סגור
מאתיים שקל שקלים שטר שטרות
שקלים (צילום: שאטרסטוק)

הדולר מזנק ל-3.666 שקלים; "תיתכן הורדת ריבית בישראל באפריל"

המטבע האמריקאי מתחזק ב-1.2% ביחס לשערו היציג אתמול, היורו קופץ ב-1.6% ל-3.978 שקלים; עפר קליין מהראל ביטוח ופיננסים: התרחיש של הורדת ריבית נוספת בישראל נתמך גם בפרמטרים הייחודיים לישראל - בהם המלחמה וקצב האינפלציה הנמוך ביחס לרוב מדינות העולם

השקל מאבד גובה היום (ג') בשוק המט"ח המקומי. הדולר מתחזק ב-1.2% ביחס לשערו היציג אתמול ונסחר ברמה של 3.666 שקלים, היורו קופץ ב-1.6% ל-3.978 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים מטפס היורו ב-0.1% מול הדולר וצמד המטבעות נסחר ב-1.08 דולר ליורו.
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך שייתכן כי בנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב.
"בשבועיים האחרונים רוב הבנקים המרכזיים הגדולים במערב ציינו שאם הירידה באינפלציה תתמיד בהתאם לתחזיות, הריבית תרד עוד השנה. הורדת הריבית המפתיעה בשבוע שעבר בשוויץ כמו גם התחזית היונית של הפד לגבי קצב הפחתת הריבית בהמשך השנה, תומכות בהורדת ריבית בנק ישראל פעם נוספת בהודעה הקרובה ב-8 באפריל".
קליין הוסיף שהתרחיש של הורדת ריבית נוספת בישראל נתמך גם בפרמטרים הייחודיים לישראל - בהם המלחמה וקצב האינפלציה הנמוך ביחס לרוב מדינות העולם.
"מצד שני", מסייג קליין "יש לציין גורמים כגון המדיניות הפיסקלית המרחיבה והשינויים החדים בשער החליפין שיאפשרו לבנק ישראל גם להמתין אם יבחר בכך".
בחודש ינואר הוריד בנק ישראל את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 4.5%. מדובר בהורדת הריבית הראשונה מאז משבר הקורונה ב-2020, אז הוריד הבנק את הריבית מרמה של 0.25% לרמה של 0.1%.
במקביל להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, שהתפרסמה בשבוע שעבר, נמנע יו"ר הפד ג'רום פאוול מלהצביע על המועד הסביר להורדת ריבית ראשונה, וציין כי היא תתבצע "באיזו שהיא נקודה במהלך השנה". הוא הבהיר כי הוא אינו פוסל אפשרות להורדה באף ישיבה בהמשך השנה.
היו"ר הסביר כי הפד מעדיף "להיות זהיר" בהחלטות שלו, שיהיו כפופות לנתונים הכלכליים, ובכירי הבנק יקבלו אותו אותן "בכל פגישה מחדש".
בצד המעודד, פאוול ציין הפד ימשיך להגיב להתפתחויות בשוק התעסוקה אך הדגיש כי "תעסוקה חזקה לבדה, אינה מבחינתינו סיבה לדאגה בדבר האינפלציה". ואז הוסיף כי "שוק תעסוקה חזק הוא לא סיבה להימנע מהורדות ריבית. ממש לא".
על אף נתוני האינפלציה הלא מלהיבים של החודשיים האחרונים, פאוול ציין כי "הם לא שינו את דעתו", לפיה האינפלציה תמשיך לרדת בהדרגה. "הם לא באמת שינוי את הסיפור הכולל", אמר היו"ר.