סגור
כפר סבא
כפר סבא. כל שהרחוב יותר מרכזי, ניתן יהיה לבנות יותר גבוה (צילום: שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית צמצמה את היקף ההתחדשות העירונית בכפר סבא - ב-3,000 יח"ד

התוכנית המקורית שנועדה להחליף את תמ"א 38, קבעה יעד תוספת של עד 9,300 יח"ד, אך הוא צומצם לכ-6,000 יח"ד, בשל הצורך לבחון התאמת תשתיות. רפי סער, ראש העיר: "הוועדה המחוזית מרכז מנותקת מהשטח והמציאות"

בעיריית כפר סבא מתקשים לעכל את השינוי שחל בתוכנית ההתחדשות העירונית הבניינית בעקבות ישיבת הוועדה המחוזית שהתקיימה בסוף החודש, שדנה בהפקדתה.
התוכנית, יוזמה של הרשות להתחדשות עירונית ועיריית כפר סבא, קבעה יעד תוספת של עד 9,308 יח"ד ל-34 אלף יחידות הדיור הקיימות בעיר. ואולם, הוועדה המחוזית מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, צמצמה אותו ל-6,000 יח"ד בלבד.
תוכנית ההתחדשות הבניינית של העיר כפר סבא נועדה להחליף את תמ"א 38, שהייתה אמורה להתבטל בשנה שעברה אך מוארכת בינתיים למועד לא ידוע. התוכנית, שהוכנה ביוזמה משותפת של עיריית כפר סבא והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נועדה להאיץ את ההתחדשות הבניינית בעיר באמצעות מתן ודאות תכנונית ליזמים וקבלנים, תושבים והעירייה.
כלקח ממקומות אחרים בארץ, התוכנית מסייגת את מימוש היעד הכמותי בבחינה מחדש של התאמת התשתיות לתנופת ההתחדשות. כך, אחת ל-5 שנים תבחן הוועדה המקומית את "יכולת הנשיאה העירונית". כלומר, התאמת התשתיות לרבות תנועה, חניה, ביוב ושירותי ציבור. בנוסף, לאחר מימוש של 50% מכמות יחידות הדיור תיערך בדיקה נוספת.
התוכנית מציעה מסלולים שונים של התחדשות בניינית, עם עדיפות להריסה ובנייה מחדש. בבניינים שנבנו לפני 1980, ויתחדשו לפי מסלול של הריסה ובנייה מחדש תותר תוספת זכויות לפי רוחב הרחוב, נפח הבניין והצפיפות הנכנסת (כמות יחידות הדיור הקיימות לדונם). מסלול חיזוק, מיגון ותוספת יאפשר בנייה של עד 3.5 קומות, עם תוספת של עד 25 מ"ר ליח"ד, לפי רוחב ומרכזיות הרחובות. כלומר, ככל שהרחוב יותר מרכזי, ניתן יהיה לבנות יותר גבוה. במקרים של מיגון ותוספת, ללא חיזוק, תותר תוספת של קומה אחת בלבד ו-12 מ"ר לכל דירה.
רפי סער, ראש העיר כפר סבא הודה שלא היה בדיון בוועדה המחוזית מרכז ואמר שעל העירייה ללמוד את החלטתה. להערכתו, ההחלטה נובעת מרצון שלה לקדם מדיניות התחדשות עירונית שונה לאורך תוואי קו המטרו. עם זאת, הוא הביע זעם רב על התנהלות הוועדה: "אני חושב שהוועדה נכנסת לעימותים בלתי סבירים עם ראשי ערי השרון. יש פה ועדה מחוזית שמנותקת מהשטח והמציאות. יש פה החלטות תמוהות מאוד, לא סבירות ולא הגיוניות". עוד הוסיף: "כשמשווים את ההתפתחות של מחוז ת"א לעומת מחוז מרכז, ובמיוחד של השרון, רואים ועדה מחוזית שלא דואגת לנו. כך למשל, אזור התעסוקה שלנו תקוע. הם מתנהגים כאילו הם אלה שמחליטים. בעיני, מה שקורה בכפר סבא צריך להיות באחריותה. אני לא צריך את הוועדה המחוזית".
מהרשות להתחדשות עירונית, שהינה שותפה של העירייה ביוזמת התוכנית, נמסר: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הציעה היקף יח"ד גבוה מכפי שאושר בוועדה, היקף שלעמדתה המקצועית תואם את צרכי העיר והתכנון הראוי לה".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז נמסר: "תוספת יחידות הדיור עודכנה בהתאם לתיקונים שהוצגו ע"י צוות התכנון והעירייה בדיון".