סגור
הרפסודה הלבנה אילת
הרפסודה הלבנה באילת (צילום: עזרא ארבלי)

בלעדי
רמ"י מצטרפת למאמץ לפינוי הרפסודה הלבנה באילת

הגישה תביעה לפינוי המתחם שנמצא בבעלות היזם יואב איגרא מבעלי מלון הרודס - שנה לאחר צו הפינוי של המשרד להגנת הסביבה; ברמ"י טוענים בין היתר כי המקום משמש לפעילות עבריינית; איגרא שספג פגיעה בעקבות ביטול המלון בעמק ססגון: "הפסדנו בתמנע אבל זה לא הספיק להם"

שנה לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הוציא צו לפינוי מבנה הרפסודה הלבנה בעיר אילת, רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) מצטרפת לגורמים שמבקשים את פינוי המבנה, כך נודע ל"כלכליסט". לאחרונה הגישה רמ"י תביעה לבית המשפט השלום בבאר שבע לסילוק "הרפסודה הלבנה". בתביעה שהוגשה על ידי עו"ד תהילה שמשון ואושרת בן איון מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), נטען, כי מדובר בפלישה לקרקע מדינה וגזילה של משאב ציבורי יקר, ולכן, על היזמים – איגרא לפנות אותה מהים.
הרפסודה הלבנה עוגנת בחוף הצפוני באילת מ־1982. מדובר במבנה בשטח של 1,800 מ"ר בשלושה מפלסים על עמודים מברזל המעוגנים בתוך המים במרינה. הרפסודה שימשה בעבר לנופש ומסחר והופעלו בה מגלשות מים ומסעדות. לאחר שהחליפה מספר ידיים, ב־1996 בעת שהייתה בבעלות יצחק תשובה (חברת כלניות) היא נרכשה על ידי איש העסקים יואב איגרא, בעל מלון הרודס. באותה העת הרפסודה הייתה נטושה ופלשו אליה הומלסים ואיגרא ביקש להכשיר אותה לשימוש וקיבל את תמיכת הוועדה המקומית והעירייה אשר המליצו על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית, וזו אישרה אותה בהמשך. ב־2008 הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) דחתה את התוכנית בנימוק שהמקום אינו ראוי לקבלת זכויות מסחריות, בייחוד בשל העובדה שהוא שוכן בתוך הים וגורם לפגיעה בנוף ובסביבה. איגרא עתר למועצה הארצית נגד ההחלטה אך הערר נדחה. בנוסף להליכים אלה במשך השנים הרפסודה נידונה במספר ערכאות והתנהלה מול גורמים רבים בקשר להסדרתה במקום.
בתביעה שהוגשה כעת על ידי רמ"י, נכתב כי הקרקע מעולם לא הוקצתה על ידי הרשות ו"הנתבעת הינה פולשת למקרקעין אלו לכל דבר ועניין. הרפסודה עומדת משך שנים נטושה וגורמת לפגיעה בסביבה החופית...ומהווה מקום לפעילות עבריינית, ללא היתר בנייה וללא הרשאה של הרשות".
בתביעה מציינת רמ"י את ההליך המקביל שמתנהל אל מול המשרד להגנת הסביבה, וכותבת, כי איגרא הגיש בקשה לביטול הצו והליך זה עודנו מתנהל. כמו כן, רמ"י מעלה את הסיבה לכך שהצטרפה כעת ובמהלך נפרד למאבק שמקיים בנושא המשרד להגנת הסביבה, "למרות שמשמעותו של הצו להסרת פגיעה בסביבה החופית, היא סילוק הרפסודה ממקומה, לא ניתן לחזות כעת את תוצאות ההליך התלוי ועומד בפני בית משפט השלום בבאר שבע, ולרשות האמונה על קרקעות המדינה, קיימת עילת תביעה עצמאית הנוגעת לפלישתה של הנתבעת לקרקעות מדינה".
בהמשך נכתב, כי במשך שנים רבות, נעשה שימוש מסחרי בקרקעות המדינה ללא קבלת הסכמת הרשות, ללא תשלום דמי שימוש, ומבלי שאלו הוקצו לה כדין, תוך שלילת המשאב הטבעי והרגיש ומניעת הנאתו של הציבור בו. "תביעה זו הוגשה על מנת להשיב את מקרקעי הייעוד לטובת הציבור הרחב ולהפסיק את הפגיעה בים כמשאב בעל ערך ייחודי", צוין בכתב התביעה. כן צוין, כי "פסיקה ענפה הכירה בחשיבות האינטרס הציבורי בשמירה על הסביבה החופית לטובת הציבור הרחב ומניעת ייחודם לטובת קבוצות מצומצמות בעלות אמצעים, כאשר הפסיקה חיזקה את פעולות הרשויות, לשם מיגור התופעה".
יואב איגרא הבעלים של הרפסודה אמר בשיחה ל"כלכליסט", כי הרפסודה נמצאת במיקומה הנוכחי מעל 40 שנה ובעיר תמיד הכירו בכך שהיא אטרקציה משמעותית לאילת. "הרפסודה הושבתה מפעילות לפני כשנתיים הייתה שם בעיה לאחר הסערה וביקשנו לבצע שם עבודות ואז קיבלנו את הצו מהמשרד להגנ"ס שאומר שאנחנו צריכים להוציא אותה תוך חודש. העירייה והוועדה המקומית בעד ההשארה שלה ומבינות שצריך את הרפסודה בעיר כאטרקציה".
לגבי התביעה אמר איגרא, "אנחנו בהליך משפטי מול הגנ"ס בגלל הדרישה שלהם לפינוי והשייכות של רמ"י לנושא לא ברורה. אנחנו בהליך הגדרה של הרפסודה ככלי שיט כפי שהייתה תמיד, וגם עשינו הליך של הכשרת הבנייה כפי שדרשו מאתנו. לא ברור כיצד דורשים מאתנו פינוי בזמן שהדיון מתנהל, ולא ברור איך אנחנו יכולים להוציא את הרפסודה מהמים, אני לא מכיר כלי הנדסי שיכול לעשות את זה, התכסית של הרפסודה הוא דונם".
לגבי הטענות כי המקום משמש לפעילות עבריינית אמר איגרא, "לפני שרכשתי את הרפסודה היא הייתה מקום שזוהה עם הומלסים. כיום יש במקום שמירה של 24/7 אנחנו מתחזקים אותה ומקווים להחזיר אותו מהר לפעילות".
איגרא ידע התמודדויות משפטיות רבות בעשור האחרון, התמודדות נוספת שגם היא סביבתית במהותה נוגעת למלון שביקש להקים בעמק ססגון הצמוד לתמנע. בשנת 2019 לאחר 11 שנה של מאבקים הוחלט שלא לאפשר את הקמת המלון בעמק ססגון ולהכריז על העמק כחלק משמורת הטבע "בקעת תמנע", אך לצד זאת לבחון הקמת מלון בצמוד למבואת הכניסה לפארק תמנע. כעת אומר איגרא כי הוא סבור שיש קשר בין שתי ההחלטות שנועדו להרע לו. "אני חושב שיש קשר בין הרפסודה לבין מה שקרה בתמנע, רוקדים על הדם שלנו, הפסדנו בתמנע אבל זה לא הספיק להם".