סגור

תנועות מתונות במט"ח לקראת הודעת הנגיד; "הכוכבים מסתדרים לבנק ישראל"

הדולר נסחר בירידה של 0.3% לסביבת 3.21 שקלים; פסגות: "העלאת הריבית היום היא ודאית, אנחנו מניחים לרמה של 0.25% עם הסתברות לא נמוכה להעלאה חדה יותר; מיטב דש: "יש בהחלט הצדקה להעלאות ריבית מהירות - הנתונים תומכים בהעלאה היום ל-0.5%"

תנועות מתונות בשוק המטבעות בפתיחת השבוע, לקראת ההודעה הצפויה של בנק ישראל העלאת ריבית, בהחלטה שתתפרסם בשעה 16:00. הדולר נסחר בירידה של 0.3%, לסביבת 3.21 שקלים, היורו עולה ב-0.2% ל-3.51 שקלים.

"כל הכוכבים מסתדרים לבנק ישראל באופן שתומך בהעלאת ריבית ועדכון התחזיות כלפי מעלה", אומר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות. "שוק העבודה הולך ומשתפר כאשר מספר המשרות הפנויות בשיא של כל הזמנים ושיעור האבטלה ירד לרמה של 3.2%; שוק הדיור ממשיך להיות חם; האינפלציה הולכת ומאיצה ומדיניות הפד נותנת גם היא רוח גבית.
ומול כל ההתפתחויות הללו, העלאת הריבית היום היא ודאית - אנחנו עדיין מניחים העלאה לרמה של 0.25% אבל נותנים הסתברות לא נמוכה (כ-20%) להעלאה חדה יותר לרמה של 0.5%. חשוב יותר, אנו מעריכים שבנק ישראל יאותת על תוואי העלאות גם להמשך השנה כאשר השאלה המעניינת באמת בהודעה היא עד איזו רמה הבנק חושב שהוא יצטרך להעלות את הריבית. התמתנות של האינפלציה לקראת סוף השנה והאטה עולמית יובילו להערכתנו להפחתת מפלס הלחץ גם אצל הפד וייתכן שמתווה העלאות הריבית בישראל יהיה קצר יותר מכפי שהשוק מגלם כיום", אומר עוד גרינפלד.
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל ירושלים
(צילום: שלו שלום)

הכלכלן הראשי של מיטב דש אלכס זבז'ינסקי מאמין שיש בהחלט הצדקה ל"העלאות ריבית מהירות" של בנק ישראל, מעתה והלאה."האינפלציה השנתית עלתה במרץ ל-3.5% וקצב האינפלציה בארבעת החודשים האחרונים (בניכוי העונתיות) במונחים שנתיים כבר עלה ל-5%. בנוסף, ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח עלו מאז החלטת הריבית האחרונה בכ-1% בטווחים הקצרים ובכ-0.5% בטווחים הארוכים. למעשה, הציפיות חורגות מהגבול העליון של יעד האינפלציה עד לטווחים של 6-5 שנים.
גם סיכוני האינפלציה עלו משמעותית עם פרוץ המלחמה באוקראינה והחרפת המגפה בסין, וכך גם במקביל נמשכת ההאצה בעליית מחירי הנדל"ן. במקביל, נתוני שוק העבודה למחצית הראשונה של חודש מרץ משקפים ירידה חדה באבטלה לרמות הנמוכות אי פעם. וכל זאת גם בימים שבהם הבנקים המרכזיים בעולם הפכו להרבה יותר 'נציים'. השורה התחתונה היא שגם ההתפתחויות האחרונות וגם הנתונים תומכים בעליית ריבית ל-0.5%". אמר זבז'ינסקי.
חודש מרץ היה החודש השני ברציפות בו נמנע בנק ישראל מרכישת מט"ח. למעשה במהלך הרבעון הראשון של השנה רכש בנק ישראל 356 מיליון דולר בלבד (במהלך חודש ינואר בלבד) - כמובן שינוי מגמה ביחס למעורבות הגבוהה בשנים 2021-202, במהלכן רכש בממוצע מעל ל 2 מיליארד דולר לחודש. "ירידת המעורבות בשוק המטבעות משקפת את הניסיון לחזור למדיניות מוניטארית כפי שאפיינה אותו טרום משבר הקורונה, קרי התערבויות מט"ח אקראיות בהתאם לצורך. גם מגמת התייצבות השקל במהלך הרבעון ואפילו היחלשות מסוימת ביחס לסל מסייעים לבנק ישראל להימנע בשלב זה ממעורבות בשוק המט"ח", אומרים הכלכלן הראשי של לאומי גיל מיכאל בפמן ואסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון ודודי רזניק.
"הירידה המשמעותית ברכישות המט"ח בנוסף להפסקת רכישות האג"ח הממשלתי מסמנים את חזרת בנק ישראל למדיניות מוניטארית פחות מרחיבה, ובהמשך השנה ההידוק המוניטארי אף צפוי לעלות מדרגה עם מספר העלאות ריבית במהלך השנה - הראשונה שבהם כבר היום", מוסיפים מיכאל בפמן ורזניק.