סגור

החלון הטכנולוגי החדש: חוקי המשחק של חברות ה-B2C

החלון הטכנולוגי של ה-AI נפתח, והחוקים השתנו. חברות שהבינו את זה צומחות במהירות חסרת תקדים - מ-B2C ל-B2B תוך מספר חודשים, עם מודלי תמחור שמתאימים לכלכלה החדשה. אבל רוב החברות עדיין מנסות להדביק AI על המוצר הישן במקום לבנות משהו חדש מהיסוד. אספנו חמש תובנות מרכזיות שמבדילות בין מי שרוכב על הגל למי שנשטף על ידו - ומסבירות למה ההצלחה הפעם לא תלויה בטכנולוגיה, אלא בהבנת דפוסי ההתנהגות החדשים לגמרי של המשתמשים

מאת: יותם כהן, מנהל תחום B2C בGoogle ישראל
בשנת 2011 טען מארק אנדריסן, מייסד נטסקייפ ואחד המשקיעים הבולטים בעולם, כי "Software is eating the world". המאמר נכתב בזמן שנפתח החלון הטכנולוגי של המובייל והענן. בשנים שעברו מאז, אנחנו מזמינים מוניות, אוכל, צופים בטלוויזיה וצורכים כמעט כל מוצר או שירות דרך תוכנות. מסתבר שמארק אנדריסן צדק; התוכנה אכן אכלה את העולם.
אבל מה זה בעצם ״חלון טכנולוגי״? מדובר על פרק זמן קצר יחסית שבו טכנולוגיות חדשות מתכנסות ומגיעות לבשלות מספיקה, כך שנפתחת הזדמנות יוצאת דופן לחדשנות, יצירת שווקים חדשים ולהקמת חברות ענק. לאחר שהחלון נסגר, השוק מתייצב והיכולת לחדור אליו מצטמצמת באופן דרמטי.
אם בעבר התוכנה אכלה את העולם - היום AI אוכל את התוכנה
החלון הטכנולוגי שנפתח בתקופה הנוכחית, בעקבות מהפכת ה-AI, מהווה הזדמנות יוצאת דופן עבור חברות B2C (המכוונות ישירות לצרכן הסופי). הוא מציג פוטנציאל לשוק עתידי שקשה לעכל את הגודל שלו, עם גבולות שנעים בין כלל תעשיית התוכנה לבין סך הפעילות האנושית כולה. חברות Consumer AI מהדור החדש, שקמו לאחרונה, מציגות כבר עכשיו צמיחה מטאורית לגדלים בלתי נתפסים במהירות שנראתה דמיונית עד לפני מספר שנים. אם התוכנה אכן אכלה את העולם ב-2011, היום מגיע ה-AI לאכול את שוק התוכנה.
חמשת חוקי המשחק החדשים
חלונות טכנולוגיים משנים את חוקי המשחק, והחוקים הישנים כבר לא תקפים. חברות שמשכילות להתאים עצמן לפרדיגמה החדשה במהירות, זוכות ליתרון תחרותי מכריע. מתוך ניתוח מעמיק של תנועת הצרכנים ופעילות חברות ה-B2C המובילות, זיהינו חמש תובנות מפתח המבססות את חוקי המשחק הראשוניים בעידן החדש.
1 צפייה בגלריה
יותם כהן, מנהל תחום B2C בGoogle ישראל
יותם כהן, מנהל תחום B2C בGoogle ישראל
יותם כהן, מנהל תחום B2C בGoogle ישראל
(צילום: באדיבות Google ישראל)
1. AI זה לא פיצ'ר - זה הפתרון: תפסיקו לשאול 'איפה ה-AI' ותתחילו לשאול 'מה הבעיה'
כיום, כמעט כל חברת טכנולוגיה מנסה לשלב, לפעמים באופן מאולץ, יכולות AI לתוך המוצר שלה. (כמעט) כל חברה היא 'חברת AI'. עם זאת, הלקח המרכזי מהגל הראשון של חברות ה-AI הוא שהצלחה לא נמדדת בעצם ההטמעה של AI במוצר, אלא ביכולת לפתור בעיות אמיתיות וכואבות עבור אנשים. במקום לשאול ״איך אני מטמיע AI במוצר שלי"?, יזמים צריכים לשאול ״אילו בעיות אני יכול לפתור עם AI"?
2. מותגים שיזהו את רגעי השיא של החיפושים, יגרפו את הביקושים
בדיוק כמו שהסמארטפון המציא צורך שלא ידענו שקיים, יצר שוק משלו והוליד שווקי משנה (כמו חנויות האפליקציות), כך גם מודלים חדשים ב-AI (כמו יצירת וידאו בבינה מלאכותית) יוצרים מיידית ביקוש חדש בשוק. ברגע שטכנולוגיה חדשה נחשפת, משתמשים לא מחכים אלא מחפשים אקטיבית איך להשתמש בה. זהו תהליך שמייצר שווקים יש מאין - במהירות יוצאת דופן.
דינמיקה זו כוללת פוטנציאל לשבירת מוסכמות ותיקות: אם בעבר האופי הראשוני של חדשנות טכנולוגית התבטא לרוב בחיפושים גנריים (למשל, "Website Builder"), אנו עדים היום לתופעות כמו תעשיית ה-Vibe Coding, בה הביקוש הישיר למותגים מובילים משתלט במהירות על חיפושים כלליים של שם הקטגוריה. מכך אפשר להסיק כי המותגים החזקים ביותר נבנים בקצב חסר תקדים. אם בעבר אירועי שיא היו נדירים, הרי שכיום כל השקת מודל חדש מייצרת מיידית גל חיפושים עצום.
