שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

למרות הקורונה: Airbnb עשויה לצאת מהמשבר כשידה על העליונה

על אף תעשיית תיירות משותקת, Airbnb לא רק שלא קרסה, אלא אפילו הצליחה לרשום הכנסות של 2.52 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. עם זאת לא חסרים דגלים אדומים בתשקיף של החברה וההצלחה הזו עלולה להיות חד פעמית

עומר כביר 11:1017.11.20

אולי הדבר המדהים ביותר בתשקיף שפרסמה הלילה (ג') Airbnb הוא לא הירידה המשמעותית בהכנסותיה מאז תחילת השנה, זה היה צפוי לאור המגיפה העולמית, הסגרים הנרחבים והעצירה הכמעט מוחלטת של התיירות הבינלאומית. לא, הדבר המדהים ביותר הוא שלמרות כל אלו הפעילות של החברה לא נעצרה בחריקת בלמים ולא קרסה לחלוטין, והיא עדיין רשמה הכנסות של מיליארדי דולרים שהשתוו בתשעת החודשים הראשונים של 2020 לכל הכנסותיה ב-2017. זה אמנם לא מדהים, אבל מלמד על כך שמצבה של החברה טוב מהצפוי, ושלמרות עתיד שמלווה בחוסר ודאות רב היא עוד יכולה להגיח מהמגיפה כשידה על העליונה.

 

ביום ראשון, כתבתי כאן על התשקיף של דורדאש (DoorDash), שסיפק הצצה לחברות שנמנות בין המרוויחות הגדולות ביותר ממגיפת הקורונה – מפעילות שירותי משלוחי המזון. התשקיף של Airbnb מציג את הצד השני של המטבע, ואת ההשפעה של המגיפה על תעשיית התיירות, לפחות בסקטור כלכלת החלטורה שלה.

 

לכאורה, מגיפה עולמית שמשתקת את הנסיעה בין מדינות היא זמן גרוע בעבור Airbnb, שמבקשת לגייס 3 מיליארד דולר לפי שווי של 30 מיליארד, להנפיק. משקיעים לא אוהבים אי-ודאות ולא מתים על מגמות שליליות במאזנים הכספיים, והתקופה הנוכחית והמספרים של Airbnb מספקים את שניהם בשפע.

 

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ירדו הכנסות החברה ב-1.18 מיליארד דולר (31.9%) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ואם המגמה הנוכחית תמשך היא צפויה לסגור את השנה עם הכנסות נמוכות במעט מאלו של 2018. שנתיים של התקדמות נמחקו. בכל תקופה אחרת, זה היה דגל אדום וסיבה מצוינת להתרחק מההנפקה. בעבור חברות בשלב זה, אפילו מגמה כמו האטה בקצב הצמיחה היא מדאיגה, לא כל שכן צניחה פתאומית.

 

אבל זו לא תקופה רגילה. לאורך מרבית 2020, תעשיית התיירות הבינלאומית היתה משותקת או פעלה בהקפים קטנים משמעותית מבעבר. במדינות רבות, מלונות הוסבו למתקני בידוד במקרה הטוב, או עמדו סגורים ומושבתים במשך תקופות ארוכות לאור סגרים נרחבים. וגם כשנפתחו, היה זה בעיקר לתיירות פנים. רשתות מלונות גדולות ספגו ירידות בהכנסות, ועברו מרווח של עשרות או מאות מיליוני דולרים להפסדים בהקפים דומים.

 

השכרת דירות Airbnb השכרת דירות Airbnb צילום: רויטרס

 

לאור זאת, מעניין במיוחד שגם אחרי שספגה ירידה של 1.18 מיליארד דולר בהכנסותיה, עדיין הצליחה Airbnb לרשום בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הכנסות של 2.52 מיליארד דולר. בעידן של מגיפה עולמית, כמעט ללא תיירות, מצב בלתי צפוי שמושך מתחת לרגליים את המודל העסקי שלה, עדיין רשמה Airbnb הכנסות של מיליארדי דולרים.

 

לטובתה של החברה שיחקו כמה גורמים. המודל המרכזי שלה, השכרת דירות ובתים לתיירות, התגלה בתקופת המגפה כבעל יתרונות לעומת בתי מלון: משכירים יכולים להמשיך לפעול גם כשהמלונות מושבתים, ובתקופת מגיפה לדירות או בתים יש יתרונות ברורים לעומת מלונות, כמו ריכוז אוכלוסייה קטן יותר בעל תחלופה קטנה יותר.

 

הדבר הורגש במיוחד ברבעון השלישי של 2020, מסורתית התקופה הטובה ביותר של Airbnb בגלל חופשת הקיץ בחצי הכדור הצפוני. בעוד שברבעון השני, תקופת השיא הראשונה של המגפה כשמפלס החרדה היה במלוא עצמתו, הוזמנו 28 מיליון לילות וחוויות ב-Airbnb (מספר לא רע, בהתחשב במצב, אך נמוך יותר מכל רבעון בארבע השנים האחרונות), ברבעון השלישי כבר זינק המספר ל-61.8 מיליון (ועדיין, סימני התקופה ניכרו בירידה ניכרת לעומת הרבעון המקביל ב-2019, אז עמד המספר על 85.9 מיליון, והוא היה נמוך יותר אפילו מ-2018).

