פרסום ראשון
רשות התחרות מזהירה מהיוזמה לשינוי מבנה החיסכון הפיננסי: "חשש מפגיעה בתחרות"
במכתב ששלחה רשות התחרות לחברי ועדת הארביטראז', היא טוענת שאין לאפשר לסוכני ביטוח למכור מוצרי השקעה, ומתריעה שהקמת חשבון השקעה, כפי שממליצה הוועדה, עלולה ליצור סרבול בענף, לפגוע בחוסכים חלשים ולייצר חסמי כניסה לגופים פיננסיים
רשות התחרות מסתייגת מחלק מהמלצות הוועדה לארביטראז' רגולטורי - הוועדה שתעצב את עתיד מוצרי החיסכון לטווח הבינוני, ושמסקנות הביניים שלה פורסמו בחודש שעבר. במכתב ששלח לאחרונה ראש צוות פיננסים ברשות צבי גזבר לחברי הוועדה, הוא כותב כי "ישנם היבטים בפתרונות המוצעים שעלולות להיות להם השלכות שליליות על התחרות בשוק החיסכון".
הוועדה, הכוללת נציגים מאגף התקציבים באוצר, רשות שוק ההון, הרשות לני"ע, בנק ישראל ורשות המסים, המליצה ליצור פלטפורמה חדשה ואחידה לחיסכון בשם "חשבון השקעה". החשבון ירכז במקום אחד את המידע על כל מוצרי החיסכון הנפוצים כיום – קופות גמל להשקעה, פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות, וגם ישווה את הטבות המס בין המוצרים, כך שההטבה תינתן ישירות לחוסך ולא למוצר ספציפי.
ברשות התחרות שבראשה עומדת מיכל כהן, אינם מתנגדים עקרונית לביטול הבדלי המיסוי בין המוצרים, אך מעלים חשש ביחס ליישום המהלך ולהשלכותיו על התחרות ועל הצרכנים. אחת ההסתייגויות הנחרצות שלהם נוגעת לסוכני הביטוח, שכיום מקבלים תשלום מחברות הביטוח – מה שיוצר ניגוד עניינים ופוגע באובייקטיביות ההמלצות שלהם ללקוחות.
בעוד שבוועדה המליצו על הקמת "יועצים הוליסטיים" חדשים, שיחזיקו גם ברישיון פנסיוני וגם ברישיון ייעוץ השקעות כדי לתווך את המוצרים החדשים - "חשבונות ההשקעה" שיוקמו, ברשות התחרות מציעים ללכת צעד נוסף ולקבוע שנדרש רישיון ייעוץ השקעות גם למכור את מוצרי הבסיס - כמו קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון. "יש לאסור על סוכני ביטוח להציע ללקוחותיהם מוצרי חיסכון והשקעה, כולל פוליסות חיסכון, ולאפשר זאת רק ליועצי השקעות (ביחס לתיק השקעות מלא) וליועצים פנסיונים (ביחס לפנסיה)".
כלומר, רשות התחרות טוענת שהרישיון הנוכחי של סוכני הביטוח אמור לאפשר להם למכור אך ורק מוצרי ביטוח. ברשות כותבים במפורש כי "מודל התגמול של סוכני הביטוח מוביל להטיה לטובת חברות הביטוח, שעלולה להיות הרסנית בתחום החיסכון וההשקעות".
בנוסף לכך, הרשות מצביעה על סכנה נוספת שהפלטפורמה החדשה תהפוך למקטע מסורבל נוסף בשרשרת החיסכון הפיננסית, דבר שיגרום ליצירת חסם כניסה גבוה לגופים חדשים, ירתיע חוסכים עם ידע פיננסי מוגבל, ועלול דווקא להגביר את הבעיות הקיימות בשוק. לטענתם, הוועדה מנסה לפתור כמה בעיות שונות – של מיסוי, תיווך ושקיפות – באמצעות פתרון אחד בלבד, שעלול להתגלות כלא יעיל, ולהיות בחזקת "תפסת מרובה לא תפסת".
"הפלטפורמה המוצעת תיהפך למקטע נוסף בשרשרת הערך של מוצרים פיננסים, וממילא עולה החשש להעתקה של הבעיות התחרותיות הקיימות בתחום מכשירי החיסכון וההשקעה אל מקטע זה", כותבים ברשות.
ברשות מוסיפים כי ניתן להשיג את המטרה של שקיפות והנגשת מידע לחוסך בצורה פשוטה יותר, באמצעות הרחבת חוק שירותי מידע פיננסי, שכבר קיים היום ומאפשר לאזרחים לקבל תמונה מרוכזת של המידע הפיננסי שלהם.
בנוסף, ברשות התחרות טוענים כי הארביטראז' הרגולטורי הוא פועל יוצא של מבנה הרגולציה בישראל, שבה יש שני גופים - רשות שוק ההון והרשות לני"ע, שתחומי האחריות שלהם לעתים חופפים, בעיקר בכל הקשור לחסכונות והשקעות הציבור. "גם אם סוגיית הארביטרז' הרגולטורי בין מוצרי השקעה וחיסכון קצרי-טווח ייפתר, הרי שסוגיות נוספות מעין אלו יוסיפו לעלות, בשים לב לדינמיות ולחדשנות המאפיינים את השווקים הפיננסיים. לכן, אנו סבורים כי יש להתאים את מבנה הפיקוח הפיננסי כדי שתופעות לא רצויות אלו יימנעו ככל הניתן", מסכמים בדו"ח.
החששות של רשות התחרות חופפות באופן חלקי עם עמדת המיעוט שפירסמה רשות שוק ההון, כחלק מדו"ח הביניים. החשש של הרשות הוא שאיגוד המוצרים תחת מטרייה אחת יביא לסרבול תפעולי שירתיע את הציבור, במיוחד בעל אוריינות פיננסית נמוכה, וכי המבנה החדש - שבו יהיה ניתן לפתוח חשבון השקעה דרך מספר מצומצם יחסית של גופים - יוביל דווקא לעליית דמי הניהול וחוסכים. עם זאת, בשונה מרשות התחרות, רשות שוק ההון מתנגדת עקרונית למסגור של פערי מיסוי שיש לצמצם, ומתייחסת גם לנקודות אליהן רשות התחרות לא מתייחסת, כגון ההשפעה הפיסקאלית של המהלך, וההגנה החלשה יותר על החוסכים, בראיית הרשות, הקיימת בקרנות נאמנות.






























