סגור
הדמיה שכונת בת גלים חיפה חדש
הדמיית שכונת בת גלים חיפה (דרמן ורבקל אדריכלים)

צה"ל מעכב את התוכנית לפינוי שכונת בת גלים

רשות מקרקעי ישראל יזמה תוכנית פינוי־בינוי לשכונה אולם עדיין לא תוקצב תכנון אתר חלופי לבסיס חיל הים

הוועדה המחוזית חיפה דנה אתמול בהפקדת תוכנית שיזמה רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) לפינוי בסיס ההדרכה של חיל הים בשכונת בת גלים בחיפה אולם נראה שהתוכנית לא תתממש בעתיד הקרוב. הסיבה לכך היא שתכנונו של אתר חלופי לבסיס חיל הים לא תוקצב מעולם. הבסיס משתרע על שטח של 185 דונם ומהווה מחסום שמפריע לרצף העירוני ולפיתוח חזית הים.
שכונת בת גלים, שתוכננה בראשית שנות ה־20, כוללת מלבד בנייני מגורים גם את בית החולים רמב"ם ואת בסיס הדרכה של חיל הים.
התוכנית שמקודמת על ידי רמ"י, ועליה חתום האדריכל אלי דרמן, מציעה להקים בשכונת בת גלים 1,300 יחידות דיור, 250 חדרי מלון, 250 יח"ד מיוחד (דיור מוגן), 9,000 מ"ר מסחר ותעסוקה וכ־25,000 מ"ר לשימושים ציבוריים. הבנייה כוללת מבנים בגובה 7 קומות ליד השכונה הוותיקה, שעולה בהדרגה ל־10 קומות. ליד בית החולים רמב"ם, שם יש מבנים גבוהים, ייבנו מגדלים של 18 עד 25 קומות.
"רצינו לאפשר לאנשים להגיע בצורה מתונה מאזור חוף הים לתחום המגורים", מסביר האדריכל דרמן.
לדברי שמאי המקרקעין אסף גסטפרויד, פינוי בסיס חיל הים ובניית שכונה חדשה ישפיעו באופו דרמטי על האטרקטיביות של האזור: "ברגע שיבנו מאות דירות חדשות בבת גלים הן ימשכו אליהן אוכלוסייה חזקה".
מהנדס העיר חיפה אדריכל אריאל וטרמן מרוצה מאוד מקידום התוכנית, אך לא רואה כיצד תתממש בקרוב: "זו תוכנית שמקודמת בווריאציות שונות כבר המון שנים. אישורה יהיה אירוע חשוב כי זה מה שידחוף את הפינוי. מצד שני, יישום התוכנית דורש העתקה של הבה"ד וזה לצערי לא מתקדם בקצב הנדרש. ביקשנו שרמ"י ומערכת הביטחון יקדמו את התכנון בצורה יותר רצינית. האיתור של הבה"ד החדש כבר ידוע והוא אושר. מה שלא קודם זה תכנון מפורט. המדינה לא תיקצבה את זה. חייבים לקדם את העניין במקביל כי אחרת התוכנית לא תמומש".
ממשרד הביטחון נמסר: "המשרד פועל יחד עם רמ"י לגיבוש הסכם לפינוי שורה של מחנות צה"ל. התהליך בעיצומו".