סגור

בייג'ינג נלחמת על הצמיחה ומשחררת עוד אשראי למשק

בתגובה להורדת תחזית הצמיחה ל־2022 הודיעה סין על הורדת יחס הלימות ההון לבנקים. במקביל, פקידי ממשל הגיעו למטה ענקית הנדל"ן אוורגרנד כדי "לעשות סדר". יו"ר קרן המטבע: "השגת צמיחה איכותית תעזור לא רק לסין, אלא גם לעולם"

הטלטלה הפוקדת את ענקית הנדל"ן אוורגרנד ממשיכה לזעזע את המשק הסיני. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי כמה בעלי חוב של החברה לא קיבלו את תשלומי החוב שלהם בתום 30 ימי החסד שלשום.
החברה, שאמורה היתה לפרוע 82.5 מיליון דולר בהחזרי אג"ח, התריעה עוד בשבוע שעבר שלא תצליח לעמוד בהחזר. העובדה כי טרם הכריזה באופן רשמי על חדלות פירעון, עשויה לרמז על מעורבות ממשלתית עמוקה מהנראה לעין.


ביום שבו אמורה היתה אוורגרנד לפרוע את החוב, יצא הממשל בהודעה על הזרמת נזילות גדולה לשוק, אולי כדי להצביע על תמיכה בשווקים הפיננסיים המקומיים או לרכך במעט את הנפילה הצפויה במגזר הנדל"ן, אם באמת תכריז אוורגרנד על חדלות פירעון. בהתאם, הממשל הצהיר כי יציבות הכלכלה היא ב"עדיפות עליונה".
תמיכה ממוקדת לעסקים
לפי הודעת הבנק המרכזי של סין, בלבה של תוכנית התמריצים הממשלתית נמצאת הורדה של יחס הלימות ההון עבור מרבית הבנקים המסחריים בשיעור של 0.5%, החל ב־15 בדצמבר. מהלך זה ישחרר 1.2 טריליון יואן (188 מיליארד דולר) למשק וצפוי לעודד הלוואות לעסקים ולמשקי בית. עוד הודיע הבנק המרכזי, כי הוא אינו משנה את המדיניות המוניטרית שלו וכי יימנע "מהצפת הכלכלה בתמריצים". להערכתו, חלק מהנזילות יסייע לבנקים בהחזר ההלוואות ובשמירה על יציבות כללית.
3 צפייה בגלריה
אינפו סין מייצבת את הבית
אינפו סין מייצבת את הבית
סין מייצבת את הבית

המהלך יתמוך במערכת הפיננסית ברגעים מורכבים של אי־ודאות באחד המגזרים הבולטים והחשובים במדינה. זו הפעם השנייה שהבנק המרכזי נוקט פעילות מסוג זה השנה, כשהראשונה היתה ביולי, אז הזרים היקפים דומים של מזומנים לשוק באמצעות הפחתת יחס הלימות ההון.
התנהלות זו עומדת בניגוד גמור לפעילותם של בנקים מרכזיים בכלכלות גדולות אחרות, שדווקא נוקטים בעת הזו מהלכים של צמצום הרחבות כמותיות שאותן השיתו באגרסיביות עם פרוץ משבר הקורונה. כך, למשל, הפדרל ריזרב הודיע לאחרונה על צמצום ההזרמות למשק. בה בעת, סין נהגה שמרנות ואיפוק במהלך משבר הקורונה ונמנעה מהדפסה והזרמה מסיבית של מזומנים. במקום זאת היא הציעה תמיכה ממוקדת יותר לעסקים קטנים. מהלך שהשתלם, שכן היא היתה הכלכלה הגדולה היחידה בעולם שרשמה צמיחה ב־2020.
פעילות זו מצד הממשל מאותתת על מחויבותו לתמיכה בכלכלה המקומית ברקע הקשיים של חברות הנדל"ן. אף שסין צפויה לחתום את השנה עם צמיחה של 8%, רוב התחזיות ל־2022 עגומות למדי, בעיקר בשל משבר הנדל"ן, אך בשילוב עם שורת אתגרים נוספים. אלה כוללים התפרצויות חדשות של המגפה ברחבי המדינה כמו גם מחסור באנרגיה והאטה בייצור הנגזרת מכך.

3 צפייה בגלריה
עובר אורח סמוך למטה אוורגרנד ב שנג'ן סין
עובר אורח סמוך למטה אוורגרנד ב שנג'ן סין
אתר בנייה של אוורגרנד בבייג'ינג. בועה בשוק הדיור
(צילום: רויטרס)

