סגור
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם. דרישה לטיפול בחומרים מסוכנים (צילום: גיל נחושתן)

הפקק התכנוני בחיפה ייפתח: הוועדה המקומית תשוב לאשר תב"ע

משרד הפנים אישר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה לשוב לאשר תב"ע, אך רק למשך שנתיים ובכפוף לשלל תנאים, בהם "צמצום התערבות פוליטית והשמעת בעלי עניין בישיבות"

משרד הפנים החזיר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה את סמכותה לאשר תוכניות בניין עיר (תב"ע) לתקופה מוגבלת של שנתיים. ממאי 2022 הוועדה היתה משותקת למחצה וקידום פרויקטי נדל"ן רבים עוכב. החזרת ההסמכה לוותה ברשימת דרישות ארוכה החושפת עבודה לקויה.
שלילת הסמכות והחזרתה נובעות מתיקון לחוק התכנון ובנייה מ־2014 המאפשר לשר הפנים לקבוע כי ועדות מסוימות יקבלו סטטוס של ועדה עצמאית, וערים אלה יכולות לאשר כל תוכנית התואמת את הוראות תוכנית המתאר שכבר אושרה. הסכמה זו מעניקה לוועדה המקומית סמכויות שעוקפות את הוועדה המחוזית. מעמד זה, הניתן לחמש שנים, מאפשר קידום מהיר יותר של תוכניות גדולות, והוא ניתן ל־15 ערים.
במאי אשתקד חשף "כלכליסט" כי יו"ר ועדת הערר המחוזית חיפה, עו"ד מיכל הלברשטם, המליצה לא לאפשר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה להמשיך ולשאת את התואר "ועדה עצמאית מיוחדת". במכתב ששלחה עולה כי תפקוד הוועדה המקומית חיפה היה לקוי: "יש אי־בהירויות בתוכניות וקושי להסביר את שיקולי קבלת ההחלטות. חלק מבדיקות הרישוי שגויות... וסיבות פוליטיות מונעות קבלת החלטות".
לדברי עו"ד אסף עירוני, ממשרד ש.פרידמן, אברמזון ושות', שלילת סמכות הוועדה בצירוף האיסור על דיונים בתוכניות בתקופה של שלושה חדשים לפני בחירות מוניציפליות הביא למצב אבסורדי, של מניעה מדיונים בתוכניות. לדבריו, מצב זה מנוגד לכוונת המחוקק בקיצור הליכי התכנון. עו"ד עירוני מעריך כי ריבוי הפניות לוועדה המחוזית הביא להחלטה על החזרת הסמכות.
במכתב שר הפנים משה ארבל לראש העיר חיפה עינת קליש רותם ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוא מתנה את השבת הוועדה העצמאית לפעילות בשורה של הערות, דרישות והמלצות, המטילות דופי באיכות התכנון המקומית. כמו למשל "חיזוק הראייה הכוללת בנושא שלד תחבורה ציבורית והליכתיות במקום תכנון מוטה רכב וקידום מסמך מדיניות בנייה לגובה ועדכונו בהתאם למגמות הרווחות במדיניות הארצית". כן הוועדה נדרשת ל"צמצום התערבות פוליטית בקבלת החלטות והשמעת בעלי עניין בישיבות".
יחידת הבקרה במנהל התכנון דורשת, בין היתר, "עמידה בלו"ז לאישור תוכניות, הקפדה על הצבת תנאי סף מקדימים לקליטת תוכנית בהתאמה לחוק". לצד זאת הרשות לאכיפה במקרקעין במשרד האוצר דורשת מעיריית חיפה להתחיל לפעול לאכיפת עבירות בנייה, כולל הכנת תוכנית אופרטיבית לטיפול בחומרים מסוכנים.