סגור
העיתון הדיגיטלי
20.04.25
העיר בת ים
העיר בת ים (צילום: אוראל כהן)

עיריית בת ים למחוזית: התוכנית המופקדת לשער יוספטל - איום כלכלי על יציבות העיר

בעוד עיריית בת ים הודיעה על גניזת התוכנית בטענה לפגיעה ביציבות הכלכלית של העיר, הוועדה המחוזית תל אביב ממשיכה לקדם אותה עם שינויים. בוועדה טוענים שהפרויקט יאפשר עירוב שימושים חיוני, אך בעירייה מזהירים: אם לא יגיעו להסכמות – התוכנית תיסגר

בחודש יוני 2024 נודע כי עיריית בת ים החליטה לגנוז את תוכנית הדגל "שער יוספטל". עם זאת, הוועדה המחוזית ת"א ממשיכה לקדם אותה, עם שינויים. ביום שני הקרוב תדון וועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית ת"א בהתנגדויות לתוכנית, בגרסתה המתוקנת, לפי סעיף 106ב'. התנגדות מהנדס העיר החדש של בת ים, ישי ולנסי, מגלה שהקונפליקט בין עיריית בת ים לוועדה המחוזית עדיין לא תם. טענת העיר בת ים היא שהתוכנית, גם במתכונתה המתוקנת, מהווה "איום כלכלי על יציבות העיר".
תוכנית "שער יוספטל", שפורסמה להפקדה בדצמבר 2022, מתפרסת על שטח של כ־60 דונם בחלק הדרום מזרחי של מחלף יוספטל. על פי התוכנית, שהופקדה בדצמבר 2022, יהרסו 479 דירות במבנים נמוכים, וייבנו 1,175 דירות במבנים בני 9 עד 59 קומות. כמו כן, 9,000 מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, 115 אלף מ"ר לתעסוקה ו-35 אלף מ"ר למבני ציבור. השלד העירוני של השטח יתוכנן מחדש, כולל כבישים, שבילים ופארקים. בין היתר, התוכנית כוללת שימור של מבנה בית האונייה ברחוב יוספטל 120-108 ונמשך לאורך 130 מטר. התוכנית היא יוזמה של הרשות להתחדשות עירונית ועיריית בת ים.
לתוכנית, בגרסתה הראשונה, התנגדו יזמים ובעלי דירות, שטענו על היעדר כלכליות, ודרשו להגדיל את כמות יחידות הדיור. על פניו, מדובר בטענות שחוזרות על עצמן בכל הארץ. ואולם, במקרה זה הוועדה המחוזית ת"א קיבלה את ההתנגדויות, וקבעה כי יתווספו 335 יח"ד לתוכנית, ולא 405 כפי שנקבע בהחלטה הקודמת. כמו כן קבעה כי יומרו 22,400 מ"ר מתעסוקה למגורים, ולא 50,000 כפי שנקבע בהחלטה הקודמת. בחודש יוני 2024 הודיעה עיריית בת ים כי החליטה לגנוז את התוכנית, שכן: "למעשה מדובר בתוכנית חדשה לגמרי שלא ניתן כלל לאשרה ללא בדיקות יסודיות בהליך קצר של 106 ב', אלא נדרשת להליך תכנוני חדש, בדיקות יועצים מלאות וכדומה, כך שככל ותאושר ההחלטה לתת לה תוקף ע"פ ההחלטה, לא ברור האם ניתן יהיה לממש את ההחלטה למתן תוקף כלל".
מתוך ההתנגדות של מהנדס העיר החדש של בת ים, ישי וולנסי, שבה ידונו ביום שני הקרוב: " בהחלטה הקודמת, הוועדה המחוזית הגדילה את מספר יחידות הדיור ל-405, מה שהביא להפסד של 7.9 מיליון שקל מארנונה עסקית ועלייה של 9.7 מיליון שקל בעלויות העירוניות. אמנם בהחלטה הנוכחית המספרים צומצמו במעט, אך עדיין מדובר על חוסר איזון כלכלי מובהק, שאינו מאפשר לעיר לשמר את יציבותה הפיננסית. החלטה זו, חרף תיקוניה הקלים, ממשיכה לעקר את מטרותיה האסטרטגיות של העיר בת-ים ולפגוע ביכולתה להבטיח פיתוח בר-קיימא, יציבות כלכלית ואיכות חיים לתושביה".
ועוד הוא מוסיף: "תוכנית שער יוספטל תוכננה בקפידה מתוך חזון להפוך את המתחם לנקודת מפגש דינאמית בין מגורים, תעסוקה ושירותים ציבוריים, תוך מיצוי יתרונותיו המובהקים: קרבתו לתחנת רכבת יוספטל, חיבורו העתידי למטרו, והנגישות הגבוהה לצירי התחבורה הראשיים של גוש דן. חזון זה אינו סתם שאיפה תכנונית – הוא הכרח. עיריית בת- ים נאבקת לשמור על איזון כלכלי בעיר המאופיינת בצפיפות מגורים גבוהה מאוד לצד מחסור חמור בשטחי
תעסוקה. תוכנית זו, כפי שהוגשה ואושרה להפקדה, נמצאת במיקום הנכון ביותר לייצר מרכז אינטנסיבי בעירוב שימושים, וכך לאפשר לעיר לשמר את תפקודה כמרחב עירוני פעיל ובר-קיימא. ההחלטה הנוכחית, גם לאחר העדכונים, חותרת תחת יסודות אלו ופוגעת באפשרות לספק איכות חיים לתושבי העיר הותיקים והחדשים".
בעירית בת-ים מסרו לכלכליסט כי במידה ובוועדה המחוזית לא יגיעו עמם להסכמות בנושא, ויקבלו החלטה חד צדדית שעלולה לפגוע באיכות החיים של התושבים - העיריה תמשוך את התוכנית ותסגור אותה, זאת בתיאום עם הרשות הארצית להתחדשות עירונית.
עוד הם הוסיפו: "אם בוועדה המחוזית לא ירצו שנעבוד במשותף, אז ניפרד כידידים, נסגור את התוכנית ונעבור לעבוד עליה עם הותמ״ל. בעבר היו לנו סיכומים שלא כובדו, ואנחנו לא יודעים לעבוד בצורה כזו. לכן אנחנו מתואמים עם הרשות להתחדשות עירונית, והסכמנו להתגמש בהתאם להצעתם. אבל אם המחוזית יקבלו החלטה חד צדדית, התוכנית תיסגר באותו היום. התושבים רק ירוויחו מזה כי התכנית תתקדם במהירות גדולה יותר דרך הותמ״ל״.