סגור

המשקיעים הרוויחו זמן: אישור העלאת מס הרכישה על דירה שנייה נדחה לשבוע הבא

הדיון בנושא בוועדת הכספים הסתיים מבלי שהחוק אושר בגלל התנגדות חברי הכנסת מהאופוזיציה, וצפוי להתחדש ביום ראשון. לפי ההצעה יחול מס רכישה של 8% על רוכשי דירה שנייה בסכום של עד 5.3 מיליון שקל; החשש המרכזי של המתנגדים: מחירי השכירות יעלו; יו"ר ועדת הכספים: "בפעם הקודמת זה לא קרה - ואין סיבה שזה יקרה הפעם"

הבוקר (ג') התקיים בוועדת הכספים דיון בנושא העלאת מס הרכישה על דירה שנייה. לפי ההצעה יחול מס רכישה של 8% על רוכשי דירה שנייה בסכום של עד 5.3 מיליון שקל; מעל לסכום זה ישלמו המשקיעים מס של 10%. המהלך נועד בכדי לצנן את ביקוש המשקיעים בשוק הדיור, שהלך וגבר מאז הורדת מס הרכישה ביולי 2020.
ההבדל העיקרי בין מס הרכישה למשקיעים שהממשלה מציעה כעת למס הרכישה ששר האוצר לשעבר משה כחלון הוביל בשנת 2015 הוא, שהמס הנוכחי מקודם בצורה של חקיקה קבועה, ולא בצורה של הוראת שעה. העובדה שהחקיקה הקודמת היתה בהוראת שעה הביאה לכך שהיה קל יותר לשנות את החקיקה. באוצר סבורים כי כשהחקיקה תהיה קבועה, ההשפעה שלה על דחיקת המשקיעים מהשוק תהיה גדולה יותר.
סגן הממונה על התקציבים באוצר, צחי דוד, אמר בדיון כי "בפעם הקודמת המהלך הפחית את שיעור המשקיעים בשוק ל-13% במקום ל-20%. המהלך הנוכחי מקטין את כמות הרוכשים הפוטנציאלית, ומקשה על הקבלנים והמוכרים להעלות את המחירים". דוד ביקש להדגיש כי "צעדי הממשלה העיקריים בתחום הדיור הם בצד ההיצע: הגענו ב-2021 לעת עתה לרמה של 55 אלף עסקאות ו-87 אלף שיווקים. זו רמה שהפתיעה אותנו, זה מעבר לתוכניות העבודה המקוריות שלנו".
חברי הכנסת מהאופוזיציה שנכחו בדיון תקפו את המס מכיוונים שונים. יואב קיש וינון אזולאי הציעו כי במקביל להעלאת מס הרכישה על משקיעים, יופחת מס הרכישה לרוכשי דירה ראשונה גם על דירות שמחירן גבוה מ-1.8 מילון שקל. אזולאי אף הציע שבמקום להעלות את מס הרכישה המוטל על המשקיעים, אפשר לפטור אותם ממס שבח בעת מכירת הדירה.
1 צפייה בגלריה
בנייני מגורים במרכז הארץ אדן זירת הנדלן
בנייני מגורים במרכז הארץ אדן זירת הנדלן
בנייני מגורים במרכז הארץ
(צילום: אוראל כהן )
עם זאת, הטיעון המרכזי היה ונשאר החשש שמחירי השכירות יעלו כתוצאה מהעלאת מס הרכישה על המשקיעים – המהווים מקור עיקרי לדירות להשכרה. ראול סרוגו, יו"ר התאחדות בוני הארץ, אמר כי "כתוצאה מהמס הזה ייפגעו הזוגות הצעירים שרוצים לשכור דירה בזול, ייפגעו אנשים מבוגרים שרוצים לקנות דירה נוספת בכדי להגדיל את הקצבה לפנסיה שלהם. החוק הזה יגרע מהיצע הדירות ויעלה את המחירים שלהן".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר כי "אני אישית לא חושב שזה יקרה, בפעם הקודמת מחירי השכירות לא עלו ואין סיבה שזה יקרה הפעם".
לקראת סוף הדיון ביקש קושניר להקריא את החוק, אך חברי הכנסת מהאפוזיציה התנגדו לכך לפני שניתנו תשובות לכל השאלות שהעלו. הדיון הסתיים ללא הקראת החוק, וצפוי להתחדש ביום ראשון הקרוב.
נזכיר כי השרים אביגדור ליברמן, זאב אלקין ואיילת שקד הכריזו על המס ב-31 באוקטובר, והבטיחו כי תוך עשרה ימים או פחות חקיקת המהלך תושלם. אלא שבשבוע שעבר נעדרו החכי"ם של רע"מ מן המליאה, וכך בשלב זה בכוונת הממשלה להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית ביום שני הקרוב, שהם 23 יום לאחר ההכרזה. 23 יום שבהם ניתן להעריך כי רכישות המשקיעים זינקו כלפי מעלה, ואולי אף זירזו את העלאת מחירי הדיור.