סגור
כפר סירקין צילום אווירי
כפר סירקין (צילום: יאיר שגיא)

בניגוד להמלצת ועדת הגבולות: שקד החליטה שלא להעביר 2,230 דונם מכפר סירקין לאלעד

שרת הפנים החליטה שלא לאפשר את העברת השטח הנמצא בין כפר סירקין ושכונותיה המזרחיות של העיר פתח תקווה (סירקין הקטנה), לטובת העיר החרדית אלעד. באוקטובר 2020 ועדת הפנים של הכנסת קראה לשר הפנים דאז שלא לאמץ את ההמלצות ועדת הגבולות

אתמול נודע ששרת הפנים, איילת שקד, החליטה שלא לאפשר העברה של שטח בגודל 2,230 דונם הנמצא בין כפר סירקין ושכונותיה המזרחיות של העיר פתח תקווה (סירקין הקטנה), הנמצא בשטח השיפוט של המועצה האזורית דרום השרון, לטובת העיר החרדית אלעד. יש לציין כי וועדת הפנים של הכנסת, שדנה בנושא בחודש אוקטובר 2020, העבירה בזמנו קריאה לשר הפנים דאז, אריה דרעי, שלא לאמץ את ההמלצות של ועדת הגבולות.
בבסיס החלטת וועדת הגבולות עמדה פנייה של עיריית אלעד מחודש יוני 2017 למשרד הפנים שבה ביקשה להרחיב את תחום שיפוטה ולהעביר לשטחה שטחים מחבל מודיעין ומשטח חסר מעמד מוניציפלי, כמענה לגידול הצפוי בישוב. לאחר סבב דיונים ראשוני הציע מנהל התכנון לצרף לבחינה תא שטח נוסף בו קודמה בעבר תוכנית ותמ"ל באזור מושב כפר סירקין. ביוני 2020, החליטה וועדת הגבולות, שבראשה עמד גבריאל מימון, מנכ"ל משרד הפנים בשנים 2009-2011, להמליץ על העברת 2,230 דונם משטחי המועצה האזורית חבל מודיעין ועוד 874 דונם משטחי המועצה האזורית דרום השרון, ובכללם שטחים המעובדים בהווה ע"י חקלאי כפר סירקין, לעיר אלעד.
ראש העיר פתח תקווה, רמי גרינברג, בירך אתמול בערב על החלטת שרת הפנים בעמוד הפייסבוק שלו: "בהמשך להתנגדות העירייה ולהשתתפות ראש העיר בוועדות שדנו בסיפוח תא השטח של סירקין הקטנה לאלעד – שרת הפנים ומנכ"ל המשרד החליטו להיענות לדרישת העירייה ובכך למנוע סיפוח שעתיד להכיל כ-4000 יח"ד נוספות שהיו נשענות על התשתיות של פתח תקווה. השטח המדובר יישאר בחזקת המועצה האזורית דרום השרון. במקביל, שרת הפנים קיבלה את ההמלצה על הסיפוח לפתח תקווה של שני תאי שטח המתפרסים על פני 95 דונם לטובת קידום תשתיות תחבורה אשר ישרתו את תושבי העיר".
"כזכור, בנוגע לתא שטח המדובר, העירייה הציגה התנגדות וטענה כי פתח תקווה היא העיר הגדולה והסמוכה ביותר לשטח, מובהק כי היא תהיה זו שתספק לאזור את התשתיות והשירותים העירוניים והיא תישא בעלויות ולכן אין זה סביר שהאוכלוסייה בשטח המדובר תהיה משויכת לאלעד וגם כי אין צורך לצופף את האזור באלפי יחידות דיור נוספות. כמו כן, העירייה רואה בשטחי סירקין קרקעות משלימות שנדרשות לטובת פינוי בינוי בתוך העיר ועל מנת לחזק את השכונות הותיקות בפ"ת".
ראש המועצה אושרת גני גונן אמרה עם קבלת ההחלטה: ״אנחנו מכירים בצורך לתת מענה למצוקת הדיור הלאומית ונרתמנו לכך פעמים רבות בעבר במחיר כואב, אך המאבק אותו קידמנו בשנים האחרונות נועד להבהיר שלא ניתן לחסל את המרחב הכפרי בתכנון שאינו מאוזן ומידתי. המועצה האזורית דרום השרון מתמודדת עם 20 ועדות גיאוגרפיות וותמ"לים שאם יתממשו יובילו לחיסול החקלאות, הישובים במרחב הכפרי והריאות הירוקות במרכז הארץ".