סגור
רחוב ויצמן כפר סבא
רחוב ויצמן בכפר סבא. תוכנית השימור כוללת שני אקליפטוסים ברחוב (צילום: יובל חן)

תוכנית השימור לכפר סבא תכלול 80 אתרים - ותעניק תמריצים מפליגים ליזמים

הוועדה המחוזית מרכז דנה השבוע בהפקדת תוכנית שימור המבנים והאתרים של העיר כפר סבא, ביניהם בית הכנסת הגדול בעיר, בית שוגם , אתר קיבוץ הכובש, גלידה פינגווין וגם זוג אקליפטוסים ברחוב ויצמן

הוועדה המחוזית מרכז דנה השבוע בהפקדת תוכנית שימור המבנים והאתרים של העיר כפר סבא (אך טרם אישרה אותה סופית). כפר סבא נוסדה ב־1903 והיתה המושבה הראשונה בשרון. לצד ערכי מורשת יש בהמערך של גנים ושדרות שמקנה למרכז העיר עד היום איכויות אורבניות יוצאות דופן.
התוכנית מגדירה כ־80 אתרים לשימור, בהם בית הכנסת הגדול בעיר, בית שוגם, אתר קיבוץ הכובש, גלידה פינגווין, וגם זוג אקליפטוסים ברחוב ויצמן.
את תוכנית השימור הכין צוות בראשות אדריכל נאור מימר. לדברי מיכל שרייבר גלבנדורף, אדריכלית העיר ומנהלת אגף תכנון, תוכנית השימור אמורה להיות זרז להתחדשות העיר: "השימור מייצר ייחוד ומתבטא גם בערך הקרקע. אנחנו רואים את זה היטב בשיווקים: כשיזם מוכר דירה הוא מוכר גם את השכונה, את הרחוב, את הגינות שסביב".
התוכנית תציע תמריצים מפליגים ליזמים שישמרו את המבנים ברשימה: בנוסף לזכויות הבנייה המוקנות מכוח התב"ע (תוכנית בניין עיר), יקבל כל יזם תוספת של 1.7 מ"ר על כל 1 מ"ר בנוי במקרה של מגורים, 3 מ"ר על כל 1 מ"ר במקרה של משרדים ו־1 מ"ר על כל 1 מ"ר בנוי בייעוד מסחר. פתיחת מרפסת שנסגרה תקנה זכויות של 0.5 מ"ר על כל 1 מ"ר בנוי. את הזכויות העודפות ניתן יהיה לממש באתר לשימור, אם ניתן, ואם לא, להעביר למגרשים אחרים. בנוסף יינתנו תמריצי זכויות למי שישמר מבנים בלב העיר בתוך שבע שנים מיום אישור התוכנית.