סגור

בדרך לאישור בכנסת: הגבלת ההצמדה למדד תשומות הבנייה - כבר מהשבוע הבא

בעקבות לחץ של רוכשי דירות על משרד השיכון, במידה ויאושר היום החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, הוא ייכנס לתוקף באופן חריג כבר ב-7 ביולי, במקום בעוד 30 יום. מדד התשומות זינק בשנה האחרונה ביותר מ-8% והחוק יבלום את ההתייקרויות

החוק שמאפשר להצמיד רק 40% ממחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, יחול תוך שבוע ממועד פרסומו ברשומות ולא 30 יום כפי שהיה בנוסח מקורי. כלומר, על פי הערכות הוא יכנס לתוקף כבר ב-7 ביולי או כמה ימים אחר כך. כך הוחלט הבוקר בוועדת הכספים בתום דיון סוער.
הוועדה הצביעה על החוק ואישרה אותו, בשעות הקרובות הוא יובא למליאת הכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. אם ההליך זה יושלם היום, תוך יממה אפשר יהיה לפרסם אותו ברשומות וכך להאיץ את המועד שבו הוא יכנס לתוקף.
החוק החדש נועד למנוע התייקרות תשלומים של רוכשי דירות לקבלנים בעקבות עלייה חדה במדד תשומות הבנייה – מדד שמשקף את השינוי בעלות הבנייה. עד עתה חברות הבנייה הצמידו את כל התשלומים למדד שזינק בשנה האחרונה ביותר מ-8%. החוק יאפשר להצמיד רק את החלק במחיר הדירה שמשקף את עלויות הבנייה, רכיבים כגון מחיר הקרקע והרווח של הקבלן לא יוצמדו למדד. בשלב ראשון נקבעו הוראות מעבר שעל פיהם תשלום ראשון בשיעור של עד 20% לא יוצמד כלל למדד. בשאר התשלומים, כלומר 80% ממחיר הדירה, אפשר יהיה להצמיד למדד רק 50% מהסכום. בשלב הבא יהיו תקנות שיגדירו במפורט מהו הסכום שמותר להצמיד למדד התשומות.
ברירת המחדל ברוב החוקים שמאשרת הכנסת היא כי הם יכנסו לתוקף 30 יום לאחר פרסומם ברשומות. אבל מדברים שנאמרו בישיבה היום עולה כי ביממה האחרונה עשרות רוכשים של דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן פנו לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין. רוכשים אלה אמורים לחתם על חוזה בשבוע הבא והם חששו כי חברת הבנייה תחתים אותם על המתכונת הישנה שבה כל מחיר הדירה מוצמד למדד.
חשש נוסף שאותו הציף מנכ"ל משרד הבינוי אביעד פרידמן היה כי החלת החוק החדש רק בעוד 30 יום תגרום להקפאה של מכרזים לשיווק קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל. זאת משום שהחלטה קודמת של מועצת מקרקעי ישראל מחייבת להתאים את תנאי המכרזים של רמ"י לחקיקה החדשה.
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ טען כי קבלנים עלולים לנצל את תוקפת ההמתנה של 30 ים למניפולציות, בכך שילחיצו רוכשים תמימים ויאלצו אותם לחתום במהירות על חוזה שמוצמד למדד התשומות לפני שהכללים החדשים יכנסו לתוקף. לדבריו בשבועת האחרון הגיעו אליו תלונות ברוח זו.
לאור זאת, אלקין, פרידמן וסמוטריץ' דרשו כי החוק יכנס לתוקף מיד. לעומת זאת נציגי הקבלנים טענו כי יש חברות בנייה שכבר הגישו ללקוחות פוטנציאליים הצעות מחיר המבוססות על התנאים היום. בדרך כלל חברות הבנייה לא יכולות לסגת מהצעה כזו למשך שבועיים ולעיתים יותר. הטענה היא כי קבלנים עלולים להפסיד משום שתמחרו דירה תוך ידיעה שהמחיר כולו יוצמד למדד. אם בדיעבד הם יוכלו להצמיד רק חלק מהמחיר, הם עלולים לספוג הפסדים.
נציג משרד המשפטים בדיון תמך בעמדת הקבלנים ואמר כי "צריך לתת לשוק זמן להיערך ולגלם את הסיכונים". אלקין ענה לו על כך: "למשרד המשפטים אין סיי בחקיקה הזו, ותפסיקו לעבוד אצל הקבלנים". בשלב הזה פרצה המולה בדיון, והיו"ר אלכס קושניר הפסיק אותו לשם התייעצות. מאחורי הקלעים הגיעו הצדדים להסכמות על פיהם כאמור החוק יחול תוך 7 ימים ממועד פרסומות ברשומות. הסעיף השני שאושר היום הוא באשר לקנסות שיוטלו על חברות בנייה שמוסרות את הדירה באיחור, ביחס למועד שנקבע בחוזה.
עד עתה בכל איחור של יותר מ-60 יום חברות הבנייה אמורות לשלם ללקוחות שלהן שכר דירה בשיעור של עד 150%, ביחס לשכר הדירה באותו אזור. עם זאת יש בחוק אזור אפור שמאפשר להן לחמוק מקנס, משום שנכתב בו כי איחור בגלל נסיבות שאינן תלויות בחברת הבנייה פטור מקנס.
התיקון לחוק סוגר את הפרצה הזו בכך שהוא מחייב את חברת הבנייה לשלם קנס בכל איחור, אלא אם הוא נגרם בשל רשלנות של הקונה. מצד שני גובה הקנסות קטן לעומת המצב היום: נקבע כי באיחור של חודשיים ועד ארבעה חודשים, חברת הבנייה תשלם פיצוי בגובה שכר דירה מלא, אך לא יותר מכך.
במקרה של איחור של חמישה חודשים ועד שנה חברת הבנייה תשלם לקונים תשלום חודשי בשיעור של 125% משכר דירה באזור. על כל איחור שמעבר לשנה יוטל קנס בגובה 150% משכר הדירה באזור.