סגור
מימין ראש עיריית ירושלים משה ליאון מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
משה ליאון ומנהל רמ"י ינקי קוינט. התוכניות בניגוד לעמדת גורמי המקצוע (צילומים: ראובן קופיצ'ינסקי , אלכס קולומויסקי)

העיריות נגד מדיניות התכנון האגרסיבית של רמ"י: "דורסנות"

ברשויות המקומיות זועמים על רשות מקרקעי ישראל שמקדמת תוכניות לשכונות ענק, תוך התעלמות מהצרכים של הרשויות ומהיכולות שלהן. פרופ' ערן פייטלסון: "מייצרים מלאי ערטילאי של דירות ולא מעניין אותם שהתוכניות דפוקות. זו ציניות מוחלטת"

בחודשים האחרונים יותר ויותר רשויות מקומיות מתנגדות למדיניות התכנון של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשטחן. ברוב המקרים מדובר בתוכניות ענק, שמקודמות על ידי רמ"י על גב העיריות, כשהן מתנגדות להן וזועקות כי העיר אינה יכולה להכיל אותן. העיתוי אינו מקרי: כשברקע מלחמה שלא נגמרת וראשי הערים מסונדלים בגלל בחירות שנדחו שוב ושוב, רמ"י מקדמת תוכניות לשכונות ענק "על הנייר" עם אלפי דירות, אפילו אם אין שום ודאות שהן אי פעם ייבנו. מי שעשויים לשלם את המחיר של חולשת הרשויות המקומיות הם האזרחים, שיאבדו את משאבי הקרקע הפתוחים הפנויים הנותרים ואת האפשרות להתחדשות עירונית אמיתית.
פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית מעריך שיש כעת מלאי מתוכנן של 900 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות: "רמ"י עובדים בטירוף ומייצרים מלאי ערטילאי של דירות. לא מעניין אותם בכלל שהתוכניות דפוקות. אנחנו רואים פה ציניות מוחלטת".
דוגמה לכך היא הרחבת גן יבנה. ועדת ההתנגדויות של הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) תדון ביום רביעי בהתנגדויות לתוכנית להקמת שכונה חדשה בדרום־מזרח היישוב. המועצה המקומית מתנגדת נחרצות לתוכנית, הכוללת בנייה של 1,396 דירות ו־300 יחידות דיור מוגן. להתנגדות הצטרפו לא פחות מ־1,100 תושבים.
"אני מתכנן ערים ועבדתי במשך שנים בתפקידים בכירים במינהל התכנון. תוכנית כזאת של דורסנות וכוחנות, שאינה מתחשבת בצרכים של הרשות המקומית, לא ראיתי מעולם", אמר ל"כלכליסט" ראש המועצה המקומית גן יבנה דרור אהרון. "מי שמריץ את התוכניות האלה צריך לייצר מלאי של יחידות דיור. מבחינתה של רמ"י 'יקוב הדין את ההר'. ללא רחמים. אם התוכנית תאושר נגיש עתירה מינהלית. לא ייתכן שיתעלמו מהרשות המקומית. מוסדות התכנון נגררים אחרי רמ"י ולא מותירים לנו ברירה אלא ללכת לצעדים קיצוניים".
1 צפייה בגלריה
דרור אהרון ראש מועצה גן יבנה
דרור אהרון ראש מועצה גן יבנה
דרור אהרון ראש מועצת גן יבנה
(צילום: מועצה מקומית גן יבנה)
מטרתה המוצהרת של הותמ"ל היתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, ולשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות". בפועל, בחודשים האחרונים היא הכלי שבאמצעותו מאושרות תוכניות בניגוד לחוות דעתם של גורמי המקצוע ברשויות המקומיות.
מקרה נוסף שאף הגיע לפתחו של בג"ץ הוא בחדרה. בשבוע שעבר הותמ"ל אישרה להפקדה תוכנית להקמת רובע חדש בעיר ובו כ־7,000 דירות ו־41 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, בשטחי הפרדסים שבין בית אליעזר וחדרה. העירייה עתרה לבג"ץ בבקשה לדחות את הדיון בתוכנית עד לאחר הבחירות המקומיות בסוף פברואר, אך הותמ"ל אישרה אותה בכל זאת. "התוכנית אינה מיטיבה עם העיר, בלשון המעטה", אמר ראש עיריית חדרה ניר כהן אחרי הדיון בותמ"ל בשבוע שעבר. "קיבלנו דוגמה חיה ומצערת למשקל שיש לשיקולים זרים בקביעת עתידנו כאן ובאופן שבו ננהל את חיינו בעשורים הבאים. מדובר בתוכנית הרסנית".
האירועים בחדרה ובגן יבנה מצטרפים ל־1,383 דירות ששיווקה רמ"י בירושלים בחודש שעבר, גם הן למורת רוחם של העירייה ושל ראש העיר משה ליאון. ליאון טוען כי מדובר בהרס של שטחים פתוחים, והכריז כי לא יאפשר את קידום התוכניות. "מי שייגש למכרזים אלה יניח את כספו על קרן הצבי", אמר ליאון. "אלה שטחים ירוקים ואין שום סיבה לבנות עליהם. רמ"י מנסה אולי לכפות עלינו, אבל כשהיזמים רואים שהעירייה מתנגדת, הם מבינים את הוויה דולורוזה שהם יעברו, ונסוגים".
גם בבנימינה המצב דומה. באוגוסט 2023 דנה הותמ"ל בהפקדת תוכנית לשנות את ייעודה של קרקע חקלאית בשטח 340 דונם במערב בנימינה, מזרחית לכביש 4, לשכונת מגורים ובה 1,780 יח"ד, כ־72 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ועוד כ־8,000 מ"ר שטחי מסחר.
במועצה התנגדו לתוכנית ואמרו שהיא מחברת את היישוב עם אור עקיבא ומטשטשת את הזהות שלו, שהיא לא פתורה מבחינה תחבורתית, ושיש בה יותר מדי שטחי תעסוקה ופחות מדי שטחי ציבור. ראש המועצה המקומית בנימינה־גבעת עדה איתי וייסברג: "התוכנית משרתת בעיקר את היעדים של רמ"י. לא מעניין אותם שהמשמעות של הרובע החדש היא תוספת של עוד גבעת עדה במערב בנימינה. ואני לא מתחיל בכלל לדבר על זה שמדובר בהצפה של נחל תנינים, שיש בעיות ניקוז ולכן הבנייה תהיה יותר יקרה ושאין פתרונות תחבורה ישימים. העיקר להוסיף עוד יחידות דיור לאקסל, אבל התוכנית לא ישימה".
במינהל התכנון וברמ"י סירבו להגיב.