סגור
קריית יערים קרית יערים
קריית יערים (צילום: ויקיפדיה, חגי אגמון-שניר)

יזמים רוצים לבנות שכונה במתחם הקאנטרי בקריית יערים - התושבים מתנגדים

חברת הבית הירושלמי טוענת כי "הייעוד הנוכחי אינו ישים ואינו בר ביצוע. ולראיה, המגרש לא פותח במשך 25 שנה". התושבים מביעים מאידך חשש מפני הגברת הצפיפות ביישוב החרדי ופגיעה בשטחי הציבור בו

הוועדה המחוזית ירושלים תשמע מחר (ד') מאות התנגדויות של תושבי היישוב החרדי קריית יערים נגד יוזמה להקמת שכונת מגורים ובה 178 דירות, גן ילדים וגינה שכונתית על שטח של כ-9 דונם. לכאורה מדובר במהלך רצוי שכן אין לישוב עתודות קרקע, אולם הבעיה - בגינה גם הוגשו מאות התנגדויות לתוכנית - קשורה לכך, שחברת הבית הירושלמי - יזמית התוכנית אינה מסתפקת בשטח שרכשה אלא מבקשת לבנות עוד 139 דירות על חשבון שטח ציבורי שייעודו פנאי ונופש בגודל 8.6 דונם, המכונה "מתחם הקאנטרי". הוועדה המחוזית ירושלים אישרה את הפקדת התוכנית ביוני 2023.
קריית יערים, הידועה גם כטלז סטון, הוקמה ב-1975 ע"י אנשי ישיבת טלז הליטאית כיוזמה פרטית לשיכון אנשי חינוך ומשפחותיהם סביב ישיבה ומוסדות תורה, מערבית לישוב הערבי אבו גוש. ב-1992, כשהתגוררו במקום 1,500 תושבים בלבד, הוכרז הישוב כמועצה מקומית. כיום מתגוררים במקום כ-7,000 תושבים. בתחילת 2022 החליטו במשרד הפנים לא לאפשר את הרחבת גבולות הישוב על חשבון שטחי אבו גוש.
אתר התוכנית, שעליה חתום משרד האדריכלים ארי כהן, ממוקם בחלק המערבי של הישוב קריית יערים (טלזסטון) בין כביש 1 לדרך מס' 425 ושטחו (שני המתחמים ביחד) כ-17 דונם. במצגת המופיעה באתר מנהל התכנון, שבה מראים היזמים את הפרויקט לקראת דיון בוועדה המחוזית. הם מתרצים את שינוי יעוד השטח הציבורי לטובת מגורים במצוקת הדיור החריפה של המגזר החרדי, ועמדת מנהל התכנון לפיה "יש למצות את אפשרויות הפיתוח של הישוב כלפי פנים".
היזמים מסבירים כי אין שום הגיון להקים בקריית יערים קאנטרי קלאב: "הייעוד הנוכחי אינו ישים ואינו בר ביצוע. ולראיה, המגרש לא פותח במשך 25 שנה". עוד הם מסבירים שמדובר ב"ישוב במעמד סוציו אקונומי נמוך", ושיש חשש כי ל"פגיעה בציביון הישוב, פעילות בשבת ומשיכת אוכלוסיה מבחוץ". המסקנה הנחרצת של היזמים היא כי חייבים לשנות את יעוד המגרש.
בדיון שנערך בוועדה המחוזית בתוכנית, בפברואר 2022, הציג הרב יצחק רביץ, ראש המועצה של קריית יערים עמדה נחרצת נגד התוכנית: "אמרנו את זה באלפי שיחות שעשינו עם היזם ונציגיו. אי אפשר לקבל את הדבר הזה שקריית יערים מתוכננת לקבל לתוכה עוד כ-1,900 בתי אב. במידה שנקבל את כל תוכניות הבנייה נהיה במקום השני בארץ לצפיפות, לכן אנו מתנגדים".
באותו דיון בוועדה המחוזית השתתפו גם כמה תושבים. שרה רולניק, תושבת הישוב שנכחה בדיון, השלימה את דבריו של רביץ: "לילדים אין איפה לשחק, אין שטחים ירוקים. משחקים במגרש ובשטח שאמור להיות של הקאנטרי. אין לנו מתחם הגיוני נורמלי כמו שמגיע לכל תושבי ישראל החילוניים. אנחנו רוצים מגרשי ספורט נורמליים, רוצים בריכה נורמלית, רוצים מנהל קהילתי הגיוני, ספריה עירונית או ישובית נורמלית ולא בתוך דירות".
לתוכנית הוגשו לא פחות מ-215 התנגדויות, כולן של תושבי היישוב. הטענה שחוזרת על עצמה, היא שהיישוב סובל כבר עכשיו ממצוקה גדולה של שטחי ציבור ושאסור לקחת את המעט שעוד ניתן לממש. כך למשל כותבת חיה אוירבך: "כבר היום במצב הנוכחי, מצוקה גדולה מאוד בתחומים של מקומות חניה, מבני ציבור ושטחי משחק. אם התוכנית תאושר, נמצא את עצמנו במצב קטסטרופלי ממש וחסר כל הגיון".