סגור

בלעדי
דמרי על חשבוננו: חמק מייעוד הקרקע וקיבל פרס מהמדינה

בעל השליטה בחברת י.ח דמרי זכה במכרז לבניית דיור מוגן ביישוב מיתר, אך אחרי שרכש את הקרקע בזול, השאיר אותה שוממת במשך עשור. הוא הגיש תוכנית חלופית, המתין, ולבסוף הוועדה אישרה לו להסב את הייעוד למגורים ומסחר, שיניב לו הכנסות גבוהות בהרבה. התושבים זועמים, והמינהל שותק

יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח דמרי, זכה בשנת 2010 במכרז לבניית 300 יחידות דיור של דיור מוגן ביישוב מיתר והתחייב לבנות אותן בתוך שלוש שנים. אבל אחרי שרכש את הקרקע בסכום נמוך שמאפיין פרויקט של דיור מוגן, הוא השאיר אותה שוממת במשך עשור, עד שלאחרונה אישרו לו המועצה המקומית והוועדה המחוזית להסב את הפרויקט למגורים ומסחר. גם בהתחשב הזמן שחלף, השינוי יניב לדמרי הכנסות גדולות במאות מיליוני שקלים. הוועדה המחוזית אישרה לו כעת 181 יחידות דיור, בצפיפות של 3.8 יחידות לדונם, ו־4,000 מ”ר למסחר ותעסוקה.

בשנת 2010, כשזכה היזם יגאל דמרי בקרקע בשטח של 75 דונם בכניסה ליישוב מיתר, הוא שילם עליה סכום נמוך שעמד באותה תקופה על כ־1.8 מיליון שקל בתוספת של כ־18 מיליון שקל עבור הוצאות פיתוח. הצעתו היתה צמודה למחיר המינימום, גבוהה ממנו בכ־200 אלף שקל.
אך למרות מחיר הזכייה האטרקטיבי, המשקף עלות קרקע של 66 אלף שקל ליחידת דיור, לדמרי היו תוכניות אחרות לקרקע. ב־2011 הוא כבר הגיש בקשה לוועדה המקומית מיתר להסב את הפרויקט למגורים ומסחר.

2 צפייה בגלריה
יגאל דמרי מרץ 2021
יגאל דמרי מרץ 2021
יגאל דמרי. “אתם לא תגבילו אותי”
(עמית שעל)

”הוא לא רוצה לבנות!”

ראש המועצה של מיתר באותה תקופה, אבנר בן גרא, העלה את הנושא לדיון וזכה לתגובות נזעמות של חברי מועצה, בין היתר של שמעון מזוז, ראש המועצה כיום. בעקבות התנגדות תושבים וחברי מועצה, התוכנית לא קודמה לאישור הוועדה המחוזית. אלא שלדמרי היתה סבלנות, והוא המשיך להחזיק בקרקע בלי לקדם בה בנייה. ב־2018 התקיימו בחירות לראשות המועצה, ובסופן נבחר שמעון מזוז. דמרי זיהה הזדמנות לנסות פעם נוספת לקדם שינוי ייעוד מדיור מוגן למגורים ומסחר. בישיבה שהתקיימה באותה השנה בוועדה המקומית אמר מזוז, שכאמור בעבר היה מהמתנגדים לתוכנית, כי נפגש עם דמרי והציג לחברי המועצה את מסקנותיו. "נפגשתי עם דמרי פעמיים־שלוש, ועל פי דבריו אין לו שום כוונה לבנות דיור מוגן בעקבות הדיור המוגן בלהבים. הוא שלח לנו מכתב שיש קושי מאוד גדול לשווק דיור מוגן במחירים הסטנדרטים", לשון דבריו של מזוז בפרוטוקול דיון שהתקיים במאי 2019.



