סגור
הדמיית תוכנית בנייה בישוב ג'דיידה-מכר ג'דיידה מכר
צילום אוויר של ג'דיידה מכר. "השכונה תהיה גדולה מהיישוב פי שלושה"

תושבי ג'דיידה מכר מתנגדים לתוספת ענק של 8,500 יחידות דיור

תושבי היישוב הערבי שממזרח לעכו טוענים שהתוספת שעליה תדון השבוע הוותמ"ל "תגרום לתהליך מואץ של עיור כפוי"

הוותמ"ל תדון השבוע בהמלצות דו"ח החוקר שבדק את 250 ההתנגדויות לתוכנית להוסיף 8,500 יחידות דיור ליישוב הערבי ג'דיידה מכר, ממזרח לעכו. התוספת מתפרסת על כ־6,600 דונם, ותהפוך את המועצה המקומית לעיר קטנה. המשותף להתנגדויות הרבות הוא הטענה שהיקף הבינוי והאכלוס גדול בהרבה מצרכיה של ג'דיידה מכר.
אחת ההתנגדויות הוגשה על ידי עמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון" וקבוצת תושבים מקומיים בשם טנטורנא: "התוכנית מהווה רק מסגרת שמאמצת לתוכה הליכי תכנון מפורטים שמכתיבים את הפיתוח ואת החזון של היישוב, בלי שניתן לבחון את התאמתם לצרכי כלל היישוב ותושביו".
עוד טוענים המתנגדים שהתוכנית מציעה כמות אדירה של יחידות דיור, שאינה תואמת היקף גידול האוכלוסין הצפוי. בבדיקה שערכו עלה כי "רק בשנת 2065 כלל אוכלוסיית המועצה תזדקק להיקף בינוי כולל של כ־8,800 יח"ד. מכאן אפשר להסיק כי התוכנית אינה מיועדת לשרת אך ורק את צורכיהם של תושבי שני היישובים ג'דיידה ואל מכר, אלא נועדה להציע פתרונות דיור עבור קהל יעד רחב הרבה יותר". תושבי היישוב סבורים כי המדינה מאלצת אותם להפוך לעיר: "יישום התוכנית במתכונת המוצעת יגרום לתהליך מואץ של עיור כפוי של המועצה, ללא התייחסות לרקע החקלאי והמסורתי של שני הכפרים המקוריים".
בהתנגדות אחרת נטען כי "השכל הישר אינו סובל את הנטען בתוכנית כי המתחם יהיה שכונה ששייכת ליישוב. השכונה הזו תהיה גדולה מהיישוב עד פי שלושה".