות נוספות מפירוק הממשלה צפויות להיות המחלבות המתמודדות עם זינוק מתמשך במחיר החלב הגולמי, לצד סירוב שרי האוצר והחקלאות לאמץ את המלצת ועדת המחירים הבינמשרדית לייקר את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. אפשר להעריך שסירובם של השרים יתעצם במהלך קמפיין הבחירות, מה שיאלץ את המחלבות לעתור לבג"צ ולהמתין להכרעתו.