סגור

הוותמ"ל אישרה שכונה במקום שדה התעופה בהרצליה, אבל טיסת הנדל"ן צפויה להתעכב

למרות האישור, שרת הפנים שקד הודיעה כי תפעל קודם למציאת חלופה לשדה התעופה הוותיק. העירייה הודיעה שלא תנפיק היתרי בנייה לתוכנית כל עוד המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה לתשתיות בסיסיות

דירות במקום מטוסים: הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), בראשות עו"ד שלומי הייזלר, אישרה את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם שדה התעופה הרצליה שעתיד להתפנות.
התוכנית, שנקראת "קריית מסלול", חלה על שטח של 176 דונם, רובו (84%) בבעלות המדינה, וחלקו הקטן בבעלות פרטית (16%).
התוכנית כוללת 1,940 דירות בבניינים בני 27-8 קומות ומגדל בן 40 קומות, שיוקם בסמוך לכניסה לתחנת מטרו. בנוסף לכך 350 דירות דיור מוגן, 33 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים הכוללים פארק בן 21 דונם, שיוקם במרכז התוכנית וישמר את תוואי מסלול ההמראה ההיסטורי. בקומות הקרקע של בנייני המגורים שיוקמו בצירים הראשיים מתוכנן מסחר בקומת הכניסה. התוכנית כוללת גם שימור של מספר מבנים קיימים, רובם מתקופת קום המדינה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה שכונת מגורים שדה התעופה הרצליה
הדמיה שכונת מגורים שדה התעופה הרצליה
הדמיית שכונת המגורים במקום שדה התעופה בהרצליה
(רמ"י)
מדובר בתוכנית ראשונה מתוך שלוש תוכניות מפורטות המתוכננות ברובע הצפוני של הרצליה ומקודמות בוותמ"ל. התוכנית, שיזמה רשות מקרקעי ישראל ותכנן משרד פרחי צפריר אדריכלים, מתבססת על קו מטרו עתידי, תחנת רכבת מדרום ומתחם תחבורה שמקודם בתוכנית קריית שחקים, שגם היא מקודמת בוותמ"ל.
בעיריית הרצליה הודיעו כי בדומה לתוכניות אחרות שהמדינה מאשרת, הם אינם מתכוונים להנפיק היתרי בנייה לתוכנית. "הניסיון המר של פרויקט גליל ים מהווה דוגמה לכך שהמדינה לא מכבדת את ההסכמים עליהם חתמה עם הרשות", נמסר מהעירייה. "לכן כל עוד לא תעמוד המדינה בהתחייבויותיה לתשתיות לאומיות בסיסיות של מים, חשמל, ביוב, ניקוז, תחבורה, מבני ציבור, מבני חינוך, לא תוכל העירייה לאפשר את קידום הבנייה במקום".
שדה התעופה פועל בניגוד לחוק
אלא שמלבד נושא התשתיות, גם פעילות שדה התעופה מהווה מכשול מהותי בפני מימוש התוכנית. שדה התעופה משמש בעלים של כלי טיס פרטיים ופועל כבר עשרות שנים בניגוד לחוק, שכן הקרקע חקלאית ואין כל תוכנית בניין עיר מאושרת המאפשרת את פעילותו.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד הצגת חלופה תמ"א 38 תמונה 2
איילת שקד הצגת חלופה תמ"א 38 תמונה 2
איילת שקד, שרת הפנים
(יונתן קלברמן)
ובהיעדר תוכנית סטטוטורית לשדה התעופה, גם אין מגבלות על הפעלתו כמו הגבלת רעש. הליכים משפטיים שיזמו שלוש הרשויות הסמוכות לשדה - הרצליה, כפר שמריהו ורעננה - והתושבים שלהן הובילו להחלטות של בתי המשפט והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, שלפיהן בשטח שדה התעופה תקדם המדינה תוכנית מגורים, ובמקביל על רשות שדות התעופה לקדם תוכנית שתאפשר ותסדיר את פעילות שדה התעופה במקום באופן זמני. כמו כן תקדם המדינה הקמת שדה תעופה חלופי.
לרשות שדות התעופה ניתנו ארכות להמשיך לפעול תוך התחייבות לקידום התוכנית, שתבטיח כי שדה התעופה יפעל כחוק. אלא שבפועל תוכנית כזאת לא אושרה עד היום, מאחר שרשות שדות התעופה מסרבת לחתום על כתב שיפוי במקרה שתושבי הסביבה יגישו תביעות פיצויים על אישור תוכנית כזאת.
המועד האחרון שניתן לשדה התעופה לפעול במתכונתו הנוכחית הוא אוקטובר 2021, ואם עד אז לא תאושר תוכנית להפעלת השדה במקום באופן חוקי, שדה התעופה אמור להיסגר.
חלופות לשדה התעופה בהרצליה מקודמות בימים אלה במזרח חדרה ובחיפה, אך טרם אושרה אחת מהן, וגם קידום חלופות אלה נתקל בהתנגדויות נרחבות מצד תושבי הסביבה.
"מדובר בתוכנית משמעותית אשר מוסיפה 1,940 יחידות דיור בלב אזורי הביקוש", מסרה שרת הפנים איילת שקד. "זו תוכנית ראשונה במתחם שדה התעופה המתפנה. מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון במשרד הפנים יחד עם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יקדמו תוכניות איכותיות נוספות במרכז הארץ, שייתנו מענה הן להיצע יחידות הדיור והן לתשתיות. בנוסף לכך אפעל שהשדה לא יפונה עד שתקודם החלופה".
מיו"ר אגודת התעופה הכללית עו"ד נתנאל (נתי) פרץ נמסר, כי ״נמשיך לפעול ללא הרף ובכל האמצעים העומדים לרשותנו, לשמירה על שדה התעופה הרצליה, כך שלא יפונה עד שתוקם ותפעל חלופה מתאימה במרחק סביר ממיקומו של השדה כיום. זאת, כפי שנקבע בערכאות משפטיות ובהחלטות גורמי התכנון במדינה לשדות תעופה חלופיים אשר מכירים בחשיבותה של התעופה הישראלית. גם תושבי הרצליה מעדיפים מטוסים ולא בניינים, ריאה ירוקה ופתוחה ולא אתר בנייה לעשרות השנים הבאות״.