למרות הפרת ההסכם של דמרי, המדינה אינה נוקטת שום מהלך כדי לחייב אותו בהקמת הפרויקט עליו הוא התחייב, או לחלופין דורשת ממנו בחזרה את הקרקע. ברשות מקרקעי ישראל אמרו כי עד 2017 המדיניות הרשמית היתה שאין אכיפה של ההסכמים, כלומר גם אם היזם לא בונה איש לא פועל לאכוף את ההסכם עליו חתם.
אוזלת היד של המדינה בנוגע לנעשה בקרקעות מומחשת היטב באותה ישיבת ועדה מקומית, שבה שאלו חברי הוועדה אם לא ניתן לקחת את הקרקע מדמרי. מזוז ענה להם כי דמרי יכול להחזיק בקרקע במשך 49 שנה, עד סיום תקופת החכירה. הסכום שהיישוב היה אמור לקבל מדמרי עמד במרכז הדיון, ומזוז אמר לחברי הוועדה כי העסקה הטובה ביותר עבורם תהיה לקבל את ההצעה: "אני חייב כסף כדי לבנות תיכון לילדים שלנו, אין לי מאיפה לגנוב, זה מקור ההכנסה היחיד". חבר ועדה בשם עוזי שוקרון השיב לו: "צריך גם לחשוב על הגיל השלישי. אני מכיר אישית לא מעט אנשים שעזבו את מיתר כשהגיעו לגיל 65, 70". על כך אמר מזוז: "הוא לא רוצה לבנות!”
2 צפייה בגלריה
קרקע בישוב מיתר שנועדה לדיור מוגן
קרקע בישוב מיתר שנועדה לדיור מוגן
הקרקע במיתר שנועדה לדיור מוגן. התושבים: “התהליך כולו מעורר הרבה מאוד תהיות”
(צילום: חיים הורנשטיין)
כשהוועדה המחוזית החלה לדון בתוכנית, שוב נחשפה התנהלות בעייתית של דמרי ואוזלת יד של המדינה. בדיון באפריל 2021 דמרי התעלם מהעשור המבוזבז ודרש שלא יגבילו אותו במספר הקומות של המרכז המסחרי: "לא לבוא ולהגביל אותי במספר הקומות... סעיף נוסף, אתם אומרים לי להגביל את שטח החנויות ל־120 מ”ר, אם זה מה שאתם רוצים, אני מבטל את המסחר לגמרי". כשנשאל על ידי יו"ר הוועדה כמה קומות הוא רוצה, ענה: "מבטל אותו לגמרי... אתם לא תגבילו אותי". בסופו של דבר ההתנגדויות לתוכנית נדחו, ולדמרי אושרו מגורים ומסחר.

”נגיש ערעור”

מהוועדה המחוזית דרום נמסר: "למועצה המקומית מיתר הוכנה תוכנית מתאר כוללנית, עם ועדת היגוי רחבה, בהשתתפות כלל משרדי הממשלה והמועצה המקומית אשר בחנה ומצאה כי המיקום הנכון לדיור מוגן הוא במרכז הישוב מיתר ולא בתחום התוכנית המפורטת של דמרי. הוועדה המחוזית אימצה מסקנה זו".
מהמועצה המקומית מיתר נמסר: "מקבלים את עמדת הוועדה המחוזית, שכן ראוי לקדם דיור מוגן בלב היישוב ובקרבה למוסדות הציבור הרלוונטיים".
מחברת דמרי נמסר בתגובה: "התברר כי אין הצדקה כלכלית להקמת פרויקט דיור מיוחד בסדר גודל של 300 יחידות, כפי שניתן לראות בפרויקטים דומים נוספים בסביבה הקרובה. החברה פעלה לשינוי התב"ע כחוק תוך שיתוף פעולה מלא מול המועצה המקומית במטרה לקדם תוכנית מיטבית עבור מיתר".
משמעון פרץ, חבר המועצה המקומית המוביל התנגדות תושבים למתחם המגורים, נמסר: "המקום לדיור המוגן נבחר בקפידה, סמוך למרכז היישוב. דיור מוגן הוא עסק שיניב הכנסות למועצה, יספק תעסוקה מקומית ועוד. התהליך כולו מעורר הרבה מאוד תהיות. בכוונתנו להגיש בקשת רשות ערעור לוועדה הארצית".