סגור

מול ההתאוששות בענף: אל על מצמצמת הפסדים ומשדרגת הכנסות

חברת התעופה מסכמת את 2021 עם צמיחה של 38% בהכנסות ל-857 מיליון דולר - ההפסד השנתי ירד מ-531 ל-413 מיליון דולר; אל על מציינת כי הביקושים רק התחזקו ברבעון בחודשי ינואר פברואר של השנה הנוכחית; החברה החזיקה בשנת 2021 בנתח שוק של 23% מכלל הטיסות בנתב"ג, לעומת 20.3% ב-2020

אל על מסכמת שנה נוספת תחת מגיפה - אף שמשמעותית פחות נוראית מזו שקדמה לה, ובמקביל להתאושששות בתעופה העולמית. זאת כאשר היא פועלת גם בזכות הזרמה של 314 מיליון דולר מהמדינה, לצד תמיכה מצד בעל השליטה קני רוזנברג, שהכניסה לקופתה 238 מיליון דולר נוספים. הדוח השנתי מפורסם כחודש לאחר שהחברה חתמה על מזכר הבנות לקראת מיזוג אפשרי עם חברת ארקיע.
הכנסות החברה בשנת 2021 הסתכמו ב-857 מיליון דולר, לעומת כ-623 מיליון דולר בשנת 2020, צמיחה של 37.6%. העלייה בהכנסות הקפיצה ב-20% את הוצאות התפעול השנתיות ל-960 מיליון דולר, בהשוואה ל-800 מיליון בשנת 2020.
בשורה התחתונה צמצמה אל על את ההפסד שלה לסכום של 413 מיליון דולר ב-2021, וזאת לעומת הפסד של 531 מיליון דולר ב-2020. נכון לסוף 2021 עמד שווי המזומנים של החברה על 90.5 מיליון דולר, לעומת 68.2 מיליון דולר בסוף שנת 2020.
בהסתכלות רבעונית, הכנסות החברה ברבעון האחרון של שנת הדוח עמדו על 264 מיליון דולר, לעומת 111 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2020, זינוק של 137%. ההוצאות התפעוליות עלו בשיעור נמוך יותר, של 59%, ועמדו על 282 מיליון דולר, לעומת 177 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד התקופתי ברבעון האחרון של 2021 עמד על 110 מיליון דולר, מול הפסד של 140 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020.
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על
מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על
דרימליינר 787 של אל על
(צילום: אלברטוס)
באל על מתגאים בכך שהצליחו להציג צמיחה עקבית בהכנסות מרבעון לרבעון לאורך כל השנה, וזאת על אף משבר הקורונה המתמשך וגלי הדלתא והאומיקרון. לטענת החברה, הדבר מוכיח כי לתעופה יש "ביקוש קשיח". היקף הפעילות ברבעון הרביעי עמד על 46% מהיקף הפעילות של אל על ב-2019, בימים שקדמו למגיפה.
עוד מדגישה החברה בדוח כי נרשמת צמיחה מהירה וביקושים חזקים ברבעון הנוכחי (רבעון ראשון 2022) וכי אל על רושמת עלייה שבועית עקבית בהכנסות מראש (Booking) נכון לסוף חודש פברואר. בדצמבר 2021 הוזמנו בחברה טיסות בהיקף של 51 מיליון דולר - בינואר 2022 עלה הסכום ל-84 מיליון דולר, ובפברואר 2022 עלה עוד ל-188 מיליון דולר. לדברי המנכ"ל אביגל שורק מדובר במספרים דומים להזמנות בפברואר 2020, רגע לפני פרוץ משבר הקורונה.
החברה החזיקה בשנת 2021 בנתח שוק של 23% מכלל הטיסות בנתב"ג, לעומת 20.3% ב-2020. בצי שלה יש היום 45 מטוסי נוסעים, מתוכם 27 מטוסים בבעלות החברה ו-18 מטוסים בחכירה. בדוח מציינת אל על כי נדחתה לחודש מרץ 2023 קבלתו של מטוס הבואינג 787-8 (דרימליינר) השמיני אותו היתה אמורה לקבל החברה מבואינג, וש"החברה ממשיכה לבחון חלופות מימון ארוך טווח לצורך מימונו של המטוס".
בשיחה עם כתבים, אמר המנכ"ל שורק כי החברה התמודדה בשנתיים האחרונות עם "סערה מושלמת" שכללה את התשפטות נגיף קורונה, מבצע שומר החומות, עליית מחירי הדלק ועליית מחיר השקל למול הדולר.ועל אף הדברים, הדגיש המנכ"ל, "התוצאות שלנו מראות יציבות ועכשיו הפוקוס הוא להרחיב את השירות". באל על מתמקדים ביתר שאת בשוק הטיסות הטרנס-אטלנטיות ובטיסות לצפון אמריקה, ובתקופה הקרובה צפוי הליך מיתוג מחדש של החברה, שמכוונת לצמיחה בפעילות הליבה ומיקוד בשירותי תיירות (בין היתר על ידי רכישת ארקיע כאמור). בהתייחס למצב הביטחוני החריג ולעלייה במחירי הנפט אמר שורג אמר כי השוק נמצא ב"סביבת מחירים כאוטית" שהוא לא זוכר כדוגמתה.
בכל הקשור למצב הפיננסי של החברה, סמנכ"ל הכספים של החברה יצחק אליאב אמר כי הם ב"מסע ארוך להורדת רמת המינוף וכי הם בוחנים צעדים שונים, כולל הכנסת שותף אסטרטגי למועדון הנוסע המתמיד שיעבוד סלוטים. "אנחנו בוחנים מהלכים שיספקו לנו עתודה תזרימית שתאפשר לנו גמישות" אמר אליאב. עוד הוסיף אליאב כי הערת עסק החי שמוצמדת לחברה לא צפויה להיעלם כל עוד משבר הקורונה איתנו.
במענה לשאלת "כלכליסט" בנוגע למוכנות החברה לגלי קורונה נוספים או החמרה במצב הביטחוני אמר סמנכ"ל הכסים כי החברה נערכת לכך, כולל "לגל נוסף". לדבריו, "האופטימיות שהחברה מציגה נובעת מהגידול בבוקינג ומשיפור התזרים וכי הם עובדים על גיוסים נוספים כדי "שיהיה לנו מספיק מרווח נשימה . אנחנו לא שאננים אנחנו דרוכים פה כל יום" אמר אליאב.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אל על אביגל שורק
מנכ"ל אל על אביגל שורק
מנכ"ל אל על אביגל שורק
(צילום: עופר חג'יובי)