סגור

מניית אל על המריאה, אך הבעלים והמדינה עדיין מופסדים

חברת התעופה יותר מהכפילה את שווייה מראשית השנה, אך נזהרים שם מלחגוג את עליית המניה; והסיבה לעליות? ככל הנראה העומסים הכבדים בנתב"ג; גם בעלי החברה, משפחת רוזנברג, נהנים אך טרם החזירו את ההשקעה

בימים האחרונים לא היה ניתן להתחמק מהתמונות שהראו עומסים עצומים בנתב"ג ובמעבר הגבול בטאבה. הצפיפות שיקפה יותר מכל את הצורך של הישראלים לצאת מהארץ אחרי יותר משנתיים של משבר כלכלי ובריאותי עולמי. במקביל, מנייתה של חברת התעופה אל על המריאה בתקופה האחרונה והשלימה היום (ב') יום עליות שמיני ברציפות - שבמהלכו עלתה בכ־10%. מתחילת הרצף החיובי זינקה מניית החברה בכ־30%, מתחילת החודש הוסיפה כ־40% ומתחילת השנה - יותר מהכפילה את ערכה. מדובר בקבלת פנים חמה למנכ"לית החדשה של החברה, דינה בן טל־גננסיה, שמונתה רק לפני שבוע.


באל על נזהרים מלחגוג את עליית המניה, ומפחדים להצביע על גורם ספציפי לזינוק בשווי החברה. למרות זאת, יש מי שמקשר בין העומס בנתב"ג לבין הזינוק. לפי בכיר בתעשיית התעופה הישראלית, ההסבר הכי טוב לזינוק במניית אל על הוא "חוכמת ההמונים": "לכל אחד יש חבר שנסע לחו"ל ואמר שהטיסה יקרה, וכולנו ראינו את העומסים בנתב"ג שלא נרגעים, אז אנשים מבינים שמישהו גוזר על זה קופון ורצים למניה של אל על".


2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על
מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על
מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על
(צילום: אלברטוס)

לפי אותו הבכיר, מלבד פסח והרמדאן, תעשיית התעופה הישראלית מקדימה את העולם בהתאוששות שלה - "אנחנו מקדימים את המודל של האנליסטים, בין היתר כי מחירי המלונות בארץ מאוד התייקרו". עוד הוא אמר, כי ביצועים אלו חריגים מפני שהם מתרחשים במקביל להכפלת מחיר הנפט והתחזקות השקל.
הסברים אלו מצביעים על כך שתעשיית התעופה הישראלית נמצאת במצב חריג לטובה לעומת העולם. מניות של חברות התעופה הבינלאומיות כמו יונייטד איירליינס האמריקאית או אייר פראנס KLM הצרפתית־הולנדית נסחרות בתנודתיות ושוויין דומה לשווי שבו נסחרו בתחילת 2022, לעומת הכפלת השווי באל על. חברות התעופה הישראליות האחרות, ארקיע וישראייר, עדיין לא נסחרות בבורסה - אך גם הן מדווחות על תוצאות חיוביות מאוד השנה: בישראייר נשלחה איגרת פנימית לעובדים שבה מצוין כי תוצאות החברה בפסח 2022 גבוהות ב־50% מאשר התוצאות בפסח 2019, טרום פרוץ משבר הקורונה.



העומסים בטרמינל 3 והזינוק בשווי מניית אל על מתכתבים גם עם נתוני הטסים והנוחתים בנתב"ג. נכון להיום, כ־890 אלף איש עברו בנתב"ג מתחילת החודש, והצפי הוא שעד סוף אפריל המספר הזה יעלה לכ־1.5 מיליון איש. מספרים אלו עדיין לא דומים לנתוני אפריל 2019, שבו טסו כ־2 מיליון איש, אבל הם גדולים לאין שיעור מנתוני אפריל 2021 (271 אלף נוסעים) ואפריל 2020 (9,300 נוסעים). עד סוף אפריל צפויים לעבור דרך נתב"ג קרוב ל־4 מיליון איש מתחילת השנה.
בנוסף, ניכרת התאוששות בתיירות הנכנסת. לפי רשות האוכלוסין, נכנסו לארץ כחצי מיליון זרים מתחילת השנה, מתוכם כ־150 אלף מתחילת אפריל. לשם ההשוואה, בכל 2021 נכנסו לישראל כ־476 אלף זרים. יש לציין כי נתונים אלו כוללים גם זרים מאוקראינה ומרוסיה, אך בכל מקרה מדובר בעלייה במספר הנוסעים העוברים דרך נתב"ג.
המרוויחים העיקריים מהכפלת השווי של מניית אל על הם בעלי השליטה משפחת רוזנברג והמדינה - שהזרימו מאות מיליונים דולרים לחברה. עכשיו הם שווים הרבה יותר, אך עדיין רחוקים מלהחזיר את ההשקעה. משפחת רוזנברג מחזיקה ב־39.6% ממניות החברה, ששוות כעת כ־277 מיליון שקל. המדינה, שהזרימה לחברה כ־314 מיליון דולר מתחילת משבר הקורונה, מחזיקה ב־13.3% ממניות החברה, ששוויין עומד על 93 מיליון שקל.