סגור
יגאל דמרי קרקע בישוב מיתר שנועדה לדיור מוגן
יגאל דמרי על רקע הקרקע במיתר. לדברי השופטת: "אין בהחלטות הוועדה המחוזית הנמקה להעדיף דיור כללי" (צילום: חיים הורנשטיין, עמית שעל)

ביהמ"ש בלם את שינוי ייעוד הקרקע של דמרי במיתר

נבלמה תוכניתו של היזם יגאל דמרי לבנות מגורים רגילים על קרקע שנועדה לדיור מוגן. התוכנית צפויה להגיע למועצה הארצית לתכנון. השופטת: החלטת הוועדה המחוזית לקויה

תוכניתו של היזם יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח דמרי, להסב תוכנית ביישוב מיתר המיועדת למגורים לקשישים לטובת מגורים לכלל הציבור נבלמה לעת עתה על ידי בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע, אשר קבע כי התוכנית תובא לדיון בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה.
קודם לכן, לאחר אישור התוכנית של דמרי בוועדה המחוזית, דרשו התושבים להתנגד לתוכנית במועצה הארצית אך הוועדה דחתה את בקשתם — ועל כך הוגשה העתירה.
מדובר בקרקע שייעודה נקבע לטובת דיור מוגן עוד ב־2001, וב־2010 פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרז לקרקע המיועדת לדיור מוגן, כשאחד התנאים בהסכם היה הקמה של הפרויקט בתוך 36 חודשים ממועד הזכייה.
דמרי היתה החברה שזכתה, אך למרות ההתחייבות הקרקע נותרה ריקה במשך כעשור. ב־2019 יזם דמרי תוכנית מתאר מקומית חדשה המשנה את התוכנית לדיור מוגן כך שייבנו במקום 181 יחידות צמודות קרקע למגורים רגילים לצד שטחי מסחר ומוסדות ציבור. בספטמבר של אותה שנה דנה הוועדה המקומית בתוכנית של דמרי והמליצה להפקיד אותה, זאת אף שלא נבדק היעדר הצורך בדיור לקשישים, מלבד אמירות של ראש המועצה כי שאל הרבה מאוד אנשים בנושא.
התוכנית עברה לאישור הוועדה המחוזית וזו אישרה אותה באפריל 2021 וביולי 2021 היא הופקדה. בהחלטת הוועדה נכתב כי זו "השתכנעה כי עם קביעת מיקום השימוש לדיור מיוחד במרכז היישוב, בתוכנית המתאר הכוללנית למיתר, מתייתר הצורך בדיור מוגן במתחם זה".
נגד התוכנית הוגשו 112 התנגדויות כשהעותרים מוחים על ביטול התוכנית לדיור מוגן והקמת פרויקט שכולל מסחר בהיקף עצום ללא נימוק השינוי התכנוני, ומבלי לספק פתרון חלופי לשימוש של דיור מוגן. כן נטען, כי היתה ביישוב ציפייה להקמה של מתחם כזה בהתחשב בגיל התושבים מדור המייסדים שרוצים להישאר בקהילה אך אין להם כיום מענה מותאם. בהחלטת הוועדה המחוזית אז נכתב כי “אין מדובר בנושא עם חשיבות ארצית או רגישות ציבורית הנוגעת לציבור רחב".
העתירה הנוכחית הוגשה, אפוא, בשל ההחלטה לאשר את התוכנית ואי־מתן האישור לערער עליה. בתקופה זו דמרי אף קיבל היתר לבנייה אך לאור העררים לא ניתן לממש אותו כעת. בדיון בעתירה טענו העותרים כי לא נעשתה תוכנית בראייה כללית ולא נבחנו הצרכים לכלל הישוב, אם יש צורך במגורים או בדיור מוגן ופתרונות לקשישים, ולא נבחן הביקוש למגורים.
