סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

ישראכרט: שיתוף הפעולה עם הפניקס בוטל באופן סופי

חברת כרטיסי האשראי הודיעה למשקיעים כי חלפו 60 ימים מאז מועד החתימה על מזכר ההבנות בין שני הגופים מבלי שנחתם הסכם מחייב ועל כן פג תוקפו; החתימה בוצעה בראשית השנה האזרחית, אך בהמשך הציעה הראל לרכוש את מלוא מניות ישראכרט; הדבר עורר את זעמה של הפניקס, שצפויה לדרוש מישראכרט פיצוי משמעותי

שיתוף הפעולה בין ישראכרט להפניקס בוטל באופן סופי. חברת כרטיסי האשראי הודיעה למשקיעים כי חלפו 60 ימים מאז מועד החתימה על מזכר ההבנות בין שני הגופים מבלי שנחתם הסכם מחייב ועל כן פג תוקפו של המזכר.
החתימה נעשתה בתחילת השנה האזרחית, אולם שבוע לאחר מכן הציעה הראל שבשליטת משפחת המבורגר לרכוש את מלוא מניות ישראכרט, בהובלת המנכ"ל רן עוז, תמורת 2.7 מיליארד שקל, תוך מחיקתה מהמסחר. הנהלת ישראכרט נענתה להצעת המכירה לאחר שיפורה לכדי 2.9 מיליארד שקל.
החתימה של ישראכרט עם הראל, מן המתחרות הגדולות של הפניקס בענף הביטוח, הפכה את מזכר ההבנות לשיתוף פעולה בין הפניקס לישראכרט לבלתי אפשרי ולא ריאלי. הכרזת מכירת ישראכרט, חברה ללא גרעין שליטה, לידי הראל – לא התקבלה בקלות בהפניקס. הנהלת הפניקס שלחה מכתב ודרשה מישראכרט להודיע כי היא עומדת מאחורי ההסכם עמה, או לחלופין דוחה את הצעת הרכש של הראל. הפניקס אף איימה לתבוע את ישראכרט במאות מיליוני שקלים במקרה שתיסוג ממנו. על כן עתה, עם הביטול הסופי, הפניקס צפויה להיפגש עם ישראכרט בבית המשפט ולדרוש ממנה פיצוי משמעותי.
כך או אחרת, ההסכם בין ישראכרט להראל יובא להצבעה של בעלי מניות ב-27 במרץ, וגם הפניקס תידרש להצביע האם היא בעד או נגד העסקה. הפניקס מחזיקה היום ב-4.96% ממניות ישראכרט, שנסחרת לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-26% מתחילת השנה.
הפניקס וישראכרט חתמו בתחילת השנה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה במתן אשראי צרכני ללקוחות פרטיים. היקף הפעילות היה אמור להתבסס על פי ביקוש והוערך במאות מיליוני שקלים, כאשר את רוב המימון היתה אמורה לספק הפניקס בהובלת המנכ"ל אייל בן סימון והוערך ב-60% מתוך השותפות. עם ביטול ההסכם, בהפניקס ייבחנו דרכים מקבילות בהן יהיה ניתן להמשיך להתרחב בשוק האשראי הצרכני. אחת מהדרכים העיקריות היא הגדלת שיתוף הפעולה עם החברות הגדולות לאשראי חוץ בנקאי.