סגור

אושר: מספר התושבים במודיעין יזנק פי 2.5 - ל-240 אלף

ועדת המשנה של המועצה הארצית אישרה את תוכנית המתאר המחוזית החדשה למודיעין - במסגרתה צפויות להתווסף עשרות אלפי דירות עד 2040; עוד נקבע כי הגבעות הדרומיות יוגדרו גן לאומי; מכבים ורעות, כיום שכונות בעיר, ישמרו על אופיין הכפרי

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הוולנת"ע) אישרה את תוכנית המתאר המחוזית החדשה לעיר מודיעין-מכבים-רעות, לאחר שדנה בהתנגדויות לה. התוכנית תאפשר את קידומה של תוכנית המתאר הכוללנית, הצפויה להגדיל את מספר התושבים בעיר מ-97 אלף כיום לכ-240 אלף עד 2040 - ובכך היא תהפוך לאחת הערים הגדולות במחוז המרכז. כעת תחזור תוכנית המתאר של העיר מודיעין לאישור סופי של הוועדה המחוזית. בעבר ביקשו במינהל התכנון להוסיף לעיר כ-43 אלף דירות, אך במודיעין מתנגדים לכך והמספר הסופי יוכרע בוועדה המחוזית.

בנוסף קבעה הוולנת"ע כי שטח הגבעות הדרומיות יוגדר גן לאומי והשטחים בחלקה המערבי של העיר יוגדרו כשטחי יער נרחבים. החלטות אלה כבר התקבלו בדיונים מוקדמים יותר ב-2021, כשאת ההתנגדות הובילה החברה להגנת הטבע שטענה כי יש לבטל כל תוכנית בנייה על הגבעות הדרומיות, וכי יש לשמר אותו למען הדורות הבאים.
סוגיה נוספת שנדונה בוועדה היא עתידן של מכבים ורעות, מדובר בשני יישובים שהתנהלו בעבר כמועצה מקומית, ובשנת 2003 אוחדו עם העיר מודיעין וכיום הן מוגדרות כרובע של העיר. מכבים ורעות הן שכונות של צמודי קרקע ולפי התוכנית אין כוונה לפגוע באופי הכפרי שלהן. בין המתנגדים לתוכנית המקורית היו גם תושבים בשכונות אלה.

1 צפייה בגלריה
מודיעין פנורמה זירת הנדל"ן
מודיעין פנורמה זירת הנדל"ן
מודיעין
(צילום: גידי אבינערי)
באוגוסט 2021, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז להפקיד את תוכנית המתאר אשר חלה על כל מרחב התכנון של העיר - שטח כולל של 55 אלף דונם, ומתווה עקרונות ומדיניות ארוכת טווח לתכנון ולפיתוח העיר. בנוסף למגורים, התוכנית מציעה הקמת מרכז עסקים חדש (מע"ר) בחלק הצפון-מערבי של העיר שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר ויתחבר אל השכונות הקיימות. בצמוד למרכז העסקים, מוצע להקים מרכז רפואי ומרכז אקדמי. עוד במסגרת התוכנית מוצעת הארכת שלוחה תת קרקעית של הרכבת ממרכז העיר אל מרכז העסקים העירוני החדש ואל המרכז רפואי האזורי והמרכז להשכלה גבוהה.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר אמרה לאחר אישור התוכנית "הוולנת"ע ראתה לנגד עיניה תוכנית שמגלמת את כל איכויות התכנון של עיר אינטנסיבית, אורבנית ונכונה, מבלי צורך בדילוג לעבר הגבעות הדרומיות. ההחלטה קובעת כי יש לשמור על השטחים הערכיים המהווים חלק מהמסדרון האקולוגי שהוגדר בתוכנית האסטרטגית. כמו כן ההחלטה מציעה איזון בין מספר יחידות הדיור שייתנו מענה לרבע מיליון תושבים מחד, ושמירה על השטחים הערכיים לדורות הבאים מאידך".