סגור
חוף ים ב קיבוץ שדות ים
קיבוץ שדות ים (צילום: נמרוד גליקמן)

קרב עשירים: קיסריה דורשת שטח משדות ים

הקיבוץ תובע את קרן קיסריה, שרוצה לפנותו מקרקע שהיא מחכירה לו, ששטחה כשליש מהקיבוץ - ללא פיצוי. קרן קיסריה: "שדות ים דורש שטח בשווי מאות מיליונים ללא תמורה"

מאבק קרקעות בין שני יישובים מהעשירים בישראל: קיסריה דורשת מקיבוץ שדות ים, השוכן בסמוך לה, לפנות שליש מקרקעותיו ולהחזירן אליה, כך עולה מתביעה שהגיש לאחרונה הקיבוץ.
בתביעה – שהוגשה נגד קרן אדמונד דה רוטשילד ישראל (קרן קיסריה), קרן פילנתרופית שפועלת לקידום ההשכלה הגבוהה, נגד החברה לפיתוח קיסריה (חפ"ק), זרוע הביצוע של הקרן שמטרתה לפתח ולהשביח את קרקעות קיסריה, ונגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) – נטען כי יש להאריך את הסכמי החכירה מול קרן קיסריה לתקופה נוספת של 49 שנה ולהשוות את תנאיהם לאלה המקובלים בין רמ"י לבין כלל קיבוצי ישראל, כלומר אפשרות של הארכת תקופת החכירה ומתן פיצוי על הקדמת מועד סיום החכירה. עוד דורש הקיבוץ שרמ"י תקצה עבורו קרקעות אחרות אם ייגרעו ממנו הקרקעות שבמחלוקת.
קיבוץ שדות ים נחשב בשנים האחרונות לאחד הקיבוצים העשירים בארץ בזכות מפעל אבן קיסר המצליח, והוא נהנה מצמיחה דמוגרפית ומבנייה מואצת של מבני מגורים בתוך שטח הקיבוץ. מתוך 5,234 דונם, שעליהם משתרע הקיבוץ, השטח שבמחלוקת הוא 1,600 דונם שנמצאים בחכירה מקרן קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה. ו־3,634 דונם הנותרים הם בבעלות המדינה, מתוכם כ־800 דונם בחכירה מהכנסייה היוונית.
ב־2002 חודש הסכם החכירה של הקיבוץ עם קרן קיסריה לתקופה של 35 שנים, כך שהיא צפויה להסתיים בעוד 14 שנה בלבד, בשנת 2037. אלא שבמאי השנה, כך לפי התביעה, שלחה קרן קיסריה מכתב שבו היא דורשת מהקיבוץ לפנות 712 דונם בתוך שנתיים עד חמש שנים ללא כל פיצוי. בשטח הזה נכללים גידולי בננות ואננס. בטווח הרחוק יותר נדרש הקיבוץ לפנות גם את השטח שבו פועלים גן האירועים "כוכב הים" וכפר איזון (כפר שיקומי טיפולי).
הקרקעות שקיסריה דורשת בחזרה מיועדות להרחבת שטחי המגורים של קיסריה ושימושי התיירות. בקיבוץ טוענים כי דרישת הפינוי של הקרן מגיעה בעקבות אישור תוכנית מתאר למרחב קיסריה, שכוללת גם את השטחים שבמחלוקת.
אחת מטענות הקיבוץ היא כי הקרן לא מוכנה לפצותו על התשומות הרבות שהוא השקיע בגידולים החקלאיים, זאת בניגוד למדינה שמעניקה פיצוי בעת פינוי קרקע חקלאית לפני מועד סיום החכירה. בתביעה אף עלה חשש לגורלם של שטחי המגורים: "הנתבעות מסרבות להכיר בזכות האופציה הקנויה לכל קיבוץ לחידוש הסכם החכירה שלו בשנת 2037 ומעוררות מצב אבסורדי, לפיו יידרש להשיב את המקרקעין החכורים ממנו, לרבות שטח המחנה הכולל את בתי המגורים". התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין שי גרנות ויהודה אילוק ממשרד בלטר גוט אלוני ושות'.
דרישת פינוי הקרקעות מצד קיסריה מגיעה לאחר תקופה ארוכה של ניסיונות גישור במסגרתם ניסו הצדדים להגיע להבנות בנוגע להשבת השטחים והפיצוי עליהם. ניסיונות הגישור כללו את התערבות ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, שבתחומה מצויים שני היישובים.

1 צפייה בגלריה
מימין עו"ד יהודה אילוק ועו"ד שי גרנות
מימין עו"ד יהודה אילוק ועו"ד שי גרנות
מימין עו"ד יהודה אילוק ועו"ד שי גרנות
(צילום: אסף רחמים)

גילי אמיר, מרכז תחום הנדל"ן בקיבוץ שדות ים, אמר ל"כלכליסט" כי מאז 2014 התנהל מו"מ עם קיסריה, והיה ניסיון להגיע להבנות בנוגע לשנים שלאחר תום תקופת החכירה: "המו"מ צלע והוא נדון בגישור, ובהמשך היתה פנייה לראש המועצה אסיף אייזיק וגם זה לא צלח, ואז הם שלחו את המכתב לפינוי הקרקע. מבחינת ענף החקלאות, אנחנו נדרשים לפנות את קרקעות מטעי הבננות ואת גידולי האננס שהם הגידול הכי רווחי שלנו". עוד הוסיף: "אף אחד לא מבין למה הם קצבו את זה בשנתיים, ייקח זמן רב לשנות את ייעוד הקרקעות".
מקרן קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה נמסר בתגובה: "שדות ים מבקש לקבל לידיו שטח בשווי של מאות מיליוני שקלים ללא כל תמורה. טענת הקיבוץ לנישול משטחיו מגוחכת שכן במסגרת מו"מ המתנהל כבר כשש שנים הקרן הציעה לקיבוץ שטחים חלופיים ושטחים נוספים שאינן מוחכרים כיום לקיבוץ. אלא שנציגי הקיבוץ בחרו לגרור רגלים, להתנהל בחוסר שקיפות מול שולחיהם, חברי הקיבוץ, ולדחות כמעט כל מתווה אפשרי לפתרון. קרן אדמונד דה רוטשילד, לא תירתע מהתביעה המופרכת ותמשיך לנהל את נכסיה באחריות המתחייבת כדי להמשיך ולקדם את החברה בישראל".