סגור
מוסף שבועי 21.3.24 בנייה בעיר אשקלון ב 2021
בנייה באשקלון (צילום: Edi israel)

משרד האוצר: הקבלנים חזרו למכור בפברואר - אך שוק היד שנייה חווה שפל היסטורי

בעוד הקבלנים מצליחים להחזיר את מכירת הדירות החדשות למסלול, בין היתר בזכות הטבות מפליגות, שוק היד שנייה הגיע לשפל היסטורי כאשר היקף העסקאות בו משקף רק 51% מעסקאות פברואר; תושבי החוץ לא נוהרים לרכוש דירות למרות הערכות קודמות בענף

ענף הנדל"ן למגורים ממשיך לשמור על יציבות יחסית גם בחודש פברואר לאחר הפגיעה הקשה שחווה בחודש אוקטובר, כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר. ההתאוששות שהחלה כבר בינואר ניכרה גם בחודש זה במספר העסקאות של הקבלנים לאחר השפל בעסקאות בחודשיים הראשונים למלחמת "חרבות ברזל". בסך הכל נמכרו בפברואר 7,511 דירות חדשות ויד שנייה כולל דירות בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לפברואר אשתקד מדובר בגידול של 19% ובהשוואה לחודש הקודם ירידה של 7%.
מכירות הקבלנים בחודש פברואר הסתכמו ב3,644 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול חד של 44% בהשוואה לפברואר אשתקד. עם זאת בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה מתונה של 2% ובניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,702 דירות, ירידה מתונה של 1% בהשוואה לחודש הקודם וגידול של 34% בהשוואה לפברואר אשתקד.
בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי בהשוואה לפברואר אשתקד חל גידול כמעט בכל האזורים למעט אזור טבריה שבו נרשמה ירידה של 13%, ואזור ב"ש, עם ירידה חדה של 22%. עם זאת, לגבי ב"ש מדגיש הכלכלן כי ירידה זו מוסברת ברמה גבוהה במיוחד של מכירות קבלנים באזור זה בפברואר אשתקד, לעומת ירידה חדה במרבית האזורים. בסך הכל מכרו הקבלנים בשוק החופשי באזור ב"ש 431 דירות בפברואר השנה, (הרמה השניה בגובהה בהשוואה ארצית). נתיבות ואופקים הן הערים הבולטות באזור ב"ש ורמת המכירות בהן מדורגת רק אחרי העיר ב"ש עצמה, עם 80 דירות ו-72 דירות בהתאמה. נתיבות בלטה במכירות גם בחודש ינואר, עם 110 דירות שנמכרו, הרמה הגבוהה ביותר בכל אזור ב"ש באותו חודש.
הכלכלן מייחס חלק מהרכישות וכן את עליית מחירי הדירות בהשוואה לשנה שעברה, למבצעי המימון המשמעותיים המאפשרים לרוכשים תשלום של 80% מערך הדירה בעת המסירה, ללא הצמדה וריבית. בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא, כי בחודש פברואר נמשכה הירידה בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר". שיעור זה עמד בחודש פברואר על 56.6%. ירידה זו מוסברת בין היתר בעליה המשמעותית במלאי הדירות הלא מכורות, אשר לפי הלמ"ס עמד על 68 אלף דירות בינואר השנה, גבוה ב-26% בהשוואה לינואר אשתקד וגבוה ב-11% בהשוואה לספטמבר אשתקד, טרם פרוץ המלחמה.
בניתוח תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות, נמצא כי חרף הגידול החד בתזרים הפוטנציאלי בהשוואה לפברואר אשתקד, בפועל, תזרים המזומנים לפני קיזוז תשומות עמד על 5.4 מיליארד שקל לעומת תזרים פוטנציאלי של 8.7 מיליארד שקל, נמוך ב-9% בהשוואה לפברואר אשתקד.
כאמור, היקף העסקאות בדירות יד שנייה נותר נמוך גם בחודש פברואר (אם כי רשם התאוששות קלה) ועמד על 3,867 דירות, גידול מתון של 2% בהשוואה לפברואר אשתקד, זאת לאחר ירידות רצופות מאז מרץ 2022. באזור ת"א נרשמה ירידה של 14% במכירת דירות יד שנייה, בהמשך לירידות חדות בחודשים הקודמים. הדשדוש במכירות יד שנייה, כאשר מנגד במכירות הקבלנים נרשמת התאוששות הביאה לכך שבאופן חריג משקל עסקאות יד שנייה בסך העסקאות בחודש פברואר עמד על 51% בלבד בסך העסקאות, שפל היסטורי.
רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,142 דירות, גידול של 11% בהשוואה לפברואר אשתקד, זאת לראשונה לאחר רצף של ירידות מאז דצמבר ,2021 לאחר העלאת מס הרכישה על משקיעים ותחילת רצף העלאות הריבית של בנק ישראל באפריל 2022. במונחים כמותיים זהו גידול של 113 דירות ברמה הארצית בלבד.
סך רכישות תושבי החוץ הנכללים בתוך סגמנט המשקיעים עמד בחודש פברואר על 96 דירות, ירידה של 16% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 14% בהשוואה לחודש הקודם. במקביל, מכרו תושבי החוץ 38 דירות בחודש פברואר, כך שנטו סך רכישות סגמנט זה בחודש פברואר עמד על 58 דירות בלבד, נמוך משמעותית מהערכות שהשמיעו גורמים בענף בחודשים האחרונים. באזור נתניה רכשו תושבי החוץ 38 דירות חדשות ובאזור ירושלים רכשו 44 דירות.
רכישות הזוגות הצעירים בחודש פברואר הסתכמו ב-4,340 דירות, כולל בסבסוד ממשלתי, גידול חד של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של .6% בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב3,398 דירות, גידול של 28% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם.
רכישות משפרי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-2,029 דירות, ירידה של 4% בהשוואה לפברואר אשתקד. זה הסגמנט היחידי בקרב הרוכשים שרשם ירידה בעסקאות, גם אם בשיעור מתון יחסית בהשוואה לזה שנרשם בחודשים הקודמים. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 10% .