סגור
קריית משה ב רחובות
קריית משה ברחובות. שכונה בה בוצעה התחדשות עירונית על ידי המדינה (צילום: Droneimagebank)

בלעדי
מקצרים לוחות זמנים: המדינה מקדמת תכנון התחדשות עירונית לשכונות שלמות

בימים הקרובים יתפרסם קול קורא לרשויות המקומיות המבקש מהן להציע שכונות המתאימות לתכנון מסוג זה; העדיפות היא לשכונות שטרם הוצפו ביזמים, אך עם זאת המכרז לא מתאים לערים פריפריאליות שבהן אין כדאיות כלכלית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תיכנס למהלך של תכנון מפורט למספר שכונות בארץ, וכך תקצר משמעותית את לוחות הזמנים שבהם ניתן לקדם פרויקטים להתחדשות עירונית, כך נודע ל"כלכליסט". התקציב לביצוע התכנון יעמוד על 25 מיליון שקל, והוא צפוי להספיק לתכנון שתי שכונות שבהן המדינה תקדם בעצמה תכנון מפורט ולעוד כחמש שכונות שבהן תקדם תוכניות מתאר להתחדשות עירונית.
תכנון מפורט להתחדשות עירונית בוצע עד כה על ידי המדינה רק בשלוש שכונות בישראל, בשכונות הדרומיות של אור יהודה, בשכונת יוספטל בפתח תקווה ובשכונת קריית משה ברחובות. המטרה בשלוש השכונות שכבר יושם בהן הליך זהה גם בנוגע לשכונות הבאות שייבחרו, להניע תהליכי התחדשות עירונית ולייצר ודאות והסדרת תהליכים.
1 צפייה בגלריה
גורי נדלר מנהל אגף תכנון ב רשות הממשלתית להתחדשות עירונית
גורי נדלר מנהל אגף תכנון ב רשות הממשלתית להתחדשות עירונית
גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית
(צילום: רוני כנעני)
כמו כן ההערכה היא כי ניתן יהיה לקצר תהליכים בכשלוש שנים בממוצע לתוכנית, כך שמרגע תחילת התכנון ועד לאישור התוכנית יחלפו כ-3.5-4 שנים לעומת כ-6-7 שנים כיום. העיקרון הוא שלאחר שהמדינה תסיים את התכנון המפורט, היזמים יוכלו לקדם היתרי בנייה באופן מידי, לאחר אישור התוכנית שיגישו. התכנון השכונתי ייעשה בשיתוף פעולה וגיבוי של הרשות הממשלתית יחד עם הרשות המקומית, אך הוא אינו מחייב כי ברשות המקומית תהיה מינהלת להתחדשות עירונית.
ברשות להתחדשות עירונית מעריכים כי תכנון מסוג זה יהיה יעיל במיוחד בשכונות בהן הפעילות היזמית הפרטית היא מצומצמת מסיבות שונות, הן מבחינת החתמת בעלי הדירות והן מבחינת קידום התוכנית, כאשר התוכניות מגבירות את הוודאות ליציאתם של פרויקטים בשכונות אלו לפועל. כלומר המדינה לא מחפשת את המתחמים רווי היזמים, אך מנגד היא לא תתאים לפריפריה הרחוקה וחייבת להיות בה כדאיות כלכלית ברורה.
לדברי גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לתכנון מפורט יש יתרונות רבים על פני תכנון מתארי שבו כל מתחם מתוכנן בנפרד על ידי יזם אחר. תכנון שכונתי מאפשר לראות את התמונה הרחבה, לספק פתרונות תשתית כמו מים, חשמל, כבישים ובתי ספר ברמת השכונה ולא ברמת המתחם. לגבי השיקול של המדינה להיכנס לתכנון מפורט בעצמה אמר נדלר: "מי שנוטלים בהוצאה של תכנון מפורט הם היזמים, אבל אנחנו יודעים שזה מתגלגל אחר כך לרוכשי הדירות. הכוונה שלנו במהלך היא לא לחסוך כסף אלא זמן, ואנחנו מוכנים להשקיע בכך משאבים רבים".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, סבור כי העמדת תקציבי תכנון תאפשר לקדם ולעודד התחדשות עירונית גם במקומות בהם השוק הפרטי טרם פועל. "התכנון השכונתי, ברמה מתארית וברמה מפורטת שמתקצבת הרשות הממשלתית, חושף פוטנציאל של התחדשות היכן שכוחות השוק ורצון התושבים לא הצליחו להניע מהלכים בתחום. קידום התכנון של הרשות הממשלתית כבר הביא למימושם של מיזמים בערים שונות ברחבי הארץ. אני קורא לרשויות המקומיות להיענות להזדמנות זו, ולצעוד צעד ראשון ובעל משמעות לכיוון התחדשות השכונות הוותיקות בתחומן".