 

גידול זה אפשר ל-Airbnb לרשום את הרווח הרבעוני המתואם הגדול בתולדותיה, 501.4 מיליון דולר, גבוהה ב-59.9% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. כנראה כתוצאה מהשהיית מאמצי ההתרחבות וצמצום הוצאות אחר. הקיץ גם היה תקופה של הפוגה יחסית בהתפשטות המגיפה, מה שעודד מעט תיירות, במיוחד תיירות פנים, ותרם לרבעון המוצלח יחסית.

 

בהבט הזה, המצב של Airbnb טוב מהמצופה. למרות המגיפה יש עדיין ביקוש ניכר לשירותי החברה, היא מצליחה למשוך לקוחות, אפילו לרשום קצת רווח ברבעון אחד. אלו בהחלט סימנים חיוביים. אבל יש לקחת אותם בערבון מוגבל. כי העתיד עדיין לא ודאי, וההצלחה המוגבלת של החברה עד עתה יכולה באחת להתהפך.

השכרת דירות במשבר הקורונה, Airbnb השכרת דירות במשבר הקורונה, Airbnb צילום: איי אף פי

 

למרות החדשות החיוביות על הניסויים המוצלחים של פייזר ומודרנה, החיסונים נמצאים במרחק של חודשים לפני שיגיעו לשוק ובין שנה לשנתיים עד שיופצו בצורה רחבה בכל העולם. ואלו ההנחות האופטימיות ביותר, ואם יש דבר ש-2020 למדה אותנו זה לא להיות אופטימיים. המשך המגיפה, אולי התגברותה, ואתה התגברות המשבר הכלכלי שנלווה אליה, יכולים להמשיך ולהשפיע על הביצועים של Airbnb, ייתכן שבאופן עמוק יותר מכפי שהשפיעו עליהם עד עכשיו.

 

החברה עצמה מכירה בכך בפתח התשקיף שלה. "מגיפת הקורונה, שדרשה וייתכן שתמשיך לדרוש מהלכים להפחתת עלויות, השפיעה לרעה על הפעילות קצרת-הטווח שלנו ותמשיך להשפיע מהותית ולרעה על הפעילות ארוכת הטווח שלנו", כתבה, "במהלך הרבעון הרביעי של 2020, גל נוסף של קורונה החל. כתוצאה, מדינות הכריזו סגרים נוקשים, במיוחד באירופה. בדומה לגל הראשוני במרץ, אנחנו רואים ירידה בהזמנות במרבית האזורים המושפעים. כתוצאה, אנחנו צופים שברבעון הרביעי תרשם ירידה גדולה יותר במספר הלילות והחוויות לעומת הרבעון השלישי".

 

המסקנה ברורה: Airbnb אולי הצליחה, עד עכשיו, להתמודד לא רע עם המגפה ולרשום מספרים יפים יחסית לתקופה הקשה, אך אם המצב יימשך היא תתקשה לשחזר אפילו את הצלחה יחסית זו, והנתונים הכספיים עלולים לצלול כלפי מטה.

 

וגם בלי הקורונה, לא חסרים דגלים אדומים בתשקיף של Airbnb. הבולט שבהם קשור לשורה התחתונה של החברה. Airbnb רשמה הפסדים בבכל שנה מ-2015, ורווח תפעולי ב-2018 בלבד. במקביל, המגמה של ירידה בהפסדים ומעבר לרווח תפעולי ב-2018 התהפכה לחלוטין ב-2019, אז זינקו ההפסדים בשיעור אדיר מ-16.86 מיליון דולר ב-2018 ל-674.34 מיליון. זאת, בעיקר, כתוצאה מעלייה בהוצאות המכירות והשיווק של ההחברה, ובמידה קטנה יותר בהוצאות פיתוח המוצר וההוצאות התפעוליות.

 

שינוי המגמה הפתאומי, בתוספת המערבולת של 2020, לא מאפשרים להעריך את המגמה של Airbnb והאם היא נמצאת בדרך לרווחיות, או שמא מודל הפעילות שלה יחייב תמיד הוצאות גדולות והפסדים ניכרים. Airbnb עצמה כותבת בהקשר זה: "ייתכן שלעולם לא נוכל להגיע לרווחיות".

 

בסופו של דבר, התשקיף של Airbnb מספק בעיקר בשורה מבלבלת למשקיעים, עם יותר סימני שאלה מתשובות. "לחברה יש סיפור מעורב", אמרה ל"ניו יורק טיימס" פרופ' קארן שיה מאוניברסיטת דנבר, שחוקרת את תעשיית ההשכרות לטווח-קצר. "ההתאוששות המהירה של Airbnb מראה שהיא יכולה למשוך לקוחות מבתי מלון, אבל ההצלחה יכולה להעלם לאור התחזקות המגפה. במקרה של סגר נוסף, הם שוב יתמודד עם תקופה קשה, וההיסטוריה של האביב האחרון תחזור על עצמה".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x