השופטת גאולה לוין החליטה לקבל את העתירה ולאפשר לתושבים להגיש ערר למועצה הארצית. בהחלטתה נכתב: "במקרה שלפניי מצאתי כי מדובר בסוגיה בעלת חשיבות ציבורית המעוררת שאלות תכנוניות עקרוניות סביב נושא הדיור לאוכלוסייה המבוגרת והשירותים הנלווים עבור אוכלוסייה זו. ביטול התוכנית הקיימת לדיור לאוכלוסייה המבוגרת... מעורר שאלות רוחב, כגון האם יש מקום להקצאת קרקע לייעוד זה בכל יישוב והאם בשל משבר הדיור יש להעדיף הקצאה למגורים לכלל האוכלוסייה תוך ביטול הייעוד הייחודי לאוכלוסייה המבוגרת".
בהמשך ציינה השופטת כי החלטות הממשלה הציבו את הדיור לאוכלוסייה המבוגרת כיעד לאומי, ולמרות זאת בהחלטות הוועדה המחוזית אין התייחסות למדיניות הממשלתית בנוגע לדיור מוגן ופתרונות מגורים אחרים לאזרחים ותיקים. עוד נכתב, כי התחליף שנמצא להקמת פתרונות לדיור מוגן בלב היישוב מצומצם בהרבה ואינו כולל מבנים נלווים שיספקו שירותים כמו מחלקות סיעוד, מרפאה וכו' ובעיקר, כלל אין ודאות כי יוקם. "המשמעות של אישור תוכנית דמרי היא ביטול ההקמה של דיור מוגן במיתר, לטובת דיור כללי. אין בהחלטות דיון והנמקה להעדיף במתחם דמרי דיור כללי על פני דיור לאוכלוסייה המבוגרת, בהינתן מכלול אפשרויות הבנייה למגורים במיתר, ובהינתן כי לא יהיה דיור מוגן אחר במיתר".
השופטת גם התייחסה לכך שדמרי לא בנה את הפרויקט במשך יותר מעשור בתואנה כי הוא אינו כלכלי: "עצם העובדה שחברת דמרי לא מימשה עד היום את זכייתה במכרז ולא בנתה דיור לאוכלוסייה המבוגרת אינו מלמד על חוסר כדאיות כלכלית. לכל היותר הדבר מלמד על כך שחברת דמרי סבורה כי שימוש אחר במקרקעין עשוי להיות כדאי יותר".
תושבי מיתר יוצגו בהליך על ידי עורכי הדין גיא זהר ומיטל יצחק. עו"ד גיא זהר, אמר בתגובה: "אנו שמחים שבית המשפט קיבל טענותינו בדבר הפגמים הקשים שנפלו באופן קבלת ההחלטה בוועדה המחוזית. יש לזכור כי בדיון הפנימי שנערך, הביע חלק ניכר מחברי הוועדה המחוזית הסתייגות מהתוכנית וההצדקה לה, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בהחלטה".
שמעון פרץ, חבר מועצת העיר ואחד העותרים, מסר בתגובה: "פסק הדין מדבר בעד עצמו. זהו מאבק בן 4 שנים שלקחו בו חלק אלפים מתושבי מיתר למען המייסדים תוך שמירה על אחד הערכים החשובים לנו כבני אדם וחברה: 'אל תשליכני לעת זקנה'. ההצלחה מהולה בעצב על רקע העובדה שנאלצנו להגיע עד לבית המשפט להוכיח את המובן מאליו. בדרך התמודדנו עם כוחות אדירים שחברו יחד נגד האינטרס הציבורי".
מחברת י.ח.דמרי נמסר בתגובה: "ביהמ״ש החליט שלא לבטל את אישורה של התוכנית שפורסמה לתוקף כדין. הוחלט כי לעותרים תהיה אפשרות ערעור למועצה הארצית. החברה לומדת את פסק הדין ובוחנת את צעדיה בעניין". מהמועצה המקומית מיתר נמסר כי היא תכבד כל החלטה שתתקבל בוועדה הארצית לתכנון.