מותגים המשכילים לזהות במדויק את רגעי השיא האלו, להגיב בזריזות באמצעות השקות רלוונטיות בעולמות התוכן שלהם, ולגרוף את הביקושים החדשים (גם אם מדובר בחיפושים המכוונים למותגים מתחרים), הם אלו שמבטיחים לעצמם נתח שוק משמעותי וצמיחה מהירה.
3. ה-AI מרחיב את החיפוש - ומביא טראפיק איכותי יותר
המסקנה ברורה: הבינה המלאכותית לא מחליפה את החיפוש - היא משדרגת אותו. החיפוש ב-Google נשאר העוגן המרכזי במחקר הצרכני, כאשר ה-AI מאפשר יכולות חדשות כמו חיפוש באמצעות תמונה, זמזום שיר או שאילתות מורכבות במיוחד.
הנתונים מוכיחים שהחיפוש ב-Google בצמיחה, וה-AI הוא הקטר שמוביל אותה. יתרה מכך, טראפיק המגיע מתוך חוויות AI (כגון AI Overviews) הוא איכותי יותר ומתבטא בזמן שהייה ארוך יותר באתרים. השינוי הטכנולוגי גורר שינוי בהתנהגות הצרכן: החיפושים הפכו לארוכים ומורכבים יותר (שאילתות ב-AI Mode ארוכות פי 2-3 מחיפוש רגיל).
המשמעות העסקית היא שחברות חייבות לאמץ אסטרטגיית תוכן המתמקדת באיכות ובמענה לשאלות הליבה של הלקוחות. כדי לצמוח, המותג שלכם חייב להיות נוכח בצמתים שבהם מתקבלות ההחלטות.
4. לצמוח כמו B2C, למכור כמו B2B - היכולת להפוך משתמש אחד ללקוח תאגידי
חברות ה-AI המצליחות ביותר מנצחות בו-זמנית בשתי חזיתות: הן צומחות כמו מוצרי B2C ומוכרות כמו מוצרי B2B. הן מצליחות גם בהגעה למשתמשי הקצה, שם מתחילה הצמיחה, וגם בחדירה לארגונים גדולים שאחראים למרבית הכנסות הארגון.
תופעת "Consumer-to-Enterprise" רווחת בחברות AI יותר מאשר במוצרי B2C קודמים. הסיבה לכך היא שעובדים היום מתומרצים לאמץ כלי AI כדי לייעל את התפוקה שלהם. הדבר מאיץ את המעבר מהשימוש האישי והחופשי (B2C) לאימוץ רחב, ומהיר בארגונים (B2B), בזמן קצר מאי פעם.
המשמעות האופרטיבית היא תכנון אסטרטגי של נתיב ההתרחבות: כדי למנף את המהירות הזו, חברות צריכות לבנות תהליך קליטה (Onboarding) פשוט וחסר חיכוך המאפשר לכל משתמש מהשורה "לנחות" במוצר ולקבל ממנו ערך מיידי. לאחר שמשתמש בודד משיג תוצאות מוכחות, המטרה היא להתרחב - ובכך להפוך את המשתמש האישי לשער כניסה להכנסות Enterprise יציבות, תוך מינוף אסטרטגיית 'נחיתה והתרחבות' (Land and Expand).
5. כלכלת ה-AI: מעבר ממנוי חודשי לתמחור מבוסס שימוש
בעשור הקודם, חברות תוכנה מובילות התאהבו בגביית תשלום באופן חודשי שיצרה להן זרם קבוע וחזוי של הכנסות. כלכלת המנויים התאימה לעולם בו העלויות השוליות שואפות לאפס (עלות שירות המשתמש הבא זניחה), מה שכבר אינו נכון בעידן ה-AI.
כיום, כשיש עלות אמיתית בהגשת שירותי AI, מודל המנויים עלול לייצר מצב פרדוקסלי בו הלקוחות הכי טובים (המשתמשים הכבדים ביותר) הם לקוחות הפסדיים. הפתרון הוא Usage Based Pricing, המבטיח שכל לקוח "טוב" (משתמש כבד) יהיה רווחי, ובכך מנטרל את הפרדוקס הכלכלי ומחזק את החוסן של החברה.
זה הזמן לרכב על הגל ולצמוח
מול עליית מהפכת ה-AI, אנחנו עדים בחודשים האחרונים לחברות B2C שצומחות בקצב שלא הכרנו עד כה. הכלכלה העולמית מצויה בגל AI ענק וחסר תקדים: גיוסי ענק, קצבי צמיחה שלא נתפסים ומוצרים חדשים שנחשפים מדי יום. בתוך הגל הזה, החברות המנצחות יהיו אלו שלא נאבקות בזרם, אלא מזהות את שיא הגל ורוכבות עליו. שני תנאים הכרחיים על מנת לנצח בעולם הזה הם בניית מוצרים טכנולוגיים שפותרים בעיות אמיתיות לקהלים מספיק גדולים, והתאמת המוצר לכלכלת ה-AI (תמחור מבוסס ערך ושימוש).