$
שווקי חו"ל

Airbnb צולחת את הקורונה אל הנפקת ענק של 30 מיליארד דולר

החשש מהתרסקות בעקבות המשבר העולמי התבדה: תשקיף ההנפקה של ענקית האירוח חושף כי הצליחה לרשום רווח ברבעון השלישי של 2020 אחרי קיצוץ עמוק בהוצאות. ההחלטה הנועזת להנפיק התקבלה אף שברבעון הרביעי החברה צופה הרעה בתוצאות העסקיות

סופי שולמן 06:5718.11.20

"אנשים לעולם לא יישנו בבתים של זרים", זו לא התחלה של ספר, אלא דווקא אחד המשפטים הראשונים בתשקיף ההנפקה של Airbnb שהוגש אתמול בלילה לקראת הנפקת הענק של החברה לפי שווי של 30 מיליארד דולר. "השנה היתה 2007 ושני חברים מבית הספר לעיצוב, בריאן (להלן - צ'סקי, מייסד ומנכ"ל החברה מאז) וג'ו גביה (אף הוא מהמייסדים), ניסו לחשב איך יכלו לעמוד בדמי השכירות על הדירה שלהם בסן פרנציסקו", ממשיך הסיפור. "את ההזדמנות הם זיהו לקראת שבוע העיצוב הבינלאומי בסן פרנציסקו שהציף את מלונות העיר אל מעבר לקיבולת שלהם וגרם למשתתפים לחפש פתרונות יצירתיים. בריאן וג'ו הציעו באתר שהקימו בזריזות כמה חדרי שינה בדירה שלהם. כשסיפרו על היוזמה לחברים נתקלו בתגובה מהמשפט הראשון: 'אתם משוגעים, אף אחד לא ירצה לישון אצל זרים'. אלא שכמה מעצבים צעירים דווקא הסכימו והשאר הוא היסטוריה". כעבור 13 שנה ל־Airbnb יש 4 מיליון מארחים רשומים הפרוסים ב־100 אלף ערים ב־220 מדינות, שלפי התשקיף הרוויחו סכום מצטבר של 110 מיליארד דולר כשאירחו 185 מיליון אורחים.

 

 

ההחלטה להנפיק בעיצומה של הרעה בעסקים שחווה Airbnb עם כל ענף התיירות כתוצאה מהמגפה היא נועזת ולא מובנת מאליה. אבל נראה כי ב־Airbnb חושבים שפילחו נכון מחדש את השוק ומתמקדים כעת בשתי נישות שלפני הקורונה דווקא זכו לפחות עניין. הראשונה היא תיירות מקומית קרובה בטווח של עד 50 מייל מהבית, כפי שמגדירים זאת בחברה. השנייה היא שהייה של יותר מ־28 יום, תופעה נדירה בעבר שהולכת ומתרחבת ככל שאנשים מחליטים לשנות אווירה ובמקום לעבוד מביתם לעבוד מבית של מישהו אחר לתקופת מה.

 

על אף מה שנראה כהסתגלות יצירתית למציאות החדשה, לא מן הנמנע כי ב־Airbnb החליטו להאיץ את תוכנית ההנפקה ולהשלים אותה עוד השנה למרות השפל, בעקבות התוצאות החיוביות בניסויים בחיסונים של פייזר ומודרנה. אלה כבר הטיסו את מניות חברות התעופה והתיירות בשבוע האחרון בעשרות אחוזים והחזירו אליהן את המשקיעים שחוששים מרמות השווי הגבוהות אליהן הגיעו חברות הטכנולוגיה. Airbnb, שמהלכת בקו התפר בין תיירות לטכנולוגיה, יכולה ליהנות משני כיווני הרוח האלה.

 

 

מייסדי החברה כותבים במכתב למשקיעים, המצורף באופן מסורתי לתשקיף, כי לא היו בטוחים כי ימשיכו עם תוכנית ההנפקה שעליה עבדו בדיוק במרץ 2020. צ׳סקי, ג׳ו גביה ונת׳ן בלכרצ׳יק, המתכנת שהצטרף אל השניים קצת יותר מאוחר, שעוד לא מלאו להם 40, עדיין מנהלים את החברה. שלושתם מחזיקים בנתחים של מניות Airbnb. צ׳סקי מחזיק ב־15.4% והשניים האחרים ב־14.2%. כל אחד מהצעירים שרק רצו לעמוד בשכר דירה אי־שם ב־2007, יהיה שווה רשמית יותר מ־4 מיליארד דולר אם ההנפקה תצליח.

