סגור
נמל יפו אתרי תיירות 2019
נמל יפו (צילום: שאטרסטוק)

עם נוף לים: גינת כלבים ביפו נמכרה ב-29 מיליון שקל

חברת ת.סורנטו זכתה במכרז למגרש שניתן לבנות עליו 12 יחידות דיור בלבד. עם זאת, המיקום האטרקטיבי נושא בחובו גם סיכון כי מדובר באתר עתיקות. שמאי המקרקעין עמית שטרר: "נראה כי בפרוייקט העתידי צפויות רמות מחירים שבין 60,000 ל-90,000 שקל למ"ר ואף למעלה מכך לדירות בקומות הגבוהות"

הריבית גבוהה במיוחד, מלחמה, אך ביפו-תל אביב, הביקוש לבנייה יוקרתית מעיד על אופטימיות. במכרז של רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל), שתוצאותיו התפרסמו היום (19.3), למגרש בשטח של 830 מ"ר, שניתן לבנות עליו 12 יח"ד, או לחילופין 9 יח"ד וקומה מסחרית, זכתה חברת ת.סורנטו. באופן די חריג, ההצעה הזוכה היתה גבוהה מהצעת השמאי של רמ"י, שאמד את המגרש ב-27.11 מיליון שקל. ההצעה הזוכה, שהיתה גם ההצעה היחידה שהוגשה למכרז, הגיעה ל-29.1 מיליון שקל ועוד 300,000 שקל הוצאות פיתוח.
המגרש המדובר, שמתפקד בהווה כגינת כלבים עירונית, נמצא במורדות יפו העתיקה ומשקיף על נמל יפו והים התיכון. המחיר שהזוכים ישלמו לא מובן מאליו משום שסטטוס הקרקע בעייתי לכאורה. מדובר במושע, כלומר עם ריבוי בעלים וללא רישום של חלקות מסוימות על שם הבעלים. זכות הבעלות המשווקת במכרז זה הינה חלקה היחסי של רשות הפיתוח (האחראית על ניכסי הנפקדים, ובניהול רמ"י) במגרש הנ"ל. חוברת המכרז מסבירה כי קיים הליך פירוק שיתוף המתנהל בבימ"ש השלום בת"א, שבמסגרתו התקבלה החלטה בה נקבע כי לאחר הזכייה במכרז ימונה כונס נכסים לפירוק השיתוף במתכונת של מכירה בהתמחרות פומבית לכל המרבה במחיר.
המיקום האטרקטיבי נושא בחובו גם אחריות ואף סיכון כי מדובר באתר עתיקות. הזוכה במכרז מתחייב לקחת על עצמו את עלויות הביצוע של סקר ארכיאולוגי, פיקוח, חפירות בדיקה וחפירות הצלה במקרקעין, בהיקף שיקבע על ידי רשות העתיקות.
שמאי המקרקעין עמית שטרר קובע שמדובר במיקום יוצא דופן, ממש על נמל יפו, כשבין המגרש לקו המים מפריד בניין נמוך קומה, כך שסביר שהדירות בקומות העליונות בפרויקט העתידי יהנו מנוף נפלא לנמל יפו ולים. לדבריו, הסביבה מאופיינת ברמת מחירים גבוהה. כך לדוגמא, ברחוב יפת 2 נמכרה בחודש פברואר דירה חדשה (שנת בנייה 2018), בשטח 67 מ"ר, במחיר 3,906,000 המשקף שווי של 58,000 שקל למ"ר. ברחוב הצורפים 2 נמכרה בחודש יולי 2023 דירה בשטח 39 מ"ר, במחיר 3,600,000 המשקף שווי של 92,000 שקל למ"ר. ברחוב יהודה מרגוזה (פרויקט אנדרומדה), נמכרה בחודש יוני 2023 דירה חדשה בשטח 159 מ"ר, במחיר המשקף שווי של 61,000 שקל למ"ר.
שטרר מסביר כי "השונות במחירים של העסקאות באזור זה ביפו מוסברת ברובה בפרמטר הנוף. דירות בעלות נוף לים נסחרות במחירים הגבוהים משמעותית מאשר דירות עם נוף חלקי או ללא נוף ים. נראה כי בפרוייקט העתידי צפויות רמות מחירים דומות, שבין 60,000 ל-90,000 שקל למ"ר ואף למעלה מכך לדירות בקומות הגבוהות אשר יהנו מנוף ים מלא".