סגור

בניין ברעננה ייהרס היום באופן יזום לאחר שדייריו פונו מחשש לקריסתו

האירוע התפתח בעקבות עבודות חפירה לביצוע פרויקט תמ"א 38 במסלול חיזוק ועיבוי שבוצעו בבניין, ובמהלכן האדמה שקעה ואגף בו נטה על צדו. בעקבות זאת אסר ראש העיר חיים ברוידא על פרויקטים של עיבוי וחיזוק, והתיר רק הריסה ובנייה מחדש

בניין ברחוב הגליל 42 ברעננה ייהרס באופן יזום בשעות הקרובות, זאת לאחר ש-14 משפחות פונו ממנו בשעה האחרונה מחשש לקריסתו.


האירוע התפתח בעקבות עבודות חפירה לביצוע פרויקט תמ"א 38 במסלול חיזוק ועיבוי שבוצעו בבניין, ובמהלכן האדמה שקעה ואגף בו נטה על צדו. בעקבות זאת הדיירים פונו מהמקום מחשש לקריסה.

2 צפייה בגלריה
דיירים מפונים בניין סכנת קריסה רעננה תמ"א 38
דיירים מפונים בניין סכנת קריסה רעננה תמ"א 38
דיירים מפונים מבניין בסכנת קריסה רעננה, תמ"א 38
(דוברות עיריית רעננה)
בהערכת מצב שבוצעה, ובה לקחו חלק צוותי ההנדסה של העירייה, ראש העיר חיים ברוידא, לוחמי אש ושוטרים, הוחלט על הריסתו המבוקרת כדי למנוע קריסה לא מבוקרת ואסון.
במהלך ביקורו באתר אמר ברוידא כי מעתה לא יאפשר פרויקטים של עיבוי וחיזוק, אלא רק הריסה ובנייה מחדש.
"המקרה הזה הוא עדות למה שאני טוען זמן רב, וזה לא לאפשר תמ"א 38 רגילה, אלא אך ורק הריסה ובנייה מחדש, גם לטובת הדיירים וגם לטובת חיזוק הבניין. הבניין הזה יידרש להיהרס ולהיבנות מחדש. אנו שולטים במצב ונדאג לטפל בדיירי הבניין".
2 צפייה בגלריה
בניין סכנת קריסה רעננה תמ"א 38
בניין סכנת קריסה רעננה תמ"א 38
הבניין שנמצא בסכנת קריסה ברעננה
(דוברות עיריית רעננה)

14 המשפחות שהתגוררו בבניין יפונו ללינה במלון במימון יזם תמ"א 38 שפעל בו. האגף לשירותים חברתיים של העירייה מסייעת להן, והעניקה לכל משפחה תקציב של 500 שקל לקניית מצרכי מזון. העירייה מלווה גם את דיירי הבניינים הסמוכים שפונו עד לסיום ההריסה ומעניקה להם מקום התכנסות זמני כולל שתייה ומזון. בשלב זה, למען בטיחות התושבים, נסגרו לתנועה הרחובות מכבי והגליל.

בעיה שהודחקה על ידי הממשלות

קריסת בניין בחולון ובניינים בראשון לציון, בחיפה וברמת גן שפונו מדייריהם הציפה בעיה שעד עתה ממשלות ישראל נטו להדחיק. ראשית, יש בארץ מאות אלפי בניינים שנבנו לפני 1980, ולכן הם לא עומדים בתקן להגנה מפני רעידות אדמה. בנוסף מומחים מעריכים כי יש עשרות אלפי בניינים שנבנו בעשורים הראשונים מקום המדינה, במיוחד לאורך קו החוף, שבהם היסודות רעועים והם עלולים לקרוס. הבעיה היא שאין חוק שמחייב לבדוק יציבות של מבנים. בדיקה כזו נעשית רק כאשר הדיירים מבקשים לבצע פרויקט תמ"א 38 או כאשר מתגלים סימנים ראשונים להיחלשות המבנה.
בשבוע שעבר נחשף ב"כלליסט" כי שרת הפנים איילת שקד מקדמת חקיקה שתעודד הליכים מואצים של הריסה ובנייה מחדש בבניינים שנמצאו על ידי מהנדס כמסוכנים.