סגור
רחוב המגינים בשכונת קריית אליעזר בחיפה
רחוב המגינים בשכונת קריית אליעזר בחיפה. 3,173 קשישים ממתינים לדיור מוגן בחיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

הקשישים ימתינו: חיפה מונעת הקמת דיור מוגן

עמיגור תכננה פרויקט בן 235 דירות בקריית אליעזר, אך התנאי של העירייה הוא בניית 163 חניות שישמשו את תושבי השכונה. זאת בעת שהתקן הוא עד 40 חניות לדיירי המבנה

מספר הקשישים בחיפה הממתינים לממש את זכאותם לדיור מוגן הוא הגבוה ביותר בארץ, 3,173 איש, כך לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון.
למרות זאת, לטענת גורמים במשרד, עיריית חיפה לא מאפשרת לקדם תוכנית להקמת מבנה לדיור מוגן. חברת עמיגור, הזרוע הביצועית של הסוכנות היהודית, תכננה מגדל בן 22 קומות ובו 235 דירות דיור מוגן ברחוב המגינים בשכונת קריית אליעזר, אך הפרויקט מתעכב בשל מחלוקת עם העירייה: העירייה דורשת שיוקם חניון בן שלוש קומות בתת־הקרקע לטובת כלל תושבי השכונה, ועמיגור, שמקדמת את הפרויקט עבור הסוכנות היהודית ומשרד הבינוי והשיכון, טוענת שהדרישה אינה חוקית.

1 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט של עמיגור בחיפה
הדמיית פרויקט של עמיגור בחיפה
הדמיית המבנה של עמיגור. "דרישה לא סבירה"
(הדמיה: NAO Architectw's)

על פי הנחיות התב"ע, תקן החניה בבניין דיור מוגן הוא מקום חניה אחד לכל 10 עד 20 יחידות דיור, מכאן שנדרשים 40-20 מקומות חניה בלבד לכל הבניין. אולם בניגוד לתב"ע, מהנדס העיר, האדריכל אריאל וטרמן, דורש הקמה של שלושה מרתפי חניה עם 163 חניות. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי מהנדס העיר טוען שברחבי השכונה ישנם פרויקטי התחדשות עירונית רבים ומצוקת חניה, והוא מעוניין לייצר מקומות חניה נוספים.
בישיבה שהתקיימה בחודש ינואר 2021, ובה השתתפו שר הבינוי והשיכון, ראשת העיר ומהנדס העיר חיפה, הועלה הנושא. ראשת העיר עינת קליש רותם התחייבה כי העירייה תקדם ותאשר את הפרויקט ללא דרישות חניה מעבר לתקן התקף היום ולא תציב תנאים נוספים. אף על פי כן, לאחר הפגישה חזר מהנדס העיר על דרישתו ל־163 חניות בתת־הקרקע או להקצאת שטח נרחב של המבנה לטובת ייעוד ציבורי אחר כתנאי לקידום התוכנית.
שכונת קריית אליעזר, שבה מתוכנן מגדל הדיור המוגן, היא אחד מהאזורים היותר מובהקים להתחדשות עירונית מתחמית בחיפה. השכונה ממוקמת בין המבואות הדרומיים לעיר ובין העיר התחתית, בקרבת התחנה המרכזית הישנה של אגד ובית חולים רמב"ם. השכונה טיפוסית לבנייה המואצת של שנות ה־50 ומתאפיינת בבתי שיכון נמוכים יחסית בסטנדרט בנייה נמוך. תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה, שאושרה לפני כשנתיים על ידי מועצת העיר חיפה, מציעה מסלולי פינוי־בינוי בשילוב בנייה נמוכה יחסית ובנייה גבוהה, שתכלול מגדלים עד גובה של כ־22 קומות. הצפיפות המוצעת היא 60 יחידות דיור לדונם. מכפיל הפינוי־בינוי הוא 3.5 יחידות לכל יחידת דיור קיימת.
נתנאל לפידות, מנהל אגף בכיר, נכסים וחברות במשרד הבינוי והשיכון, אומר שדרישת העירייה "אינה סבירה": "אנחנו מקדמים בשנים האחרונות את בנייתן של 2,650 יחידות דיור מוגן ב־13 מתחמים בכל הארץ. במקביל, בהתאם לסיכום התקציבי האחרון, מקודמות כיום 3,000 יחידות דיור נוספות, כולן במרכזי הערים ובשיתוף פעולה עם הרשויות, כך שיש לנו ניסיון וידע רב בנושא זה. לדוגמה מול עיריית תל אביב והוועדה המחוזית אישרנו שתי תוכניות של מבני דיור מוגן, מחציתן כבר אוכלסו והיתר בבנייה. בתהליכים אלו לא נתקלנו בבעיות, אלא רק ברצון הרשות לסייע כדי לתת מענה לביקוש יחידות דיור אלו אצל התושבים.
"לעומת זאת, ניהול התהליך מול עיריית חיפה מבחינתנו הוא קשה ביותר. העירייה הציבה דרישה של הקמת 160 מקומות חניה תת־קרקעית בפרויקט ציבורי, בעלות של 50 מיליון שקל. מדובר בדרישה לא סבירה שאין לה בסיס חוקי ומטרתה לעכב את הפרויקט. פנינו אליהם מספר פעמים כדי לדבר על הבעייתיות ולנסות למצוא פתרון, אך לצערנו הציע לנו מהנדס העיר חלופות שבכלל לא קשורות לתנועה או חניה.
"תמוה בעינינו ניסיון העירייה לעכב את הפרויקט בבקשות שמשמעותן לייקר פרויקט ציבורי ב־50 מיליון שקל, והמשרד לא יסכים לדרישה זאת, גם במחיר של לדחות את הפרויקט לעת עתה או להעבירו למקום אחר".
תגובת עיריית חיפה: "בניגוד לנטען, אין מדובר בדרישה של מהנדס העיר לגבי מספר החניות, אלא בתב"ע, שהוכנה על-ידי חברת "עמיגור" עצמה, אשר קבעה את מספר החניות שעליה לבנות. תמוה למדי, כי חברה ממשלתית מבקשת לפעול שלא על-פי התוכנית החלה על המבנה, ואף פונה על כך לכלי התקשורת".