צוות חשיבה ממשלתי המליץ השבוע להציב יעד צמיחה של מעל ל־5% עבור 2022 לעומת יעד קודם של מעל 6%. "יעד של מעל 5% משאיר מרחב תמרון מסוים", מסר לעיתונות צוות החשיבה, "מדובר בקריאה שמרנית יחסית שגם תאפשר לכל הצדדים להתמקד בקידום רפורמות וחדשנות ופיתוח איכותי". הצוות המליץ במקביל לקבוע יעד אינפלציה של 3% ויעד אבטלה של 5.5%.
"התאוששות יוצאת דופן"
עדכון יעדי הצמיחה, כמו גם הקריאה לתמוך בהתאוששות המשק ולא רק לנקוט מהלכי הידוק, מגיעים לאחר שבאוקטובר האחרון הורידה קרן המטבע הבינלאומית את תחזית הצמיחה שלה לסין ל־5.6% עבור 2022. "סין השיגה התאוששות יוצאת דופן", הגיבה שלשום יו"ר קרן המטבע קריסטלינה גאורגייבה להודעת הממשל הסיני, "אבל מומנטום הצמיחה שלה הואט במיוחד. מכיוון שסין היא מנוע חיוני לצמיחה עולמית, נקיטת פעולות נחושות לתמיכה בצמיחה איכותית תעזור לא רק לסין, אלא לעולם".
ההכרזות הללו נעשות בתום שבועות ארוכים שבמהלכם עתידה של אוורגרנד, שמצויה במשבר נזילות חריף, לוט בערפל. חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין לפני פרוץ המשבר מחזיקה בחוב הגדול ביותר במגזר הנדל"ן העולמי, העומד על 300 מיליארד דולר. בסוף השבוע היא הודיעה כי אינה צפויה לעמוד בהחזרים שהיו מיועדים שלשום. בתגובה הצהירו מספר רשויות בסין כי יסייעו בניהול בעיות החוב של החברה, תוך שהן מדגישות את הצורך בשמירה על היציבות. במקביל, גורמים רשמיים מטעם הממשלה הגיעו למטה החברה כדי לסייע בהסדרת ענייניה הכספיים. שוב, ללא כל הצהרה על מחויבות בייג'ינג לתמוך פיננסית בחברה. שלשום, בעקבות הגעת נציגי הממשל, הודיעה אוורגרנד כי הקימה ועדה לניהול סיכונים שבה יישבו פקידים ממשלתיים לצד נציגי החברה כדי "להפחית סיכונים עתידיים". מניית אוורגרנד נסחרה אתמול ב־0.24 דולרים לאחר שצנחה ב־86% מתחילת השנה.
אוורגרנד איננה חברת הנדל"ן היחידה בסין הכורעת תחת נטל חוב. לפי בנק גולדמן זאקס, חברות בנייה ופיתוח סיניות צפויות לפרוע חובות בשווי מצטבר של 1.3 מיליארד דולר בדצמבר לבדה. חברה בולטת נוספת היא Kaisa Group, שהיתה צריכה לשלם 400 מיליון דולר למחזיקי האג"ח אתמול, אחרי שהודיעה בשבוע שעבר שלא קיבלה את אישור בעלי החוב לנהל מו"מ מחודש על תנאי הפירעון.
בינתיים ממשיכות לגבור ההערכות כי ממשלת סין מוכנה לתת לחברות הללו לקרוס באופן מבוקר, כדי לטפל במה שהיא רואה כבועה בשוק הדיור ובמטרה ארוכת טווח של תמיכה ביציבות השוק.

3 צפייה בגלריה
קריסטלינה גאורגייבה יו"ר קרן המטבע
קריסטלינה גאורגייבה יו"ר קרן המטבע
יו"ר קרן המטבע קריסטלינה גאורגייבה. "מנוע צמיחה חיוני"
(צילום: AFP)

זו אינה הפתעה גמורה. בממשל רואים באופן הפעולה של חברות כמו אוורגרנד איום על יציבות הכלכלה וגם מקור לאי־נחת חברתי. בעלות על נכסים נחשבת כגורם מוביל לאי־שוויון במדינה וכמקור לחרדה שלטונית בשל חוסר השקט החברתי שנגרם כתוצאה מכך. מהלכי הממשל נועדו להפוך את שוק הדיור ל"חשוב פחות" עבור הכלכלה ולהגשים את היעד החדש שהציבה המפלגה הקומוניסטית - שגשוג משותף.
מניעת תסיסה אזרחית
כיום, שוק הנכסים אחראי לכ־30% מהתמ"ג של סין ונראה כי הממשל בוחר בקפידה למי לתת ליפול, מתוך הנחה שאולי הנפילות יהיו כואבות, בעלי חוב ירשמו הפסדים ומיליארדרים יירדו מגדולתם, אך הן בכל מקרה הכרחיות לחוסנו של השוק לטווח הארוך. זוהי אסטרטגיה מכוונת ומנוהלת על ידי נשיא סין שי ג'ינפינג והמפלגה הקומוניסטית במטרה לצמצם את הפערים החברתיים ולמנוע תסיסה אזרחית.
לאסטרטגיה של הממשל בבייג'ינג יש גם סיכונים ברורים, כאשר גם קריסה מבוקרת עלולה להיות גדולה מכדי שהממשל ישלוט בהשלכותיה בהצלחה. הפעולות שהוכרזו בינתיים, כמו הודעת הממשל על תוספת תמיכה ממוקדת בעסקים קטנים וטכנולוגיות ירוקות כדי לעודד צמיחה, או הצהרת כוונות מחודשת "לתמוך בשוק הדיור", הן בסופו של דבר מוגבלות. זאת במיוחד כשמביאים בחשבון את גודלו של החוב הרובץ על מגזר הנדל"ן הסיני.