סגור

הפירמידה נגנזה וירושלים אישרה מגדל מגורים

אחרי עשור שנכנסה ויצאה מוועדות התכנון, אושרה לאחרונה תוכנית הבנייה למתחם עדן, שכוללת שני מבנים בני 360 דירות וחדרי מלון. התוכנית הקודמת כללה מבנה בצורת פירמידה, שקוממה עליה רבים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה להפקדה את תוכנית הבנייה למתחם שבו שכן בעבר קולנוע עדן, בין הרחובות המלך ג'ורג', אגריפס ועליאש. מדובר באחת מתוכניות הבנייה הידועות והוותיקות בעיר, ועד כה היא נכנסה ויצאה מוועדות התכנון במשך למעלה מעשור. במקום יש כעת בור ובעירייה מקווים כי אישור התוכנית יביא לסיום את הסאגה ובניית המגדל תצא לדרך.
ב־2012 אושרה תוכנית למגדל שתוכנן על ידי אדריכל־העל דניאל ליבסקינד (שתכנן גם את המגדל הנוכחי). גובה הבינוי שאושר עמד על 26 קומות, וועדות התכנון ציינו אז כי מדובר בפרויקט של "מצוינות אדריכלית", אך הוא לא מומש משיקולים יזמיים, ומאז הוגשו מספר תכנונים חלופיים למתחם.
2 צפייה בגלריה
הדמיית מגדל הפירמידה
הדמיית מגדל הפירמידה
הדמיית מגדל הפירמידה
(הדמיה: משרד אדריכלים דניאל ליבסקינד)
התוכנית המזוהה ביותר עד כה עם המתחם, וגם זו שיצרה הד תקשורתי והתנגדויות רבות, היתה גם היא של האדריכל ליבסקינד, שהציע להקים מגדל בצורת פירמידה. במסגרת התוכנית ביקשו היזמים תוספת של עשרות מטרים בגובה, אך ההתנגדויות לתוכנית זו היו עצומות, ובהמשך הוצעה תוכנית לפירמידה קטומה, אך גם היא נגנזה ב־2017.
התוכנית כעת כוללת בית מלון בן 12 קומות ו־180 חדרים ומגדל מגורים בן 28 קומות ו־180 דירות. תמהיל השימושים כולל כ־5,000 מ"ר לצורכי מסחר, כ־10 אלף מ"ר למלונאות וכ־14.5 אלף מ"ר למגורים. בין שני המבנים ייפתח לתנועת הולכי רגל רחוב עירוני חדש, שיקשר מאגריפס למתחם רג'ואן, בואכה רחוב המלך ג'ורג'. כמו כן נקבע כי בקומות התחתונות יהיו גם שימושים ציבוריים כגון מוזאון או בתי קולנוע. במרחב הציבורי יתאפשר להקים שני קיוסקים בשטח של 24 מ"ר כל אחד.
2 צפייה בגלריה
הדמיה תוכנית בנייה מתחם עדן
הדמיה תוכנית בנייה מתחם עדן
הדמיית התוכנית שאושרה להפקדה. חזרו לקונבנציונלי
(הדמיה: סטודיו יגאל לוי)
תוכנית הפירמידה של ליבסקיניד היתה אחת התוכניות שהירושלמים לא ישכחו, בעיקר אלה שעוסקים בתכנון. אל הדיון שהתקיים באותה עת בתוכנית הגיעו כמאה אדריכלים ופעילים והעלו מגוון טיעונים נגדה. בין היתר נטען כי הקלות שבה קיבלה התוכנית תוספת גובה אינה מתקבלת על הדעת, אך עיקר המחאה היה על כך שהיא משתלטת על קו הרקיע של ירושלים בלי להתחשב בסביבה ובהיסטוריה של העיר. התוכנית המקורית התנשאה לגובה של 165 מטר, ובהמשך קוצצה לגודל המקורי של 108 מטר. בבינוי הנוכחי האדריכלים כבר היו זהירים יותר והוא בעל מראה קונבנציונלי יותר ובהתאם לגובה שמאפשרת התב"ע.
ראש העיר משה ליאון: "פרויקט מתחם עדן, אשר עבר מספר תהליכים, יביא לקידום ופיתוח מרכז העיר".