 

קשה למצוא תייר בעולם שהצליח לחמוק מלינה שהוא מצא דרך האתר הפופולרי ולא מעט ישראלים יצירתיים בנו לעצמם הכנסה צדדית מהשכרת נדל"ן לתקופה קצרה. אין עוד הרבה חברות שמצליחות לעורר אמוציות רבות חיוביות כשליליות יחד כמו Airbnb. השכנים כועסים על מסיבות בדירות שהפכו לדירות תיירים, בעלי המלונות כועסים על כך שמשכירי Airbnb לא נושאים באותו נטל התשלומים כמוהם והעיריות שנקלעו לתווך מנסות לגשר בין כולם. אפילו הוליווד כבר התייחסה לתופעה עם סרט מתח ("הבית") על מארח שמתקין מצלמות לכל אורכו ורוחבו של הבית שהוא משכיר לזוגות בחופשות רומנטיות.

 

 

מנכ"ל Airbnb וממייסדי החברה בריאן צ'סקי. החלטה נועזת לחזור להנפקה מנכ"ל Airbnb וממייסדי החברה בריאן צ'סקי. החלטה נועזת לחזור להנפקה צילום: בלומברג

 

 

כיאה לחברה שרוצה להיות חברת טכנולוגיה, אך היא חברה שמספקת שירות אנלוגי שעבר לפלטפורמה דיגיטלית, ב־Airbnb מדברים הרבה על גודל השוק: "רק התחלנו לגרד את הפוטנציאל שלנו ויש עוד הרבה דרכים בהן אנשים מקצוות שונים בעולם ירצו לתקשר ביניהם" ופחות על הדרך שלה להרוויח ממנו. עם זאת, בניגוד למקבילותיה כמו אובר או WeWork, ענקית האירוח מצליחה לייצר רווח מדי פעם אם כי עדיין לא בעקביות.

 

כך למשל, היא רשמה רווח של 219 מיליון דולר על מחזור של 1.34 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2020. ההכנסות אמנם משקפות ירידה של 19% לעומת התקופה המקבילה של 2019, אך עצם העובדה שהיא הצליחה לייצר רווח ברבעון כה מורכב מעודדת. מתחילת 2020 רשמה Airbnb הכנסות של 2.5 מיליארד דולר והפסד של 697 מיליון דולר. ב־2019 כולה רשמה החברה הכנסות של 4.81 מיליארד דולר והפסידה 674 מיליון דולר. החברה בטוחה שהשוק אליו היא פונה נותר עצום ברמה של 1.2 טריליון דולר בשהיות קצרות טווח, ועוד 300 מיליארד דולר במוצרים נלווים שהם בעיקר טיולים וחוויות תיירותיות.

 

 צילומים: Airbnb

 

 

תוכנית ההנפקה של Airbnb שכבר היתה באוויר לאורך השנה האחרונה נפלה על תזמון אומלל עם פרוץ מגפת הקורונה אשר קטעה את זרם התיירות העולמי הבלתי פוסק, אך בניגוד לחששות התשקיף מגלה כי החברה דווקא הצליחה להתמודד לא רע עם המשבר. נקודה זו תשמש לזכותה כאשר גופי ההשקעות האמריקאיים מהם היא מבקשת לגייס 3 מיליארד דולר, יבחנו את תפקודה. הרי עם קודמותיה זו בדיוק היתה הבעיה - המודל שלהן מעולם לא נבחן בעתות משבר. Airbnb היא עוד חברה מהמחזור של פוסט המשבר הפיננסי של 2008 שנהנתה ממימון פרטי אדיב בחסות הריביות האפסיות שהציפו בכסף זול את סיליקון ואלי. החברה גייסה עד היום 6.4 מיליארד דולר מקרנות הון סיכון המובילות בארה"ב ובהן סקויה ואנדירסן הורוביץ.

 

פיטורי רבע מהעובדים במשבר הקורונה

 

היקף ההזמנות שבוצעו באמצעות הפלטפורמה של Airbnb הסתכמו ב־18 מיליארד דולר מתחילת 2020, ירידה תלולה לעומת הזמנות ב־38 מיליארד דולר שנרשמו ב־2019. החברה מעריכה כי הירידה אף תוחמר ברבעון הרביעי. החודשים הקשים ביותר השנה, באופן לא מפתיע היו מרץ ואפריל. הביטולים שהתקבלו במרץ היו גדולים מסך ההזמנות לאותו חודש והותירו את החברה עם מינוס בשורת ההכנסות. באפריל נרשם שפל בהזמנות - 8.7 מיליארד דולר לעומת 32.8 מיליארד דולר בפברואר והביטולים היו באותו היקף. בקיץ כבר הורגשה התאוששות עם הזמנות שאף עברו את ה־20 מיליארד דולר.

