סגור

יועמ"ש ועדת הפנים: תכנון ליד המטרו הוא נטע זר לותמ"ל

דבריו של עו"ד תומר רוזנר מגיעים לאחר ששרת הפנים שקד ביקשה לאשר את הוראת השעה שמאפשרת את המשך פעילות הותמ"ל כבר ביום שלישי הקרוב, כשבמקביל רצתה להקנות סמכות חדשה לוועדה - אישור תוכניות במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו. רוזנר טוען כי הקשר של המתחמים באזורי תחנות המטרו למגורים הוא קלוש

הליך אישור הוראת השעה שמאפשרת את פעילות הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) מסתבך. שרת הפנים איילת שקד ביקשה לאשר אותה בקריאה שנייה ושלישית כבר ביום שלישי הקרוב, אלא שעל פי דברים שאמר בסיכום הדיון יועמ"ש הוועדה תומר רוזנר עולה כי פרק מרכזי בחוק מחייב דיונים ארוכים שאותם אי אפשר להשלים ביומיים שנותרו. בנוסף עולה מהדיון כי המחלוקת עם המועצות האזוריות והישובים הכפריים לא נפתרה. משום שהם זוכים לתמיכה של קבוצת ח"כים גדולה מהקואליציה. שקד לא תוכל לקדם את החוק אם לא תגיע עימם להסכמות עד מחר.
הבעיה אותה הציף עו"ד רוזנר נובעת מסמכות חדשה ששקד מבקשת להקנות לוועדה - אישור תוכניות במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו שיוקם באזור המרכז בעשור הקרוב. כדי לייעל את השימוש במטרו מנהל התכנון מבקש לקדם תוכניות בנייה אינטנסיביות וצפופות הכוללות לא רק מגורים, אלא גם משרדים, מסחר ומלונאות. אלא שהותמ"ל נוסדה בהוראות שעה שאושרה לראשונה בשנת 2014 במטרה לקדם תוכניות בנייה למגורים ופגה ביוני.
1 צפייה בגלריה
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב
(צילום: נתע)
הוראת השעה החדשה של שקד מבוססת על אותה הוראת שעה שאושרה לפני 7 שנים ולכן תיאורטית אפשר לקדם אותה בהליך מואץ. רוזנר טען בדיון כי המתחמים באזורי תחנות המטרו הם "נטע זר והקשר שלהם למגורים הוא קלוש, המשמעות היא שעם הסעיף הזה מדובר בחוק אחר. כל תשומת הלב של המחוקק הייתה לדיור וכעת מבקשים מאיתנו לבחון עניינים סובבי תחנות שאינם קשורים למגורים. אני סבור כי צריך לדון לעומק האם כל הוראות החוק מתאימות לנושא הזה או לשקול פיצול של הנושא ולא לדון בזה בלוח הזמנים הקצר שהוגדר". ובמילים אחרות על פי חוות הדעת של רוזנר הכנסת יכולה לאשר את הוראת השעה החדשה רק אם יוציאו ממנה את הסעיף העוסק בתחנות המטרו.
זו לא הייתה ההסתייגות היחידה של רוזנר מלוח הזמנים הצפוף. בעיה נוספת שהוא הציף היא העובדה כעת מתקיים משא ומתון בין שקד באמצעות שלומי הייזלר ראש מטה התכנון לבין נציגי הישובים הכפריים וחברי הכנסת שתומכים בהם. רוזנר הבהיר כי שקד חייבת להציג את ההסכמות בניהם עד מחר, זאת משום שצריך לאפשר לכל חבר כנסת במליאה להגיש הסתייגות לכל אחד מסעיפי החוק והרי שקד מבקשת להביא את החוק כבר לקריאה שנייה ושלישית בעוד יומיים.
המחלוקת עם ההתיישבות הכפרית היא בעיקר סביב היקף השטחים שהמדינה תוכל לקחת מהם לצורך תכנון בנייה למגורים. הייזלר הסביר לוועדה כי מתגבשות הסכמות שיגבילו את היכולת לתכנן על שטח חקלאי בתנאי שאינו עולה על שיעור של כ-30% מגודל השטח שישוב חוכר מהמדינה (משבצת חקלאית) וכן תהיה מגבלה של מספר דונמים שהמדינה תוכל לקחת מאותו ישוב.
ההסכמים הקואליציוניים כוללים הסכמה של כל הסיעות על קידום חוק הותמ"ל. אבל רם שפע, יו"ר סיעת העבודה בכנסת שהוא גם בין חברי הכנסת שמייצגים את קולה של ההתיישבות הכפרית הסביר בישיבה כי מאז נחתמו ההסכמים הקואליציוניים הוכנסו שינויים בחוק הותמ"ל ולכן גם הוא דורש תיקונים בחוק, "אני לא בטוח שנספיק להשלים זאת ביומיים של עבודה". המחלוקת על היקף התכנון בשטחים פתוחים נובעת גם מהתנגדות של ארגוני הסביבה לכך.
את האופוזיציה ייצגו בדיון רק חברי הכנסת אוסמה סעדי ואחמד טיבי מהרשימה הערבית המשותפת והם דווקא תמכו בחוק, זאת משום שלדעתם פעילות הותמ"ל בחברה הערבית חיונית לפתרון מצוקת הדיור. טיבי אמר בדיון "אנחנו כאן כדי לסנגר על חוק הותמ"ל. בפעם הקודמת החוק עבר בקולות הרשימה המשותפות. אנחנו רואים חשיבות רבה בחוק שמאפשר לעקוף מכשולים של תכנון ובנייה בחברה הערבית. זו בעיה כרונית ואקוטית. ישובים רבים נהנו מהותמ"ל. אני קשוב להערות של המגזר הכפרי ואיכות הסביבה, אבל לגבי המגזר הערבי אלה מותרות. קודם אנחנו רוצים לקצר הליכים, לפתח, לעקוף חסמים".
ח"כ אוסאמה סעדי אמר: "לכל הירוקים אני אומר תבינו את המצוקות שלנו בחברה הערבית. אנחנו חפצי חיים לפני איכות חיים. אנחנו רוצים קורת גג אחרי זה תעשו לנו גנים. אם אתם רוצים רק שטחים חקלאיים, בוודאי שתהיה בנייה בלי היתר".
חרף המחלוקות נראה כי יו"ר הוועדה ח"כ סעיד אלחרומי מרע"מ נרתם למאמצים לאשר את הוראת השעה עד יום שלישי בסיכומו של הדיון היום הבהיר כי הדיון יתחדש מחר ב-10:00 בבוקר וימשך ככל שיהיה בכך צורך עד שהחוק יהיה מוכן להצבעה בקריאה שנייה.