סגור
מימין מנכ"ל קבוצת כלל יורם נוה, יו"ר ומייסד ווליו בייס ויקטור שמריך, והמנכ"ל והמייסד עידו נויברגר
מימין: מנכ"ל קבוצת כלל יורם נוה, יו"ר ומייסד ווליו בייס ויקטור שמריך, והמנכ"ל והמייסד עידו נויברגר (צילומים: תומר יעקובסון)

בלעדי
קבוצת כלל ביטוח במגעים לרכישת נתח מקבוצת ווליו בייס

כלל החזקות, החברה־האם של כלל ביטוח, מנהלת מו"מ לרכישת חלק מבנק ההשקעות של ויקטור שמריך, עידו נויברגר, נתן חץ, משפחת ורטהיים ומיטב. הצדדים דנים במספר מתווים, ואם העסקה תצא לפועל כלל תחזור לשוק החיתום ממנו יצאה בעשור הקודם  

קבוצת כלל ביטוח שואפת להתרחב לתחום פעילות חדש־ישן. ל"כלכליסט" נודע כי כלל החזקות, החברה־האם הציבורית של כלל ביטוח, מנהלת מגעים לרכישת נתח מבנק ההשקעות ווליו בייס. ככל הנראה, החברה צפויה לרכוש כ־20% מבנק ההשקעות.
המתווה המדויק של העסקה טרם נקבע, והצדדים בוחנים מספר אופציות — החל מרכישת נתח מבנק ההשקעות כולו, דרך רכישת נתח בחלק מהפעילויות, ועד לרכישת נתח בווליו בייס חיתום, החברה־הבת שפועלת בתחום החיתום וההפצה. בהתאם לכך, ההיקף הכספי של העסקה טרם נקבע, אולם ככל שבסופו של דבר תגובש עסקה שתכלול מספר פעילויות, ולא רק את פעילות החיתום, היא צפויה להיעשות לפי שוווי של מעל 160 מיליון שקל — השווי שלפיו בנק הפועלים רכש 20% מלידר השקעות, המתחרה של ווליו בייס, בעסקה שנחתמה לפי חודש ונחשפה ב"כלכליסט".
בעלי המניות של קבוצת ווליו בייס הם המייסדים ויקטור שמריך, המכהן כיו"ר, ועידו נויברגר, המכהן כמנכ"ל; נתן חץ, בעל השליטה בחברת ההחזקות אלוני חץ, בית ההשקעות מיטב ומשפחת ורטהיים, הבעלים של החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) ומבעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות.
שמריך ונויברגר הקימו את ווליו בייס ב־2013, לאחר שמכרו את חלקם בבית ההשקעות דש־אייפקס, שהפך לימים למיטב. כיום ווליו בייס היא החברה שמובילה את גיוסי ההון של מיטב.
ווליו בייס פעילה במספר תחומים, באופן ישיר או באמצעות חברות־בנות. באמצעות ווליו בייס חיתום, שמנוהלת בידי אמיר נחום ומורן נחשוני, בנק ההשקעות פעיל בתחום ניהול ההנפקות. ווליו בייס חיתום היא אחת השחקניות הגדולות בתחום. לאחרונה הובילה החברה את הנפקת מיטב טרייד, הפצת מניות משפחת שטראוס ב־327 מיליון שקל, גיוס הון לאינרום בהיקף של 225 מיליון שקל, הפצת מניות פוקס והפצת מניות של אמות. אם כלל החזקות תרכוש יותר מ־20%, באופן ישיר או בשרשור, בחברה, על העמיתים של כלל ביטוח יוטלו הגבלות בכל הקשור להשתתפות בהנפקות בשוק המקומי. משום כך, סביר שכלל החזקות לא תרכוש נתח גדול יותר.
אגב, חברת החיתום של ווליו בייס ניהלה ב־2016 מגעים לרכישת פעילות החיתום של לידר, יחד עם פעילות הברוקראז', אך העסקה התפוצצה משום שמנהלי לידר לא היו בסוד העניינים. שבע שנים לאחר מכן, בנק הפועלים רכש נתח בחברה. בתחום בנקאות ההשקעות — כלומר, ייעוץ וליווי של הליכי מכירה, רכישה ומיזוג של חברות — ווליו בייס פועלת באמצעות החברה־הבת ווליו בייס מיזוגים ורכישות, אותה מוביל יאיר אפרתי, שנחשב לאחת הדמויות הפעילות בתחום. חברה־בת נוספת היא גאר קפיטל, שמגייסת הון ממשקיעים ישראלים עבור גופים בינלאומיים דוגמת קרנות השקעה.
כמו כן, לווליו בייס יש פעילות שבמסגרתה היא מגבשת גופים וקבוצות השקעה לרכישת חברות. ביולי 2021 היא הובילה במסגרת הזו רכישה של מניות לודן ב־22 מיליון שקל, שנמכרו בהמשך ב־37 מיליון שקל; השקעה של 580 מיליון שקל ברכישת 50% ממניות חברת התחבורה הציבורית דן; השקעה בגדות מיכליות, ששותפה בנמל חיפה; וכן השקעה בסטורנקסט, שנמכרה לפי שווי של 200 מיליון שקל לפני כחצי שנה, לאחר 8 שנים.
את הרקורד הזה גייסו ראשי ווליו בייס להקמה של קרן השקעות בסוף 2023, שאליה גייסו 700 מיליון שקל, במטרה להשקיע בחברות פרטיות וציבוריות. אולם בשונה מקרנות דוגמת פימי ופורטיסימו, הכוונה של הקרן של ווליו בייס, VBF, אינה לרכוש בהכרח שליטה בחברות, אלא לרכוש נתחים משמעותיים ולפעול יחד עם ההנהלות הקיימות. כלל ביטוח היא משקיעת עוגן בקרן, לאחר שהשקיעה 310 מיליון שקל.
המוטיבציה המרכזית של כלל החזקות בביצוע העסקה, ככל שתצא לפועל, היא לחזור לשוק החיתום. בעבר הקבוצה היתה אחת השחקניות הגדולות בתחום. ב־2002 הוקמה כלל חיתום בשותפות עם צחי סולטן. ב־2009 סולטן הפך לבעל השליטה, כשרכש מכלל פיננסים 20% נוספים מכלל חיתום. ב־2015 התמזגה כלל חיתום עם דיסקונט חיתום, ובהמשך סולטן ודיסקונט קנו את מניות יתר השותפים בחברה, שנותרה עם השם דיסקונט חיתום, כך שכלל חיתום נעלמה מהמפה.
רכישת נתח מווליו בייס תגוון את פעילויות כלל החזקות, שמסורתית פועלת בתחום הביטוח. בשנה שעברה השלימה את רכישת מלוא המניות של חברת כרטיסי האשראי MAX לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל. מקבוצת כלל וקבוצת ווליו בייס לא התקבלה תגובה.