סגור

בלעדי
כך תורמים עיצומים במשרד הביטחון לעומסים בנתב"ג

משרד הביטחון אמור להקים מתחם בדיקות קורונה, שיאפשר פינוי שטחים לטובת הפעלת דלפקים לנוסעים היוצאים. הקמת המתחם הייעודי מתעכבת לנוכח המשא ומתן התקוע בין ועד עובדי המשרד לאוצר

ההקלה במגבלות הקורונה וחופשת הפסח המתקרבת החזירו את התורים הארוכים בנתב"ג לכותרות. לפי הערכות רשות שדות התעופה, צפויים בפסח הקרוב לעבור בנתב"ג כ־1.5 מיליון נוסעים, מספר דומה לפסח 2019, שהיה שיא מקומי במספר הנוסעים העוברים בשדה. בימים האחרונים מתקבלים יותר ויותר דיווחים על עומסים קשים וצפיפות בשדה התעופה, ונוסעים רבים טוענים כי התורים הארוכים מובילם למצב בו הם כמעט מפספסים טיסות. העומס הזה צפוי להחריף לקראת חג הפסח וחול המועד.

באופן טבעי, האצבעות המאשימות מופנות מיד לרשות שדות התעופה (רש"ת), שאחראית על ניהול ותפעול שדה התעופה. ברשות מודעים לכך, ושמואל זכאי, מנהל נתב"ג, הופיע מספר פעמים בתקשורת והתנצל על כך - תוך שהוא מודה שהמצב הולך להיות יותר גרוע וכי העומסים נובעים, בין היתר, ממחסור בעובדים. לכך יש להוסיף גם את העובדה שלא ניתן לעשות צ'ק אין אינטרנטי, מאחר שמדינות היעד מחייבות את הדיילים לבדוק בעצמם את כל האישורים והטפסים הקשורים לקורונה. דבר זה הופך את הטיפול בכל נוסע לאיטי במיוחד, וזמני הטיפול התארכו מ־2 דקות בממוצע לנוסע ל־8 דקות. זכאי לא רק התנצל והתריע, אלא גם רמז על אחראי נוסף למחדל - משרד הבריאות.

1 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג הגבלות אומיקרון קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג הגבלות אומיקרון קורונה
נוסעים יוצאים בנתב"ג
(צילום: AFP)

המתחמים שלא התפנו

לפי גורמים הבקיאים בנושא, ישנם רק ארבעה שדות תעופה בינלאומיים בעולם שבהם מתבצעות בדיקות PCR, ונתב"ג ביניהם. קיומן של בדיקות ה־PCR בשדה, כולל האפשרות לבצע ריצוף גנטי לנוחתים שמתגלים כחיוביים, היו תנאי של משרד הבריאות לטובת פתיחת השמים. כדי לבצע זאת, במשרד הבריאות "סיפחו" שני מתחמים בטרמינל 3 בנתב"ג - את מפלס G, שבו היו בעבר דלפקי הצ'ק אין של טורקיש איירליינס, לופטהנזה ואוסטריאן איירליינס, ואת חניון 25, שבו היו אמורים להתמקם דלפקי צ'ק אין נוספים. סיפוח המתחמים לטובת האופרציה של משרד הבריאות הוביל למצב בו יש עומס משמעותי על הדלפקים הנותרים.
עם זאת, העובדה שמשרד הבריאות התמקם בחלקים נרחבים בנתב"ג אינה חדשה, והממשלה כבר פעלה לספק לדבר פיתרון. ב־7 בנובמבר הודיע שר הביטחון בני גנץ כי הממשלה אישרה את העברת האחריות להקמת מתחם קבוע לבדיקות קורונה בנתב"ג "בהקדם האפשרי" לידי אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון. לפי הודעתו של גנץ, המתחם אמור היה לכלול 120 עמדות בדיקה שיבצעו כ־3,000 בדיקות בשעה ואפשרות לעשרות אלפי בדיקות ביום. לא רק זה, אלא שהקמת מתחם הבדיקות על ידי משרד הביטחון היתה מפנה את עובדי משרד הבריאות מטרמינל 3 ומאפשרת לחברות התעופה לפעול בדלפקים שפונו באופן שיקל על העומס והצפיפות.
בסופו של דבר, המתחם של משרד הביטחון לא הוקם, ומשרד הבריאות נשאר בתוך טרמינל 3. הסיבה לכך היא משא ומתן שנמשך כבר שלוש שנים וחצי בין ועד עובדי משרד הביטחון לבין משרד האוצר. בוועד העובדים טוענים כי חסרים להם תקנים, וכי השכר והתנאים שלהם נשחקו בשנים האחרונות באופן שגורם לעובדים לעזוב ומונע מאנשים מוכשרים להגיע למשרד. בוועד טוענים עוד כי שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון גנץ תומכים בדרישותיהם, אך "פקידי האוצר" מסרבים להיכנס איתם למשא ומתן רציני. כתוצאה מאי־התקדמות המשא ומתן, בשבועות האחרונים ועד העובדים החמיר את העיצומים ואף הפסיק לאחרונה את התשלומים לספקים חיצוניים למשרד הביטחון. הוועד הפסיק גם את העבודה של משרד הביטחון בנתב"ג, מה שהוביל לאי־הקמת מתחם הבדיקות החדש - ולמניעת האפשרות של קיצור התורים בשדה.

"האוצר מסרב למו"מ"

מוועד עובדי משרד הביטחון נמסר בתגובה: "לצערנו ועל אף אינספור פניות, פקידי האוצר ממשיכים בסירובם לשבת למו״מ ראוי עם הוועד וההנהלה ולהעביר תקנים קריטיים לפרויקטים לאומיים אליהם נדרשים עובדי המשרד על ידי המדינה. בשלב זה קיים אוהל בידוק ארעי בנתב״ג והקמת הפרויקט המדובר מתוכננת רק לעוד מספר חודשים. אנו משוכנעים שעד למועד המדובר פקידי האוצר יתעשתו ויאפשרו לעובדי משרד הביטחון את התנאים בהם ניתן יהיה לעמוד במשימות".