סגור
הדמיה שכונת בת גלים חיפה חדש
הדמיה של שכונת בת גלים החדשה (דרמן ורבקל אדריכלים)

ציפוף יתר ומחיקת המורשת: התנגדויות לתוכנית פינוי בה"ד חיל הים בחיפה

הוועדה המחוזית חיפה תדון ביום רביעי בהתנגדויות לתוכנית לפינוי בסיס ההדרכה בשכונת בת גלים. בין היתר לתוכנית מתנגד הטכניון, שדורש הקצאת שטח לטובת מעונות לסטודנטים, וועד שכונת בת גלים, שמתריע מפני עודף ציפוף וצונאמי

וועדה המחוזית חיפה תדון ביום רביעי הקרוב (27.3.24) בהתנגדויות לתוכנית לפינוי בסיס ההדרכה של חיל הים בשכונת בת גלים בחיפה. קשה להפריז בחשיבותה של התוכנית, החיונית להתחדשות השכונה, הנושקת לקו החוף, והפכה בשנים האחרונות למבוקשת ביותר בעיר חיפה.
התוכנית שמקודמת על ידי רמ"י, ועליה חתום האדריכל אלי דרמן, מציעה להקים באתר שבו נמצא בסיס ההדרכה של חיל הים בשכונת בת גלים 1,300 יחידות דיור, 250 חדרי מלון, 250 יח"ד מיוחד (דיור מוגן), 9,000 מ"ר מסחר ותעסוקה וכ־25,000 מ"ר לשימושים ציבוריים. הבנייה כוללת מבנים בגובה 7 קומות ליד השכונה הוותיקה, שעולה בהדרגה ל־10 קומות. ליד בית החולים רמב"ם, שם יש מבנים גבוהים, ייבנו מגדלים של 18 עד 25 קומות.
ההתנגדות של המועצה לשימור אתרי מורשת, מתמקדת בעיקר בכך שהתוכנית נדונה להפקדה לפני שהושלם תיק התיעוד המתחמי. מתוך ההתנגדות: "התוכנית המוצעת יוצרת בסיס תכנוני זר למקום, שמונע את האפשרות לייצר מרחב שכזה ותוך פגיעה אנושה בערכי המורשת. ההחלטה לשמר רק מספר צריפים מדגם אחד, ומראשית המחנה הבריטי מתעלמת מהעושר האדריכלי של סוגי מבנים שנבנו בו במשך השנים". המועצה לשימור אתרים מקווים שניוד (העברת) זכויות בנייה משכונת בת גלים למתחם המתחדש של הבה"ד, תאפשר שימור של המרקם ההיסטורי. כלומר, בנייה יותר מתונה.
הטכניון, שמחזיק בבה"ס ללימודי רפואה ע"ש רפפורט, הממוקם בין בית החולים רמב"ם ואתר הבה"ד, התנגד אף הוא לתוכנית המקודמת. האינטרס שלו הוא פרוגרמטי, נדל"ני: "בדיון בעיריית חיפה מיום 20.5.2015 סוכם שבתוכנית הבה"ד, שהחלו אז לגבש את עקרונותיה, יוקצו שטחים למעונות ולהרחבת הפקולטה ומכוני המחקר. בהמשך, בדיון בותמ"ל ביום 15.2.2016 המליץ מהנדס העיר חיפה על הקצאה של כ-25 דונם לצרכים העתידיים של הטכניון ורמב"ם". ואולם, "למרות בקשת הטכניון, במסגרת התוכנית המופקדת, וכפי שעולה מהחלטת הועדה מחוזית מקצה התוכנית לטכניון שטח זניח ובלתי מספק, בשטח של חצי דונם בלבד". אם לסכם, הטכניון מבקש שרמ"י יקצו לו שטח של 9,000 מ"ר בתוך התוכנית להקמת מעונות סטודנטים.
גם ועד שכונת בת גלים התנגד לתוכנית. בהתנגדות שלו, שעליה חתומים יובל בוסין ונאוה כרמל, הם מלינים על כך שהתוכנית מציעה אולי בנייה משמעותית של יח"ד, אך ללא התאמה לתהליכים אחרים של התחדשות הקורים בשכונה: "אין שום הגינות והגיון להחליט לצופף שכונה היסטורית, שגם כך נתוני הצפיפות היו גבוהים בה לעומת שכונות ברכס הכרמל, ולא לחלק את נשירת נטל פיתרון משבר הדיור על פני כל שכונות העיר. אין להפלות את בת גלים לעומת דניה או כל שכונה אחרת ברכס, ולכן דרישתנו היא להפחית את מספר יחידות הדיור המתוכננות בתוכנית זו והן ביתר התוכניות האחרות בשכונה".
ועד השכונה אף מזהיר מפני אסון צונאמי קרב ובא: "שכונת בת גלים הוכרזה ע"י העריייה כשכונה המועמדת לאפיזודות של צונאמי ולראייה, שלטי אזהרות צונאמי והכוונות מילוט מהשכונה והן דרישה להקמת קיר ימי בפרוייקט פינוי בה"ד חיל הים, פועל יוצא של צפי בעליית פני הים. לא מובן הטעם לצופף שכונה המועדת לפורענות. בתוכנית לא התחשבו באמצעי ודרכי מילוט פינוי לאלפי התושבים הוותיקים והחדשים על רכביהם. ראוי שיתנו את הדעת ליכולת פינוי האוכלוסיה באסון העתיד לבוא, ולכן אין לצופף את השכונה במימדים המתוכננים".