 

כדי להתמודד עם המשבר ולנוכח ההנפקה שמתעכבת פיטרה Airbnb במאי האחרון רבע מ־7,200 אלף עובדיה, קיצצה בחצי את הוצאות השיווק, ביטלה את הבונוסים השנתיים, וגייסה חוב של 2 מיליארד דולר. על פי פרסומים בארה"ב, הגיוס הזה התבצע לפי הערכת שווי של 18 מיליארד דולר "בלבד" לחברה שכבר הוערכה ב־2017 ב־31 מיליארד דולר, שווי אליו היא תשאף גם עכשיו בהנפקה. אם Airbnb תשכיל לנצל את חלון ההנפקות הפתוח לרווחה בנאסד"ק בחודשים האחרונים היא עשויה לקבל אף שווי גבוה יותר. הן על רקע הביקושים הגבוהים מצד משקיעים לכל החברות שמייצגות "טרנספורמציה דיגיטלית", יחד עם הערכה לכך שהתמודדה עם המשבר טוב יותר מאשר מתחרותיה כמו בוקינג או אקספדיה למשל, שדיווחו על צניחה של 50% בהכנסות.

 

מרגע הקמתה הרשמית ותחילת הפעילות ב־2011 רשמה Airbnb הפסד מצטבר של 2.1 מיליארד דולר, מתוכם 700 מיליון דולר רק בתשעת החודשים הראשונים של 2020. בנוסף לכך, דווקא ב־2019 החליטה החברה לבצע מהלך השקעה גדול בין היתר בסין, במה שהתברר כעיתוי אומלל.

 

מהתשקיף של Airbnb עולה תמונה מעט שונה מהתשקפים של חברות הטכנולוגיה הלוהטות ביותר. מצד אחד קצב הצמיחה שלה, עוד לפני שנפגע דרמטית על ידי הקורונה, כבר היה במגמת האטה מסויימת עם התייצבות סביב קצב בריא של 30%. מצד שני נראה כי להנהלתה חשוב להציג רווחיות ותזרים חיובי מפעילות. לחברה יתרות מזומנים של 4.5 מיליארד דולר, אבל מעליהן מרחף איום שומת מס של 1.35 מיליארד דולר מרשות המסים האמריקאית שקשורה לקניין רוחני. למעשה, החברה מנהלת משא ומתן על שומות מס כמעט על כל שנות פעילותה והפרישה בינתיים מיליארד דולר לצורך הסדרת סוגיות אלה. פעילות החברה יצרה עד היום תזרים מזומנים חופשי נטו של חצי מיליארד דולר, נתון שלא הרבה חברות טכנולוגיה שמגיעות להנפקה יכולות להתגאות בו.

 

נתח ניכר מההכנסות מגיע מלקוחות חוזרים

 

שני המדדים המרכזיים בפעילות החברה הם מספר הלילות שהוזמנו דרכה והיקף ההזמנות הכולל. ההכנסות נטו של Airbnb מעמלות הן שיעור שנע בין 12% ל־13% מתוך סך ההכנסות. לא כל הנתח הזה הולך לחברה עצמה, וחלקו מנותב למסים לעיריות. כך למשל, מתוך סך ההכנסות של 38 מיליארד דולר מלינות, 31.3 הלכו למארחים, 5.3 מיליארד דולר הגיע ל־Airbnb כעמלה ו־1.4 מיליארד דולר שולמו לרשויות המס, בעיקר לעיריות. מחלקה של החברה בהכנסות מנוכים קופונים ותמריצים נוספים שהיא מספקת למארחים הרשומים בפלטפורמה ואשר נתחם עלה במיוחד בעקבות הקורונה. Airbnb מציינת כי ניסתה לתמוך גם במארחים שהתקשו ובמסגרת התשקיף היא הכריזה על הקמת קרן שתורכב מ־9.2 מיליון מניות שתשמש לסיוע למארחים בקשיים. המודל מבוסס על נתח ניכר של הכנסות שמיוצר מלקוחות חוזרים, הן בצד של והן של האורחים. ב־2019 84% מההכנסות הגיעו מבעלי נכסים קיימים ו־69% הגיעו מאורחים חוזרים שכבר השתמשו בשירות בעבר.

 

הכנסות החברה מתחלקות שווה בשווה בין ארה"ב ואירופה, אך על אותו היקף כספי באירופה מספר הלינות גבוה משמעותית - 139 מיליון ב־2019 לעומת 96 מיליון בארה"ב. באסיה ובאמריקה הלטינית מאמינים פחות ב"לישון אצל אנשים זרים" וכל איזור אחראי על 12% ו־7% מההכנסות בהתאמה. לכן ההחלטה של Airbnb להשקיע בהרחבת הפעילות בסין ובמזרח בכלל נראית נכונה כי שם הפוטנציאל לצמיחה גבוה יותר.

 

הסעיף המרכזי בהוצאות החברה הוא השיווק והמכירות שעברו את המיליארד דולר בשנתיים האחרונות, לפני שקוצצו בחדות בעקבות הקורונה. ברבעון השני של 2018 היא הצליחה להגיע לראשונה לרווח סמלי ומאז היו לו כמה הופעות אורח, אך לא בעקביות. הרווח ברבעון השלישי, בעיצומו של המשבר, הושג כתוצאה מקיצוץ עמוק בהוצאות ובראשן הוצאות השיווק לרמה של 100 מיליון דולר בלבד או קצב שנתי הנמוך מחצי מיליארד דולר.

x