סגור
ראשל"צ מגורים בניין ראשון לציון ארנונה
ראשל"צ. החזר למי שפרסו לתשלומים (צילום: אביגיל עוזי)

ראשל"צ תחזיר לתושבים ארנונה ב־12 מיליון שקל

ההחזר יתקבל במהלך 2024 לאחר שהוגשה בעניין תובענה ייצוגית שבה נטען לגביית ארנונה ביתר מצד העירייה עקב אי־הצמדת חיובי הארנונה למדד יורד. הצדדים הגיעו להסכמות

תושבי ראשון לציון יקבלו החזר ארנונה בסכום כולל של כ־12 מיליון שקל במהלך שנת 2024 על ידי קיזוז מחיובי הארנונה השוטפים. כך עולה מפסק דין חלקי שנתנה לאחרונה השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט מחוזי מרכז. "מאחר שהצדדים הסכימו על סכום גביית היתר (הקרן בלבד) ובכך למעשה הסכימו למצער לקבלת התביעה בחלקה והשבת גביית היתר לחברי הקבוצה, אני מקבלת את התביעה בכל הנוגע לסכום הקרן העומד על 12.2 מיליון שקל".
החלטת בית המשפט ניתנה במסגרת תיק שבו הוגשה ב־2019 בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית ראשון לציון בטענה כי גבתה כביכול כספי ארנונה ביתר. זאת, עקב אי־הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים למדדים שליליים. למעשה, המבקשת הייצוגית טענה באמצעות עו"ד יעל דיין כי הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים הייתה מובילה להפחתת סכום החיוב כשהמדד יורד. בסוף 2020 העליון קבע בתיק אחר כי ארנונה המשולמת בפריסה תוצמד למדד המחירים לצרכן, גם כשהוא יורד. העליון קבע כי אין לקבל את העמדה שלפיה הצמדת ארנונה למדד תהיה רק לצורך העלאת החוב ולא לצורך הורדתו.
בתיק הנוכחי השופטת נד"ב מינתה את מארק פיסחוב כמומחה כלכלי מטעם בית משפט לצורך קביעת סכום ההשבה לזכאים. בשלב זה קבעה השופטת כי הסכום המושב יכלול את סכום הקרן וההצמדה בלבד ויהיה מעל 12 מיליון שקל. עוד נקבע כי הקבוצה שעליה חל פסק הדין היא הנישומים המחזיקים בנכסים בתחום ראשון לציון ששילמו ארנונה בהסדר תשלומים. תקופת ההשבה היא מינואר 2016 ועד סוף יוני 2020. השופטת ציינה כי העירייה תשיב לחברי הקבוצה, בשלב זה, את סכום הקרן בצירוף הפרשי הצמדה בלבד וכי סכומי גביית היתר יושבו לנישומים במסגרת שוברי שומת הארנונה השנתיים ל־2024. בעניין הריבית שנטען כי מגיעה לחברי הקבוצה ושיעורה, יינתן פסק דין משלים עם קבלת הכרעת העליון בתיק אחר שעוסק באותה סוגיה. לפני כשנה נפסק בהסכמת הצדדים בתובענה ייצוגית אחרת באותה סוגיה כי עיריית פתח תקווה תשיב לתושבים ארנונה ב־15.8 מיליון שקל.
עו"ד אשר אילוביץ ממשרד פריש, שפרבר ריינהרץ המייצג את עיריית ראשון לציון מסר: "לאור הלכה חדשה של העליון באשר לאופן חישוב הצמדת המדד לתשלומי הארנונה הדו־חודשיים, תיקנה עיריית ראשון לציון את אופן החישוב וכתוצאה מתיקון זה יושבו הפרשי הסכומים לכלל תושבי העיר. עד להלכה החדשה של העליון פעלה העירייה בהתאם לפסיקה עדכנית ומנחה, אך כאמור נוכח ההלכה החדשה אשר שינתה את אופן החישוב, החליטה העירייה לפעול באופן מיידי לטובת התושבים באופן גורף".