פיצוי מיידי או שיקום מזורז: כך נערך האוצר לקדם התחדשות עירונית במתחמים שנפגעו
הצוות הבין משרדי שגובש לצורך שיקום אזורי הפגיעה יצר מתווה שיאפשר לבעלי דירות לבחור בין שתי חלופות: שיקום מהיר באמצעות התחדשות עירונית עם סמכויות מורחבות לרשויות המקומיות ולוחות זמנים קצרים או פיצוי מהיר שבו המדינה תרכוש את הדירות שנפגעו
הצוות הבין משרדי שהוקם כדי לגבש פתרונות לשיקום המתחמים שנפגעו במהלך המלחמה מול איראן הגיע למסקנה כי בכל מתחם שבו ניתן ניתן לקדם התחדשות עירונית - יש לעשות זאת. עם זאת, הבין הצוות גם כי המתכונת הקיימת של התחדשות עירונית איטית מדי עבור המצב הקיים, ויש בה חסמים רבים שיכולים לעצור או לעכב את המתחמים שטעונים שיקום לתקופה ארוכה.
בראש הצוות בין משרדי שהוקם לבחינת אפשרויות השיקום עומדים מנכ"ל משרד האוצר אילן רום ומנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן. עוד כולל הצוות נציגים ממשרד ראש הממשלה, משרד הפנים, משרד השיכון, הייעוץ המשפטי לממשלה, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומנהל מטה התכנון.
הצוות העלה מספר אתגרים שחייבים להתגבר עליהם בדרך לשיקום מהיר בדרך של התחדשות עירונית. כך למשל, צוינה החשיבות של שיתוף פעולה רחב ככל הניתן עם הרשויות המקומיות, כגורם שמכיר ויודע מה נדרש בשטח שנפגע, אך לצד זאת עלה החשש כי מוסדות התכנון והבניה הקיימים ברשויות לא יוכלו לעמוד בעומסים, שכן גם כך הן עמוסות.
עוד צוין בנוגע לרשויות, כי יש להן אינטרס מובנה לצמצם ככל האפשר את היקף יחידות הדיור שיוקמו בשטח שלהן, וזאת בניגוד לאינטרס הקיים למדינה ולציבור.
אתגר נוסף נוגע לדיירים סרבנים: למרות שבהליך התחדשות עירונית יש דרך ברורה וחוקית להתמודד עימם, הליך זה נחשב עדיין כארוך ולא מתאים כאשר יש צורך מהיר בשיקום.
במקום מסלול אחד: מספר מסלולים שמומלץ לעגן בחקיקה
המתווה שמציע הצוות הבין משרדי אינו נוקט במסלול אחד בלבד, אלא מציע מספר מסלולי פעולה וחלופות שהדיירים יוכלו לבחור, ואותן הוא ממליץ לעגן בחקיקה. בנושא התכנון והבנייה נכתב כי מוצע להעניק סמכויות נרחבות יותר לרשויות המקומיות, וכן להקים צוות ייעודי יחד עם הרשות המקומית אשר יקבע את גבולות האזור שנדרש לשיקום והתחדשות עירונית ואת מספר יחידות הדיור המינימלי (הצפיפות) שיש לבנות באזור זה.
בנוסף לכך, הצוות יוכל לקבוע אילו מבנים ייכנסו אל גבולות התוכנית, כאשר ההמלצה היא לכלול כמה שפחות מבנים שלא נהרסו, ורק במקרים שבהם מבנים נפגעו באורח קשה או שיש היתכנות כלכלית מובהקת לכך, הם ייכללו בתוכנית להתחדשות.
בצד החקיקה המליץ הצוות, כי האזורים שנפגעו קשה יוגדרו כ"אזור טעון שיקום והתחדשות", ובהם יחולו הוראות ייחודיות לנושאי תכנון, רישוי, מיסוי וזכויות קניין. ההחלטה על המבנים שבתחום התוכנית תגובש בהתאם לחוות דעת של מהנדס הרשות המקומית. כך למשל, מבנה שלא ניתן יהיה לשקם בתוך 9 חודשים ייחשב למבנה הרוס.
מבחינת הסמכויות לרשויות המקומיות, הן יוכלו לקבל סמכות של ועדה מחוזית בתחום אזור השיקום והיא תקבל זכות ראשונים להגיש תוכנית התחדשות עירונית בגבולות אלה. במקרים שבהם תוכניות התחדשות עירונית כבר החלו להתקדם באזורים שנפגעו, ניתן יהיה להמשיך ולקדם אותן במסלול זה.
תוכנית שתוגש על ידי הועדה המקומית אך היא בסמכות ועדה מחוזית וותמ"ל, תוגש בתוך 30 יום – מחצית מהזמן שמתאפשר להגשתה כיום. עוד נקבע, כי כדי להפקיד תוכנית לא יהיה צורך בטבלאות איחוד וחלוקה כפי שנדרש היום, מהלך שלעתים קרובות אורך זמן רב. כמו כן, במקרה שתוגש תוכנית ולא תתקבל לגביה החלטה בתוך 45 יום, ניתן יהיה לראות בכך כאילו מדובר בהסכמה. נקודה נוספת מחייבת את המדינה להעביר לרשות המקומית שטחים שנמצאים בחזקתה (רמ"י) באזור השיקום כך שיוכלו ל לשמש כשטח ציבורי פתוח או לטובת דרך.
כל בעל דירה יוכל לבחור - התחדשות עירונית או פיצוי
נושא הקניין הוא אחד הנושאים המעסיקים רבות את משרדי הממשלה בשל החשש שהוא לא יעמוד בבחינה המשפטית. לכן, כל בעל דירה יוכל לבחור בין התחדשות עירונית לבין מסלול חלופי של פיצוי שבו המדינה תקנה את זכויותיו בדירה בהתאם לפיצוי שיקבע על ידי השמאי הממשלתי. כמו כן, נקבעו לוחות זמנים קצרים יותר לדיון בהתנגדות של דיירים סרבנים.
במקרים חריגים של סרבנים שלא יימצא להם פתרון, אפשר יהיה לפתוח בהליכים משפטיים נגדם רק לאחר שהוצעה להם חלופה של פיצוי, אך מנגד, במקרים שבהם הפיצוי שהוצע להם אינו כלכלי, או אם בעל הדירה הוא קשיש או סיעודי שלא הוצאו לו תמורות, הסירוב יחשב למוצדק.
לאחר ההכרזה על אזור כמתחם מיועד לשיקום, יפורסם סכום הזכאות למנגנון הפיצוי של המדינה, וגם במקרה שבו בעל דירה חתם לפני כן עם יזם הוא יוכל לבטל את ההסכם וללכת על מנגון ה-BUY OUT . מבחינת לוחות הזמנים, הצוות רואה חשיבות רבה בבחירת יזם ולכן סבור כי יש להגיע למצב של ודאות מלאה לגבי היזם ובחירתו בתוך 150 ימים. במקרה שבו לא נבחר יזם, המדינה תוכל לעשות זאת בעצמה, והיזם שייבחר יהיה מחויב במהלך של BUY OUT .































