סגור

לראשונה: אוורגרנד הוכרזה כחדלת פירעון אחרי שהחמיצה תשלום

סוכנות פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ענקית הנדל"ן הסינית ל"חדלות פירעון מוגבלת"; לא החזירה חובותיה על האג"ח הדולריות, בסכום של 82 מיליון דולר, גם לאחר הארכה של 30 יום; המניה צונחת השנה בהונג קונג ב-87%; חברת נדל"ן סינית נוספת, 'קאיסה גרופ', לא עמדה אף היא בחובותיה

חברת הנדל"ן הסינית אוורגרנד הוכרזה לראשונה כחדלת פירעון על חובותיה באג"ח דולריות, כך לפי סוכנות דירוג האשראי פיץ'. בהתאם, הורידה הסוכנות את הדירוג של החברה וחברות הבת שלה ל"חדלות פירעון מוגבלת" (restricted default). פירוש הדבר שהחברה לא עמדה בהתחייבויות הפיננסיות.


לפי פיץ' הורדת הדירוג משקפת את חוסר היכולת של החברה לעמוד בתשלומי הריבית על שתי אג"ח דולריות. מועד התשלום על סכום כולל של 82 מיליון דולר הגיע לפני חודש ותקופת גרייס (הארכת המועד) של 30 יום הסתיימה ביום שני. בפיץ' ציינו עוד כי אוורגרנד לא פרסמה שום הודעה בנוגע לתשלומים או הגיבה לבקשות תגובה. "לפיכך אנחנו מניחים שהם לא שילמו", נמסר מפיץ'.

1 צפייה בגלריה
פרויקט מגורים של אוורגרנד בגואנגזו
פרויקט מגורים של אוורגרנד בגואנגזו
פרויקט מגורים של אוורגרנד בגואנגזו
(צילום: איי אף פי)

כלל החובות של אוורגרנד עומדים על כ-300 מיליארד דולר, וכבר מספר חודשים יש חשש שהחברה תגיע לחדלות פירעון שיצית משבר עמוק יותר בשוק הנדל"ן הסיני שעלול להתפשט גם לכלכלה הגלובאלית. בחודש שעבר אף הזהירו בבנק המרכזי בארה"ב כי קשיים בסקטור הנדל"ן הסיני עלולים לפגוע בכלכלה העולמית.
מאוורגרנד לא נמסרה תגובה רשמית לעניין, אך ביום שישי הזהירה החברה במסמכים שהגישה לרשות ני"ע בסין כי ייתכן ולא תעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלה. בהודעה נוספת שהוגשה ביום שני מסרה החברה כי בכוונתה להקים ועדה לניהול סיכונים בראשה יעמוד היו"ר והמייסד שו ג'יאין ותתמקד "בניהול ומיגור" סיכונים עתידיים.

בשל הקשיים הפיננסיים מניית אוורגגרנד צנחה בהונג קונג מאז תחילת השנה ב-87%.
החברה מחפשת בחודשים האחרונים דרכים לגייס הון והיו"ר שו אפילו החל במכירת נכסים אישיים. עד כה הצליחה אוורגרנד לשלם את הריבית על האג"ח הדולריות בתקופת הגרייס לאחר מועד פירעונן, אך נראה שהפעם לא עמדה בכך.
"להורדת הדירוג אולי לא תהיה השפעה מהותית על התהליך הסיני, אבל ככל הנראה תגביר את הלחץ על החברה והרגולטורים לחשוף במהירות הצעות ראשוניות לארגון מחדש", הגיב ברוק סילברס, סמנכ"ל ההשקעות בקאיואן קפיטל בהונג קונג.
בפיץ' גם הורידו את הדירוג לחברת נדל"ן סינית נוספת, 'קאיסה גרופ', לאחר שלא עמדה בתשלומי אג"ח דולריות של 400 מיליון דולר, שמועד פירעונן היה ביום שלישי.
מחזיקי האג"ח הזרים של אוורגרנד, ביניהם חברת ניהול הנכסים מרתון, מעריכים כי הם יהיו האחרונים בתור לקבלת התשלומים שחייבים להם. שכן ההעדפה של הממשלה בסין היא לרוב לשמור על יציבות חברתית כך שקרוב לוודאי שיעניקו עדיפות לבעלי הבתים, העובדים ומשקיעים מקומיים.
בסוכנות הידיעות בלומברג דיווחו כי חלק מהנושים הזרים כבר מתייעצים עם פירמות עורכי דין. העובדה שבין מחזיקי האג"ח נמנות כמה מקרנות ההשקעות הגדולות בעולם עשויה לפעול לטובתם מכיוון שבסין ככל הנראה לא ימהרו להתגרות בהם. בלאקרוק, UBS ואליאנץ כבר דיווחו בחודשים האחרונים כי הן מחזיקות באג"ח של אוורגרנד.