סגור
פרויקט בנייה ב עכו
פרויקט בנייה בעכו (צילום: אלעד גרשגורן)

גפני: "בקרוב נישאר ללא חומרי גלם לתעשיית הבנייה"

מחסור במחצבות זמינות הוביל בעשור האחרון גם למחסור בחומרי גלם ולעלייה במחירם; נציגי רשות מקרקעי ישראל ומשרד האנרגיה האמונים על הנושא הגיעו לדיון בוועדת הכספים ללא בשורות ועם נתונים לא מדויקים; גפני: "מהדיון האחרון לפני 5 שנים לא קרה דבר, אנחנו נמצאים בפני שוקת שבורה"

ישראל נמצאת במחסור חמור בחומרי גלם לתעשיית הבנייה, כך עולה מדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכספים בכנסת. הדיון האחרון בנושא התקיים בשנת 2018, וגפני שהיה גם אז יו"ר הוועדה סיכם אותו בכך שיש להגדיל את מספר המחצבות. במהלך הדיון הוצגו נתונים ולפיהם מספר המחצבות רק ירד מאז, והוא אינו מספק ולא עונה על צרכי שוק הדיור שרק הולכים וגדלים. כמו כן, ירידה בהיצע חומרי הגלם מעלה את מחירם וכך תורמת להעלאת מחירי הדירות.
ח"כ ינון אזולאי מש"ס התעמת במהלך הדיון עם נציג רמ"י וטען כי מספר המחצבות שנמסר על ידו – 26, אינו נכון וכי בישראל יש רק 22 מחצבות פעילות. בהמשך הדיון ולאחר שביצע ספירה הודה נציג רמ"י כי המספר הנכון הוא אכן 22. אחת הסוגיות המרכזיות שעלו במהלך הדיון היא תקופת החציבה המוגבלת כיום ל-20 שנה או להיקף חציבה מסוים, הראשון מבניהם. החשש של רמ"י הוא כי הארכת התקופה תוביל למצב שבו היזם מאט את קצב הכרייה כדי לנצל את מלוא התקופה שניתנה לו. ח"כ אזולאי אמר על כך כי "צריך להוציא את הנושא מרמ"י. לא יכול להיות שנותנים להם קרקע ל-20 שנה, זה לא משתלם ליזמים, זה מייקר את העסק, הם צריכים לקבל קרקע ל-49 שנה. רמ"י הם המקור ליוקר הדיור. זה צריך לעבור למשרד אחר".
שארבל שחאדה מאגף מחצבות במשרד האנרגיה אמר בדיון "המצב לא טוב, אנחנו בודקים תוכניות אסטרטגיות של המדינה ונצטרך יותר חומרי חציבה כדי לספק את המענה. יש לא מעט קונפליקטים ויש תחרות על כל ס"מ של קרקע. העתודות שיש לנו במחצבות לא נותנות מענה לצורך הגדול של המדינה. ועדת פינס המליצה לפני שנה וחצי להאריך את משך הפעלת המחצבות ל-30 שנה ואנחנו מקבלים את ההמלצה הזו".
לפי נתונים שהציג אגוד יצרני חומרי גלם מחצבה בישראל, ב-20 השנים האחרונות מספר המחצבות ירד מ-50 ל-22 וב-30 השנים האחרונות לא נפתחה אפילו מחצבת אבן חדשה אחת. לפי הערכה של האיגוד בשנים 2021-2025 יווצר פער של 140 מיליון טון בין ההיצע לבין הביקוש לחומרי גלם.
גפני סיכם את הדיון ואמר, "לפני חמש שנים דנו על המחסור בחומרי הגלם וביקשנו להגדיל את מספר המחצבות, ומאז 5 שנים לא קרה דבר ולהיפך, אנחנו נמצאים בפני שוקת שבורה ולא יהיו מחצבות שיספקו חומרי גלם. אנחנו מבקשים שמשרד השיכון ורמ"י ומשרד האנרגיה יביאו בתוך חודש תוכנית לוועדת הכספים איך אנחנו מוזילים את המחירים, כמה מחצבות יהיו בטווח הקצר והארוך ועם נתונים מדויקים בכתב. כדי שיהיו יותר מחצבות צריך לבקש הארכה של המחצבות הקיימות וזה צריך להיות באותה התוכנית".
מרמ"י נמסר בתגובה: "לא קיים עיכוב בשיווק מחצבות – מה שכן קיים הוא ניצול לרעה של הליכים משפטיים שמגישים בעלי הרשאה קודמות, במטרה לעכב את החזרת המחצבה לידי הציבור/הרשות. כיום קיימות 26 מחצבות ששווקו ולא כפי שנאמר על ידי גורמים אינטרסנטים. יובהר כי רמ"י אינה אחראית על התכנון אלא משווקת את המחצבות שתוכננו ואושרו במוסדות התכנון.
"כדי לסייע להגדלת מלאי זמין לחומרי כרייה וחציבה פרסמה הרשות לאחרונה מספר מחצבות במסגרתן נתנה ליזם האפשרות להרחיב את שטחי המחצבה או ליהנות מפירות התכנון שיבוצע על ידי מוסדות המדינה. דרישת איגוד המחצבות לפרוץ את מגבלת שנות זיכיון מ-20 שנה, ל-49 שנה, נועדה להותיר את משאב חומרי הגלם בידי קבוצה מצומצמת של חברות, שישווקו את חומרי הגלם טיפין טיפין לשוק, בהתאם לאינטרסים שלהם ולא בהתאם לצורכי המשק".