סגור
רחוב הרצל ב רחובות
רחוב הרצל ברחובות (צילום: אבי מועלם)

אושר תכנון מחדש לרחובות: מגדלים של עד 25 קומות לאורך הרחוב הראשי וליד תחנות המטרו

הוועדה המחוזית מרכז דנה בתכנון מחדש של רחובות לעשר השנים הקרובות. בין היתר תהיה תוספת לזכויות בנייה קיימות באזור 4 תחנות המטרו בעיר ושימור הבנייה הנמוכה בשכונות. במקומות מסוימים, ליד צירי הרחוב המרכזיים ניתן יהיה להגיע ל-17 קומות; ועד 25 קומות באזורי התעסוקה וסמוך לבית חולים קפלן

הוועדה המחוזית מרכז דנה היום בישיבתה בתכנון מחדש של העיר רחובות לעשר השנים הקרובות. המסמך נועד לסמן את המתחמים שיקבלו את עיקר הפיתוח בשנים הקרובות, לאפשר פיתוח תשתיות שיתמכו בפיתוח, ולייצר ודאות תכנונית ליזמים ולתושבים. יש להבהיר כי מדובר במסמך אסטרטגי, שאין לו תוקף סטטוטורי, ומטרתו היא להכין את הקרקע לתוכנית מתאר כוללנית.
בעיר רחובות חיים כיום כ-161,000 תושבים ב-50,000 יח"ד. התוכנית מתווה פיתוח של העיר בשתי פעימות. בפעימה הראשונה תגדל כמות יחידות הדיור ל-57,600 ובפעימה השניה, ל-67,500. היעד הסופי הוא שבעיר יגורו 290,000 תושבים.
עקרונות הפיתוח שהמסמך מתווה הם בנייה בגבולות השטח הקיים, הכוללת קידום ותוספת לזכויות בנייה קיימות באזור 4 תחנות המטרו בעיר: ליד מכון וייצמן, באזור גן המייסדים, ליד מתחם מילצ'ן וליד בית החולים קפלן, ושימור הבנייה הנמוכה בשכונות. במקומות מסוימים, ליד צירי הרוחב המרכזיים, למשל רחוב בנימין, ניתן יהיה להגיע ל-17 קומות; ועד 25 קומות באזורי התעסוקה וסמוך לבית חולים קפלן.
האזורים שיקבלו את עיקר הבנייה החדשה הם רובע 9 (לב העיר, מלבן שילר, שכונת מילצ'ן), רובע 13 (התחדשות עירונית קריית משה, תמ"ל 1086), ורובע 13 (רחובות מזרח, תמ"ל 3003). על מנת לייצר חוסן כלכלי המותאם לצמיחה הדמוגרפית יש צורך בתוספת של כ-300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. האמצעים שהמסמך מציע הם חיזוק ועיבוי ציר הרצל כמרכז עירוני ראשי הכולל תחנות מטרו, פיתוח מוקדי מגורים, ציבור תעסוקה ומסחר בסמוך לתחנות המטר ופיתוח מוקדי תעסוקה בצפון העיר ולאורך ציר הרכבת.
מהנדסת העיר רחובות, דלית הראל, אמרה לכלכליסט כי "המסמך יצר סוג של שלד, שנותן צפי לאיפה הולכת העיר. המסמך מחדש כי הוא קובע איפה יהיה הפיתוח, מה גובה הבניינים, עד כמה ניתן להעמיס על התשתית העירונית הקיימת. הוא נותן התחלה של וודאות תכנונית. לשמחתי, התאמנו את המסמך לתמ"א 70, היא תוכנית המטרו. כשנעשה את תוכנית המתאר נוכל להתאים את המגמות הארציות עם המגמות המקומיות".