סגור

בלעדי
שקד לוחצת: לא להעלות את מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן

באוצר הוצע להעלות את המס על משקיעי הנדל"ן מכ־5% כיום ל־8%, כדי להרתיע את המשקיעים מלרכוש דירות להשקעה ובכך להקטין את ביקוש הדיור למגורים. שקד שותפה לדיונים שנערכים בין שר האוצר אביגדור ליברמן לשר השיכון זאב אלקין לגיבושה של תוכנית להוזלת הדירות

שרת הפנים איילת שקד לוחצת שלא להעלות את מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן או לפחות למתן את העלאת מס הרכישה.
שקד שותפה לדיונים שנערכים בימים האחרונים בין שר האוצר אביגדור ליברמן לבין שר השיכון זאב אלקין לגיבושה של תוכנית להוזלת הדירות. התוכנית של ליברמן, אלקין ושקד תוצג בקרוב.
גורמים שנכחו בישיבות אמרו כי שקד העלתה כמה מתווים בנושא מס רכישה למשקיעים ובדיונים יש תיאום בין השרים. גורמים אחרים ששוחחו עם שקד אמרו שהיא הביעה בפניהם התנגדות להעלאת מס הרכישה על משקיעים.
גורמים ממשלתיים העריכו כי המס על משקיעי הנדל"ן צפוי לעלות למרות התנגדותה של שקד. אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי מוכרי הדירות יצטרכו למכור אותן בתוך שנה במקום שנתיים כדי ליהנות מהקלות בתשלום מס רכישה.
1 צפייה בגלריה
מימין שרת הפנים איילת שקד ומנהל רשות המיסים ערן יעקב
מימין שרת הפנים איילת שקד ומנהל רשות המיסים ערן יעקב
מימין: שרת הפנים איילת שקד ומנהל רשות המסים ערן יעקב
(אבי מועלם עמית שעל)
מלשכת שקד נמסר כי "שרת הפנים, שר האוצר ושר השיכון והבינוי יפרסמו יחד תוכנית דיור. עד אז כל הדיונים יישארו ביניהם".
באוצר הוצע להעלות את המס על משקיעי הנדל"ן מכ־5% כיום ל־8% כדי להרתיע את המשקיעים מלרכוש דירות להשקעה ובכך להקטין את ביקוש הדיור למגורים. ב־2015 העלה שר האוצר דאז משה כחלון את המס על משקיעי הנדל"ן כדי להבריחם מהשוק. ביולי אשתקד החזיר שר האוצר ישראל כץ את המס על המשקיעים לרמתו הקודמת בעקבות משבר הקורונה והקטנת העסקאות בנדל"ן, והביא לעלייה דרמטית ברכישות המשקיעים. מחירי הדיור התייקרו בשנה האחרונה ב־8%, ולפיכך הוצע כעת באוצר להעלות מחדש את המס על המשקיעים.
מאז יולי האחרון מהווים המשקיעים כ־20% מכלל העסקאות לעומת 10% לפני השינוי. עם זאת גם מכירות המשקיעים עלו, ולמעשה, כשמסתכלים על מספר הדירות בבעלות משקיעים (מלאי), לא גרמה הורדת המס לעלייה במלאי המשקיעים. מהלכי הממשלה לדחיקת המשקיעים מהשוק הביאו לירידה של כ־27 אלף דירות במלאי הדירות המוחזקות בידי המשקיעים.
ישנו ויכוח עקרוני האם נכון להילחם במשקיעים. יש הסבורים כי הם מהגורמים לעליית מחירי הנדל”ן. מאידך, יש הטוענים כי הממשלה מנסה ביד אחד לקדם דיור להשכרה באמצעות סבסוד של משקיעים גדולים ומוסדיים בזמן שהמשקיעים מגדילים את היצע הדירות להשכרה ומסתפקים בתשואה נמוכה על הנכס שלהם.
כך או כך, העובדה כי שאלת הטלת מס המשקיעים עדיין עמומה היא חיובית מאוד מבחינת האוצר ומונעת ממשקיעים על הגדר לרוץ ולרכוש דירה. בשנת 2015 נרכשו ביומיים שבין ההודעה על עליית המס לבין כניסתו לתוקף מספר דמיוני של 3,600 דירות.
בתוך כך, השרה שקד גם הביעה הסתייגות מכוונתו של ליברמן להעלות את המס על המשקאות הממותקים. בתחילת אוגוסט 2021 אישרה הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2022-2021 ואת הצעדים הנלווים כמו העלאת המס על המשקאות הממותקים. ליברמן הסביר כי העלאת המס על משקאות אלה נועדה לשנות דפוסי התנהגות מאחר שהישראלים צורכים הרבה מאוד סוכר. שקד שאלה “אבל למה על הקולה זירו” והצטלמה עם פחית כזו.
צבי זרחיה ושלמה טייטלבאום

מימין: שרת הפנים איילת שקד ומנהל רשות המסים ערן יעקב