מעלות העלתה את דירוג שופרסל ל-AA, אבל צופה ירידה בהכנסות
חברת הדירוג העלתה את דירוג האשראי של שופרסל בעקבות שיפור בביצועים התפעוליים, אך צופה ירידה של כ-3% בהכנסות 2025 בשל שחיקה בשכר ובהכנסה הפנויה; ברבעון הראשון ירדו הכנסות הרשת ב-6.8% ל-3.52 מיליארד שקל, למרות עליות מחירים וחג הפסח
מעלות מעלה את דירוג האשראי של שופרסל, אך צופה ירידה בהכנסות ענקית הסופרמרקטים הישראלית השנה.
שופרסל קיבלה העלאת דירוג ל-AA עם תחזית יציבה, לעומת AA-, בעקבות שיפור מהותי בביצועים התפעוליים בדוחות 2024 וברבעון הראשון של השנה - זאת בשל התייעלות במקביל ללחץ על הספקים והעלאות מחירים לצרכן.
ברבעון הראשון רשמה שופרסל ירידה של 6.8% בהכנסות שהסתכמו ב-3.52 מיליארד שקל. מכירות החנויות הזהות ירדו ב-8.1%. הירידה נרשמה למרות רצף העלאות מחירים ותקופת חג הפסח.
העלאת הדירוג באה למרות ירידה צפויה של כ-3% בהכנסות ב-2025, על רקע ירידה כללית בצריכה המקומית כתוצאה משחיקת השכר הריאלי וההכנסה הפנויה.
השיפור בביצועי שופרסל הושג באמצעות צעדים שנקטה החברה מאז רכישת השליטה (24.9%) בה על ידי האחים שלומי ויוסי אמיר בפברואר אשתקד.
עם כניסתם לחברה, זנחו האחים את תוכנית ההתייעלות שהזמינו קודמיהם היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן מחברת הייעוץ מקינזי בעלות של עשרות מליוני שקלים. במקום זאת קידמו שורת צעדי התייעלות, תוך לחץ על הספקים להגדלת הנחות, במקביל להעלאות מחירים לצרכן. כל אלו, הובילו לשיפור ברווחיות ולהקטנת החוב שעמד עם כניסתם לחברה על 1.2 מיליארד שקל.
צמצום החוב לצד צמיחה ב-EBITDA מחזקים להערכת מעלות את גמישותה הפיננסית של שופרסל, שתסייע לה במימון השקעות וצרכים תאגידיים נוספים, תוך שמירה על רמת חוב נמוכה יחסית.
בין צעדי ההתייעלות שביצעו האחים אמיר נמנים פיטורי עובדים במטה החברה, סגירת סניפים הפסדיים, סגירת החנויות במוצאי שבת, הפעלת מערך בטחון לאיתור ליקויים ולצמצום פחת, וכן צמצום מלאי. צעדים אלו נרשמו במקביל להפעלת לחץ כבד על הספקים, ודרישת הנחות נוספות, מבלי שאלו הועברו במלואן לצרכן.
עוד פעלו האחים לצמצום חד בהוצאות, עם סגירת משרדים חיצוניים, הפסקת הסכמים עם נותני שירותים חיצוניים, צמצום הוצאות הפרסום, עצירת הנחות למועדונים חיצוניים, הפסקת ההנחה על דמי משלוח שניתנה להזמנות אונליין גדולות ועוד.
זאת, במקביל לשינוי מהותי בפעילות המותג הפרטי, באמצעות השקת המוצרים תחת שמות שונים, ובמחירים גבוהים מאלו שנשאו אותם מוצרים תחת מותג שופרסל.
במעלות ציינו כי המיתוג מחדש של המותג הפרטי ושילובו במכירות הסיטונאיות של החברה, עשוי לתמוך בחיזוק והרחבת הזרוע העסקית ובחיזוק מכירות הפורמטים השונים, וכתוצאה מכך עשוי לתרום להפחתת עלויות ולשמירה על רווחיות יציבה, נוכח התחרות ומגמת עליית המחירים בשוק שעשויה להשפיע על העדפות הצרכנים.
פוטנציאל נוסף מוצאת מעלות בסינרגיה של הרשת עם זרוע הנדל"ן שלה: "אנו סבורים כי לחברה פוטנציאל צמיחה נוסף בדמות סינרגיה של תחום המזון עם פעילויות אחרות, בדגש על השבחת פעילות זרוע הנדל"ן שלה". פעילות הנדל"ן של שופרסל כוללת ניהול פיתוח, השבחה וייזום נדל"ן, ובמסגרתה מושכרים שטחי מסחר, תעסוקה ומשרדים לצדדים שלישיים ולפעילות הקמעונאית של החברה. הכנסות החברה מפעילות זו נובעות בעיקר מדמי שכירות מהשכרת נכסים ודמי ניהול.
שופרסל מתמקדת בפיתוח והשבחה של הנכסים שבבעלותה המשמשים כנדל"ן מניב או כסניפי הפעילות הקמעונאית, ופועלת לשיפור הניהול, התפעול והנראות של נכסים אלו. "להערכתנו פעילות הנדל"ן עשויה להוות מנוע צמיחה נוסף של החברה ולתמוך בבסיס ההכנסות וב-EBITDA בטווח התחזית".
תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכתה של מעלות כי בטווח בינוני תשמור שופרסל על מעמדה התחרותי בענף קמעונאות המזון, ותמשיך לפתח את המותג הפרטי לצד חיזוק הסינרגיה בין תחומי הפעילות. תחזית הדירוג היציבה משקפת גם את ציפיותיה שהחברה תציג ב-12 עד 24 החודשים הקרובים, יחס FFO לחוב הגבוה מ-30% ויחס מתואם תזרים מזומנים חופשי (FOCF) לחוב של כ-20%.
מאז כניסתם של האחים אמיר לחברה, חילקה שופרסל דיבידנדים בגובה 540 מיליון שקל. במעלות ציינו כי החברה עשוייה לנקוט פעולת דירוג שלילית אם שופרסל תציג יחס FFO לחוב נמוך מ-30% ויחס מתואם FOCF לחוב נמוך מ-20% לאורך זמן. תרחיש זה ייתכן למשל אם החברה תחלק דיבידנדים באופן אגרסיבי, אם היקף ההשקעות יהיה גבוה משמעותית מזה שמעלות הניחה בתרחיש הבסיס שלה, או אם שיעור ה-EBITDA ישחק משמעותית כתוצאה מהתגברות התחרות.





























