פינוי בהפתעה: דיירי בניין בירושלים ייאלצו לעזוב זמנית בשל עבודות הרכבת
67 בעלי דירות בבניין מגורים ברחוב שטראוס 4 יתפנו לארבעה חודשים לצורך קידוחים ליסודות תחנת רחוב יפו, שתיבנה 80 מטר מתחת לפני האדמה. הרכבת תפצה את הדיירים ותסייע להם במציאת מקום חלופי. "לא קיבלנו שום הודעה", טוען דייר ותיק בן 80
67 בעלי דירות במגדל מגורים בן 13 קומות ברחוב שטראוס 4 בירושלים ייאלצו להתפנות לתקופה זמנית, זאת לצורך הקמת התחנה התת קרקעית ברחוב יפו, כך החליטה הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) בישיבה שהתקיימה ב-27 באוקטובר. ערן רושו, נציג חברת אלדד ספיבק, המנהלת את הפרוייקט עבור הרכבת, הסביר בישיבה שהעבודות ימשכו כ-4 חודשים ויתנהלו בין 7 בבוקר ל-7 בערב. לדבריו: "הרכבת עצמה תגיע לשיח עם כל אחד מהדיירים, ובמסגרתו ישולמו הפיצויים כדי לאפשר להם למצוא מקום אחר".
הפרוייקט מתייחס לתוכנית תת"ל 108, שאושרה בהחלטת ממשלה באוגוסט 2024, ועברה לטיפול הות"ל. מדובר בתוכנית להקמת מנהרות עבור מסילת רכבת תת-קרקעית, המהווה הארכה של קו הרכבת הקיים לירושלים המסתיים היום בתחנת "יצחק נבון", עד לתחנת הרכבת המתוכננת ליד תאטרון החאן. התחנה ברחוב יפו תיבנה בעומק של 80 מ' מתחת לפני האדמה.
בישיבת הות"ל היה דיון במסמכי התכנון המפורט של תת"ל 108. ע"פ ההסבר של רושו, פינוי התושבים מהמגדל קשור לעבודות קידוח במיקרופייל (מקדח בורות, ג.נ), לקראת יציקת יסודות, המתקרב מרחק של סנטימטרים מיסודות המגדל. רון לשם, היועץ הסביבתי של התוכנית הסביר, שהבניין בשטראוס 4 יצטרך להתמודד עם רעידות ורעש. ערן רושו הוסיף: "הרכבת לא לוקחת סיכון בנושא הזה, והיא מנהלת את האירוע מול כל הדיירים של הבניין, כדי שהדבר יעבור חלק, ולצמצם את כל נושא ההפרעות פה למרחב. אנחנו מבינים את הרגישות. אגב, חלק גדול מהבניין הזה הם תושבי חוץ. מהמידע שקיבלנו, בערך שליש מהמבנה לא מאוכלס בשוטף, אבל זה לא משנה מבחינת הרכבת. אנחנו יודעים שצריך לעשות את השיח עם האנשים ולפנות אותם בזמן ביצוע עבודות, בגלל החריגות. כנס דיירים צריך להיות ממש בשבועות הקרובים".
אברהם קובלסקי, דייר הבניין זעם על ההחלטה: "לא קיבלנו שום הודעה מאף אחד. זאת חוצפה שלא הודיעו לנו בכלל על הדיון, שלא הודיעו על ההחלטה ושרוצים לפנות אותי. עליתי לארץ לפני 12 שנה מבולטימור מרילנד, אני בן 80. לאיפה הם חושבים שאני אלך? הם צריכים למצוא לי מקום שיהיה דומה לדירה שלי, ולשלם לי את כל ההוצאות. אני לא רוצה בכלל להתחיל לרדוף אחריהם".
תחנת הרכבת התת קרקעית תהיה קשורה גם לפרוייקט מתחם קוקיא, המשתרע על שטח של כ-6 דונם, בלב מרכז העיר ירושלים, בפינת אחד הצמתים החשובות בעיר, "צומת האיקסים" - המפגש של הרחובות יפו והמלך ג'ורג'. ע"פ התוכנית, שהיא יוזמה של עזרא ניסים קוקיא, וחתומים עליה האדריכל האמריקאי איאן באדר והישראלי אלי רכס, ייבנו במקום שני מגדלים בגובה של 25 ו-40 קומות, ובהם 296 יח"ד, כולל שטחי מסחר ותעסוקה. אחת מ-2 היציאות מתחנת הרכבת התת קרקעית תהיה דרך מתחם קוקיא. התוכנית אושרה ע"י הוועדה המחוזית במאי 2025.































