סגור

ועדת השרים לחקיקה אישרה את חלופת שקד לתמ"א 38

עפ"י החוק שהציעה שרת הפנים, מסלול של הריסה ובנייה מחדש יאפשר הגדלת השטח הבנוי ביחס לבניין שנהרס בשיעור של 400%. בנוסף יאפשר לעיריות לבחור בין קבלת 15% מהשטח הבנוי לשימושים ציבוריים או היטל השבחה בשיעור של 12.5%-25%. החוק עובר עכשיו לאישור ועדת הפנים

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (א') את חלופת התמ"א 38 של שרת הפנים איילת שקד - החוק שעתיד להחליף את התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, שתבוטל באוקטובר 2022 או לכל המאוחר שנה אחר כך.
אישור ועדת השרים הוא הצעד הראשון בחקיקה, כעת צפוי דיון על החוק בוועדת הפנים של הכנסת ולאחריו הצבעה ב-3 קריאות. יש סבירות גובהה כי ועדת הפנים תשנה סעיפים בחוק שהוגש אליה היום.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד שרת הפנים בנייה נדל״ן
איילת שקד שרת הפנים בנייה נדל״ן
איילת שקד, שרת הפנים
(צילום: אוראל כהן, עמית שעל)
על פי החוק, בניין שנבנה לפני שנת 1980 ואינו עומד בתקן לרעידות אדמה יוכל לעבור הליך התחדשות. במסלול של הריסה ובנייה מחדש אפשר יהיה להגדיל את השטח הבנוי ביחס לבניין שנהרס בשיעור של 400%, במקרה הפחות מועדף שבו הבניין יעבור חיזוק בלבד ולא ייהרס, תתאפשר תוספת של 200% בלבד לשטח הבנוי.
החוק החדש מביא עימו מספר שינויים בהשוואה לתמ"א 38, ראשית הסמכות לאשר תוכניות לחיזוק מובנים עוברת לוועדות המקומיות בעוד שעד עתה היכולת שלהם לסרב לבקשות להיתר בנייה שתאמו להוראות תמ"א 38 היתה מצומצמת.
בנוסף, לראשונה יבוטל הצורך בבקשת היתר בנייה. ועדה מקומית תוכל לקבוע כי מתן תוקף לתוכנית התואמת לחוק של שקד יהווה גם היתר בנייה, בעוד שכיום לאחר מתן תוקף לתוכנית נדרש הליך נוסף של בקשה להיתר בנייה.
עוד חידוש שמביא עימו החוק של שקד, הוא מתן אפשרות לעיריות לגבות היטל השבחה בשיעור של 12.5%-25% או לחילופין לדרוש מהיזמים שטח לצורכי ציבור בשיעור של עד 15% מסך השטח הבנוי. תמ"א 38 הקיימת לא אפשרה לגבות היטל השבחה ולא נתנה מענה לצורכי ציבור.