סגור
פסגת הנדל"ן מימין:  גילי פייגלין ברנדס  אדר’ יובל יסקי  ו אודי כרמלי    עו”ד מיכה גדרון  מנכ”לית יסודות עדי פארי הרפז ומנחה הפאנל אילי בר    מנכ”ל משותף באקו סיטי
פסגת הנדל"ן מימין: גילי פייגלין ברנדס אדר’ יובל יסקי ו אודי כרמלי עו”ד מיכה גדרון מנכ”לית יסודות עדי פארי הרפז ומנחה הפאנל אילי בר מנכ”ל משותף באקו סיטי (צילום: אוראל כהן)

פסגת הנדל"ן
“ציפוף והוספת יחידות דיור זה צו השעה"

כך אמר יו”ר הוועדה המחוזית מרכז עו”ד מיכה גדרון. “הסוד הוא שיתוף פעולה בין המדינה לרשות המקומית”, הוסיף מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי

בפאנל "ההתחדשות העירונית במרכז נכנסת לעידן המטרו" בהנחיית אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, הסכימו כל הדוברים שיש לעודד התחדשות, אך לעשות זאת בתכנון מושכל ומידתי. "בשנים האחרונות”, אמר יו”ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז, עו”ד מיכה גדרון, “השוק והממשל השלימו עם זה שהתחדשות עירונית קריטית מבחינת יצירת יח"ד והאפשרות של חידוש מבנים ישנים, ולא דווקא באספקלריה של חיזוק מבנים. כיו”ר ועדה מחוזית אשים דגש משמעותי על קידום פרויקטים של פינוי־בינוי. אני רוצה להפנות אתכם להוראה של מינהל התכנון, כלומר הקביעה שתקן 21 הוא הרצפה ולא התקרה. ניתן לתת יותר יח"ד, להגביר צפיפויות, לפרויקטי התחדשות עירונית. אותי לא מעניין כמה מרוויח נהג הקטר אלא כמה קרונות באים. אחריות בניית יח"ד היא צו השעה, ולא מעניין אותי כמה מרוויח היזם".
“אני היחיד על הבמה שמדבר על פחות יח”ד”, ציין צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים. “אני חושב שהיזמים צריכים להרוויח אבל אני מסתכל על כמה הפסידו התושבים. בת ים נקלעה למשבר בגלל מדיניות לא נכונה של התחדשות עירונית. על פי התוכנית שלנו, במרבית חלקי העיר תהיה התחדשות עירונית מתחמית. במקביל, אנחנו עובדים על ניוד זכויות. אנחנו אחת הערים הצפופות במדינה והפתרון להרבה מבנים ישנים הוא רק באמצעות ניוד".
"הסוד הוא שיתוף פעולה בין מדינה לרשות מוניציפלית”, הסביר אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב־יפו. ”ניסחנו אקסיומה שלפיה לא נסכים להוציא היתרים לפי תמ"א 70, שהיא תוכנית ארצית. תמ"א 38 יצרה עיוות בסיסי ביכולת של כל רשות לקדם התחדשות עירונית. מה שעשינו היה שאישרנו להפקדה את עדכון תוכנית המתאר שלנו, שמתואם עם מינהל התכנון, ובו מצוין איפה נכון לתעדף התחדשות עירונית ואיפה לא. כרמלי התייחס גם להתחדשות לצד ציר האיילון: "אם האזורים האלה יתוכננו מתוך ראייה כלכלית גרידא, אז אבוי לכולנו. במתחמים האלה יש ילדים וגם קשישים. להגיד שאני שקט עם המספרים שתמ"א 70 הציבה לנו? ממש לא".
"אני כופר במונח התחדשות עירונית”, אמר אדר’ יובל יסקי: “מה שעשו בארץ זה חידוש של מאגר דירות. כל יח"ד זה הפסד נטו לרשות המקומית. בעירוב שימושים, שתמ"א 70 מדברת עליו, יש פוטנציאל התחדשות עירונית אמיתית. יש לזה דוגמאות מצוינות בעולם. כך בלונדון, סינגפור. אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו כמו מדינת אי ולדבר לא רק על צפיפות אלא גם על אינטנסיביות".
המשתתפים גם הסכימו על הצורך במימוש המטרו. “אני כרגע מתמודדת עם פרויקט התחדשות בחולון שיושב על שני מעגלי המטרו וממתינה”, אמרה גילי פייגלין ברנדס, סמנכ”לית התחדשות עירונית, צמח המרמן. “מדינת ישראל חייבת להיות צפופה. אני מצפה שייתנו לנו הרבה יותר מכפילים". “חוסר ודאות זה הרעה החולה של הענף”, הדגישה עדי פארי הרפז, מנכ”לית קרן יסודות. “זה בסדר שהקטר ירוויח. השאלה היא כמה קרונות נוסעים מאחור. בסופו של יום, יש מקום לתעסוקה ומגורים. כגורם מממן, אני רואה תמיד קדימה. אני מאמינה שיש להשיג מקורות מימון מעבר לבנקים".